• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
7

توسعه گلخانه ها ضرورت کشاورزی گلستان در فصل خشکسالی

  • کد خبر : 2254
  • 12 دی 1400 - 23:21
توسعه گلخانه ها ضرورت کشاورزی گلستان در فصل خشکسالی

بی آبی و خشکسالی که این روزها گریبانگیر تمام کشور و همچنین گلستان شده، ضرورت توسعه کشت های گلخانه ای و تغییر الگوی کشت را دو چندان کرده است.

بی آبی و خشکسالی که این روزها گریبانگیر تمام کشور و همچنین گلستان شده، ضرورت توسعه کشت های گلخانه ای و تغییر الگوی کشت را دو چندان کرده است.

به گزارش نویاب، کشاورزی محور توسعه استان گلستان است اما کشاورزان از دو جهت یکی نرخ گذاری‌های ناعادلانه از سوی دولت و دیگری واسطه‌های فروش ضربه می‌خورند.

اگر بازار و زمینه فعالیت کشاورزان نامطلوب باشد متناسب با آن کارخانجات استان هم دچار رکود شده زیرا کشاورزان ماده اولیه این کارخانجات را تأمین می‌کنند.

اما یکی مواردی که می‌تواند ارزش افزوده و کیفیت و کمیت تولیدات را افزایش بخشد، کشت گلخانه‌ای است. این نوع کشت با توجه به خشکسالی‌های اخیر گلستان و صرفه جویی در مصرف آب می‌تواند موجب ارتقا اقتصاد و افزایش بهره وری کشاورزی در استان شود.

اشکان حسینی یکی از گلخانه داران شهرستان گرگان که سه سال است مشغول کشت گوجه فرنگی به صورت گلخانه‌ای است، گفت: در حال حاضر کم آبی بزرگترین معضل کشور است و کشت گلخانه‌ای که نسبت به کشت روباز آب کمتری مصرف می‌کند باعث شده تا کشاورزان به این نوع کشت، روی بیاورند.

افزایش قیمت نهاده‌ها

وی افزود: در یک واحد گلخانه‌ای زمینه اشتغال پایدار برای کشاورزان راحت تر مهیا می‌شود زیرا تغییرات جوی و دمای هوا موجب تعطیلی برداشت و یا کاشت محصولات نمی‌شود.

این گلخانه دار گلستانی کشت محصولات فصلی را یکی دیگر از مزیت‌های کشت گلخانه‌ای برشمرد و اضافه کرد: در این نوع کشت ما می‌توانیم محصولاتی که مختص یک فصل از سال هستند را با کیفیت خوب در هر زمان و فصلی تولید کنیم و دیگر کمبودی در بازار نداشته باشیم.

توسعه گلخانه ها ضرورتی در فصل خشکسالی/اقتصاد گلستان بی ثبات است

حسینی با بیان اینکه بزرگترین معضل کشت گلخانه‌ای بحث مالی آن است، تصریح کرد: افزایش قیمت سم و بذر و کود که نهاده‌ها و مواد اولیه مجموعه گلخانه‌ها هستند یکی از معایب این صنعت است.

وی افزود: افزایش نرخ تسهیلات و کاهش دوره تنفس بازپرداخت معضل دیگر این صنعت بوده که موجب می‌شود تولید کننده از همان ابتدای کار با مشکلات اقتصادی روبرو شود.

این تولیدکننده گلستان خاطرنشان کرد: امیدوارم که نرخ تسهیلات و زمان بازپرداخت به روال سابق خود بازگردد تا تولیدکننده درگیر مسائل مالی و بانکی نشود و تمرکز خود را بر کیفیت محصولات بگذارد.

صدور پروانه تأسیس گلخانه برای ۵۲۱ هکتار از اراضی گلستان

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی گلستان در این خصوص گفت: هزینه بالای احداث یک واحد گلخانه و نوسانات قیمت سازه‌ها و بازار فروش، مهم‌ترین مشکلات صنعت گلخانه در گلستان است.

