• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7

فاصله طولانی «شهر پاک» و مدیریت شهری/ مدیران گرگان برنامه ریزی کنند

  • کد خبر : 2154
  • 07 دی 1400 - 1:45
فاصله طولانی «شهر پاک» و مدیریت شهری/ مدیران گرگان برنامه ریزی کنند

عضور هیئت مدیره انجمن انبوه سازان کشور با انتقاد از این که بین شاخص «شهر پاک» و مدیران شهری فاصله زیادی وجود دارد، خواستار برنامه ریزی مدیران شهری برای دستیابی به این شاخص شد.

عضو کانون سراسری انبوه سازان ایران با انتقاد از این که بین شاخص «شهر پاک» و مدیران شهری فاصله زیادی وجود دارد، خواستار برنامه ریزی مدیران شهری برای دستیابی به این شاخص شد.

سید محمد مرتضوی در گفتگو با نویاب اظهارکرد: مبحث آب و هوا یکی از شاخص‌های مهم شهر پاک است؛ آب چه در زمینه شرب و چه زمینه طراوت و سرسبزی لازمه یک شهر بوده و باید برای همگان در دسترس باشد‌.

این فعال صنعت ساختمان افزود: شاخصه تمیزی و پاکیزگی هوا هم جزو مولفه های مهم شهر پاک است و شهرهای اسکاندیناوی از تمیزترین شهرهای جهان از نظر آب و هوایی هستند.

وی ادامه داد: وضعیت و سرانه فضای سبز و پارک ها و همچنین فضاهای عمومی که مردم در آنها امکان تردد و رفت و آمد دارند و به نوعی جریان زندگی روزمره خود را در آنجا می گذرانند، از دیگر ویژگی های این شهرها بوده که سبب می شود مردم احساس آرامش و آسایش همزمان داشته باشند.

مرتضوی گفت: مردم در شهر پاک، اوقات فراغت خود را طی روز با حضور در مراکز فرهنگی و فضاهای سبز و مفرح می گذرانند و با انسان های دیگر ارتباط برقرار کرده و به نوعی شهر، حالت انسان محوری هم به خود می گیرد‌.

وی تاکید کرد: ارتباط انسان با انسان با حضور در این فضاها پررنگ تر و بیشتر می‌شود.

عضو سابق شورای اسلامی شهر گرگان بیان کرد: کاهش سفرهای خودرویی و امکان استفاده از سفرهایی که به صورت پیاده یا با دوچرخه و خودروهای برقی انجام می شود و همچنین استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی از ابزارهای شهر پاک است.

مرتضوی با اشاره به مقوله پسماند و بازیافت زباله در شهر پاک، گفت: ارتباط یک شهر با حوزه پسماند و میزان بازیافت شاخصه سطح شهر پاک است و میزان استفاده از موادی که برای طبیعت و محیط زیست مضر بوده مانند پلاستیک توسط ساکنان این شهرها رو به کاهش است.

وی عنوان کرد: در یک شهر پاک انگیزه و علاقه همگانی برای نظافت شهر و تمیزی آن وجود دارد و همه علاقمند هستند شهر خود را پاک سالم و تمیز ببینند و این یک تعلق اجتماعی همگانی نسبت به شهررا ایجاد می کند.

این فعال صنعت ساختمان با بیان این که رضایتمندی در شهرهای پاک بالا بوده و همین عامل سبب ایجاد تعلق اجتماعی است، ادامه داد: همین احساس تعلق باعث می شود هر کدام از شاخصه‌ها توسط خود مردم نظارت شود و مردم تلاش می‌کنند تا این شاخص‌ها را بهبود ببخشند.

وی تصریح کرد: در کشور ما کمتر می‌توان شهری را نام برد که دارای این مولفه ها باشد اما ما هم می‌توانیم الگوهایی را برای رسیدن به شهر پاک تعریف کرده و به صورت مرحله‌ای و تدریجی اقداماتی را در این راستا انجام دهیم.

مرتضوی گرگان را دارای ظرفیت مناسبی برای این مساله دانست و افزود: در گام اول می‌توانیم فضاهایی را تعریف کنیم که در آن استفاده از خودرو محدود شود و به سمت استفاده از پیاده راه ها برویم، و تعداد اماکنی که مردم می تواند ارتباط خوب و موثر با هم برقرار کنند را افزایش دهیم.

وی گفت: همچنین باید نظارت بیشتری بر حفظ تنظیف و زیبایی شهر داشته و توسعه فضاهای سبز را در دستور کار قرار دهیم.

مرتضوی ادامه داد: باید به سمت بازیافت زباله و استفاده بیشتر از صنعت پسماند رفته و تلاش کنیم چشم اندازی را در این حوزه هر سال تعریف کرده و آن را سال به سال افزایش دهیم و آن را هم محقق کنیم.

وی اظهارکرد: با ایجاد یک نظرسنجی می‌توانیم مسائلی که از نظر مردم مهم است و میزان تعلق آنها را به شهر افزایش می دهد، احصا کنیم.

وی تاکید کرد: باید از مردم نظرسنجی شده و از آنها بپرسیم که چه امکانات و ویژگی هایی را برای شهر خودشان به عنوان یک شهر پاک مد نظر دارند و هر ساله تلاش کنیم بخشی از این انتظارات را متناسب با برنامه های کوتاه مدت و میان مدت تامین کنیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=2154
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.