• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3
یادداشت؛

رنج تولید برای کشاورز؛ سود فروش برای دلال

  • کد خبر : 22556
  • 12 شهریور 1402 - 10:56
رنج تولید برای کشاورز؛ سود فروش برای دلال
جولان واسطه‌ها و‌ دلالان بی‌دغدغه در بازار محصولات کشاورزی به نحوی شده که کشاورز با وجود ماه‌ها تلاش بی‌وقفه و تحمل استرس‌های زیاد گرمایی و سرمایی و پس از برداشت محصول به سود واقعی و مورد انتظار نمی‌رسد.

نویاب، محمد اسماعیل اسدی * : جولان واسطه‌ها و‌ دلالان بی‌دغدغه در بازار محصولات کشاورزی به نحوی شده که کشاورز با وجود ماه‌ها تلاش بی‌وقفه و تحمل استرس‌های زیاد گرمایی و سرمایی و پس از برداشت محصول به سود واقعی و مورد انتظار نمی‌رسد و در طرف مقابل برخی دلالان با سوء‌استفاده از وضعیت بازار در فاصله‌ای اندک و بدون زحمت به سودی سرشار دست می‌یابند.

اخبار سبز کشاورزی؛ محمد اسماعیل اسدی، پژوهشگر بین‌المللی کشاورزی پایدار| این روز‌ها روز‌های پرکاری برای کشاورزان شرق گلستان است، ایامی که باید حاصل دسترنج خود را دریافت کنند، اما دریغ که حاصل دسترنج آن‌ها نه تنها خستگی را از جانشان به در نمی‌کند، بلکه در جیب سودجویان و دلالان جا خوش می‌کند.

دلالان چند برابر کشاورز سود می‌کنند

با توجه به شرایط متنوع جغرافیایی و اقلیمی گلستان، در نقاط مختلف استان محصولات کشاورزی مختلفی کاشته می‌شود؛ اما کاشت آفتابگردان ‌نوع آجیلی طرفداران زیادی دارد، کشاورزان پرتلاش قوم‌ ترکمن ‌بین سه تا چهارماه تمام برای برداشت خوب محصول تلاش می‌کنند؛ اما متاسفانه دلالان و کاسبان در کمتر از یک‌روز چند برابر کشاورز سود می‌کنند.

نبود کارگاه‌های فرآوری تخمه آجیلی در شرق گلستان

جبار بردی نوری‌زاده، کشاورز شریف و زحمتکش اهل روستای سوارپایین از توابع شهرستان کلاله واقع در شرق استان گلستان، چهار هکتار مزرعه دیم خود را بدون استفاده از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی به زیر کشت آفتابگردان برده است، ولی چون در منطقه کارگاه‌های فرآوری تخمه آجیلی آفتابگردان وجود ندارد، به‌صورت خام هر کیلو تخمه را ۶۰هزار تومان به واسطه‌ها می‌فروشد.

هر کیلو تخم فرآوری شده ۱۶۰ هزار تومان

این در حالی است که این کشاورز برای بساط عید سعید قربان که ترکمن‌ها آن را به‌صورت مفصل و در چند روز برگزار می‌کنند، خودش همان تخمه فرآوری شده را کیلویی ۱۶۰ هزار تومان از شهر می‌خرند؛ در صورتی‌که هیچ کس مثل خودشان و همکاران کشاورزش زحمت کاشت، داشت و برداشت این محصول را متحمل نشده است.

واسطه‌ها که هیچ زحمتی در پرورش این محصول و در سر مزارع کشاورزان نکشیده‌اند به سهولت بیشترین سود را در جیب خود می‌ریزند و ‌این تسلسل و دور باطل ضرر کشاورزان سال‌هاست که ادامه دارد.

با وجود این شرایط متاسفانه کسی از رنج و ‌زحمت کشاورزان برای پرورش این محصولات خبری ندارد و برایش مهم نیست.

* پژوهشگر بین‌المللی کشاورزی پایدار

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=22556
  • نویسنده : محمد اسماعیل اسدی
  • منبع : اخبار سبز کشاورزی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.