با برنامه ریزی های انجام شده از رتبه ۲۸ کشوری در زمینه توسعه گلخانه‌ها به رتبه چهارم رسیدیم نویدرضا فرهانی عمده ترین ایراد موجود این صنعت را هزینه بالای احداث یک واحد گلخانه و نوسانات قیمت سازه‌ها اعلام کرد و افزود: مواردی چون محدودیت منابع آبی، کمبود منابع مالی ارزان قیمت، دغدغه بازار فروش، چالش‌ها و موانع پیش روی صادرات محصول، نوسانات قیمت و افزایش هزینه ساخت سازه‌ها و تولید محصول از مهم‌ترین مشکلات فعلی این صنعت است.

وی ادامه داد: در گلستان تاکنون برای ۵۲۱ هکتار زمین پروانه تأسیس گلخانه صادر شده و در حال حاضر ۱۲۴ هکتار آن در حال ساخت یا بهره برداری است.

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی گلستان همچنین تصریح کرد: میزان سرمایه گذاری انجام شده برای گلخانه‌های در حال ساخت و بهره برداری تاکنون ۹ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال بوده که ۸۰ درصد آن به عنوان تسهیلات بانکی پنج ساله با یک سال تنفس در اختیار متقاضیان گذاشته شده است.

توسعه گلخانه ها ضرورتی در فصل خشکسالی/اقتصاد گلستان بی ثبات است

وی ترویج فرهنگ گلخانه داری را به عنوان یکی از راهکارهای افزایش تولید برشمرد که یکی از فواید آن صرفه جویی در مصرف آب است و گفت: کاهش هزینه‌های تولید، سودآوری و صادرات محصول و همچنین افزایش و امکان تنظیم بازار از دیگر فواید کشت گلخانه‌ای است.

فرهانی با بیان اینکه دو شهرستان گرگان و گنبدکاووس بیشترین سطح گلخانه‌های استان را در اختیار دارند، تصریح کرد: بیشترین محصولات تولیدی این گلخانه‌ها انواع گل و گیاهان زینتی، محصولات سبزی و صیفی شامل گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه‌ای و لایم کوات (لیموترش) هستند.

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی ها و هدف گذاری‌های انجام شده، استان گلستان پس از موفقیت در عملیاتی کردن سیاست توسعه گلخانه‌ها از رتبه ۲۸ کشوری در سال ۹۶ به رتبه چهار کشوری در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

پیگیر کاهش نرخ سود تسهیلات هستیم

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی گلستان هم از رایزنی‌های این سازمان برای کاهش نرخ سود تسهیلات کشاورزی خبر داد.

توسعه گلخانه ها ضرورتی در فصل خشکسالی/اقتصاد گلستان بی ثبات است

آمنه جمشیدی گفت: دولت برای تعیین نرخ سود تسهیلات، آمار بیکاری در استان‌ها را شاخص در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: طبق آمار نرخ بیکاری در کشور، استان ما جزو مناطقی است که نرخ بیکاری در آن کمتر از ۱۱ درصد بوده و جزو استان‌هایی به شمار می‌رود که سود بیشتری به تسهیلات آنها تعلق می‌گیرد.

جمشیدی تصریح کرد: با توجه به اشتغال ناقص و فصلی در استان گلستان ما به این آمار اعتراض کردیم و قرار بر این شد پس از طی شدن مراتب اعتراض این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی گلستان اظهار کرد: تسهیلات کشاورزی به تولیدکنندگان، بخشی از صندوق توسعه‌ی ملی کشور، که حاصل از فروش نفت است و بخشی دیگر از منابع ملی بانک‌ها پرداخت می‌شود.

وی افزود: هرچه فروش نفت بالاتر برود و صندوق توسعه ملی سهم بیشتری داشته باشد به مراتب نرخ سود تسهیلات کشاورزی کاهش پیدا می‌کند.

جمشیدی گفت: با توجه به اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۱ قابل تغییر است ما به عنوان متولیان بخش کشاورزی به وزارت خانه پیشنهاد داده‌ایم که یارانه بیشتری برای کاهش نرخ سود تسهیلات در این حوزه لحاظ کنند.

گفتنی است کشاورزی در استان گلستان ریشه‌ای عمیق دارد و برای اینکه این هویت پایدار بماند باید توجه جدی به آن شده و امیدواریم که مسئولان ذیربط برای ساخت بستری مناسب برای ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادیِ این استانِ، تلاش کنند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=2254
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.