• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
0
استاندار تهران مطرح کرد؛

شروع ارسال اخطار برای صاحبان خانه های خالی در آینده نزدیک | املاکتان را عرضه نکنید جریمه می شوید

  • کد خبر : 20153
  • 11 خرداد 1402 - 9:22
شروع ارسال اخطار برای صاحبان خانه های خالی در آینده نزدیک | املاکتان را عرضه نکنید جریمه می شوید
استاندار تهران از ارسال اخطارهایی برای صاحبان خانه های خالی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: برخی با حبس دارایی، دست به دست کردن املاک و معاملات صوری و غیر واقعی مشغول سوداگری در بازار مسکن هستند.

به گزارش نویاب به نقل از بازار شاخص‌های مرتبط با بخش مسکن نشان‌دهنده وضعیتی بحرانی در این بخش هستند. زمان انتظار برای خرید مسکن سه‌رقمی شده‌ است؛ نزدیک به نیمی از جمعیت ساکن در کلان‌شهر تهران در خانه‌های استیجاری زندگی می‌کنند، سهم مسکن در سبد هزینه خانوارهای شهری کشور سه‌ برابر متوسط جهانی است و نزدیک به ۴۰ درصد جمعیت کشور گرفتار بدمسکنی هستند.

حالا دولت سعی دارد تا اخذ مالیات از خانه های خالی و لوکس شرایط عرضه در بازار را بهبود ببخشد. بر اساس آنچه سید جواد سادات، مشاور وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن در ۱۶ اردیبهشت امسال اعلام کرده بود گشت های مشترک برای شناسایی خانه های خالی در تهران و پردیس آغاز شده است. جالب است که بدانید طبق گفته های اسماعیل حسین زهی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی حدود ۳۵۰ هزار خانه خالی در شمال تهران وجود دارد.

از طرفی طبق گفته های مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران تنها در منطقه ۲۲ تهران حدود ۴۵ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد. آمار منتشر شده نشان می دهد که دستگاه های دولتی هم در گرانی اخیر بی تاثیر هم نبوده اند چرا که خلیل محبت‌خواه گفته که ۱۰ هزار خانه خالی در املاک ادارات و ارگانهای دولتی در سطح شهر تهران و شهرهای استان وجود دارد.

در این میان علیرضا فخاری استاندار تهران هم گفته که به زودی اخطارهایی را برای صاحبان خانه های خالی ارسال خواهد شد تا واحدهای مسکونی خود را در بازار عرضه کنند. در صورت بی توجهی به این اخطارها صاحبان این املاک جریمه خواهند شد. او همچنین در بخش دیگری از گفتگوی خود از رواج معاملات صوری و غیر واقعی برای سوداگری در بازار مسکن خبر داده است. متن کامل گفتگوی بازار با علیرضا فخاری استاندار تهران را در ادامه می خوانید:

*با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و جابه جایی ها چه برنامه ای برای کنترل قیمت ها در بازار اجار بها دارید؟

آنچه که موجب تعادل بخشی در حوزه مسکن می شود عرضه و تقاضاست. در گرانی های اخیر حوزه مسکن عوامل متعددی اعمم از جریان سوداگری در بازار، وضعیت تولید مسکن و روند پرداخت تسهیلات و انحوه ارائه خدمات از سوی دولت در بخش هایی همچون صدور پروانه یا تعیین مالیات نقش داشته اند. در واقع برای کنترل بازار مسکن با ورود به هر یک از این بخش ها می تواند شرایط بازار را بهبود بخشید. ضمن اینکه به نظر من اگر اهداف تعیین شده برای ساخت و ساز در قالب طرح نهضت ملی مسکن محقق و اجرایی شود، می تواند تاثیرات به سزای مثبتی در بهای مسکن و اجاره مسکن داشته باشد.

برخی افراد با حبس دارایی ها، فضاسازی های غیر واقعی از طریق تبدیل اطلاعات و همچنین دست به دست کردن املاک و خرید و فروش های غیر واقعی مشغول سوداگری در بازار هستند

*دلیل اصلی رشد شدید قیمت اجاره بها و مسکن در ماه های اخیر چیست؟

عوامل متعددی در رشد قیمت مسکن موثر هستند. در این میان برخی موارد برخی افراد غیر مسئول در افزایش بهای مسکن و اجاره بها نقش دارند. این افراد با سود گرانی هایی که انجام می دهند به رشد قیمت ها دامن می زنند. آنها بدون دلیل موجه با حبس دارایی ها، فضاسازی های غیر واقعی از طریق تبدیل اطلاعات و همچنین دست به دست کردن املاک و خرید و فروش های غیر واقعی مشغول سوداگری در بازار هستند. برخورد با این سوداگری ها و همچنین ورود خانه های خالی به بازار می تواند به تعادل بخشی در قیمت ها کمک کند.

*اما سال هاست که خانه های خالی یکی از دلایل اصلی کمبود عرضه در بازار و رشد قیمت ها اعلام می شود. دولت قرار است چطور این مساله را حل کند؟

دولت باید اخطارهای قانونی را به صاحبان خانه های خالی ارسال کند تا آنها خود مجاب به عرضه واحدهای مسکونی خود در بازار املاک شوند.

صدور اخطار برای صاحبان خانه های خالی به زودی آغاز می شود. بعد از صدور اخطارها فرصتی به صاحبان این خانه ها داده خواهد شد که املاک خود در چرخه واگذاری قرار دهند. در صورت بی توجهی به این اخطارها جرایمی برای آنها در نظر گرفته می شود

*آیا تا حالا اخطاری ارسال شده است؟

نه هنوز اخطاری ارسال نشده اما این مساله به صورت جدی در دستور کار نهادهایی همچون سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و به زودی آغاز می شود. بعد از صدور اخطارها فرصتی به صاحبان این خانه ها داده خواهد شد که املاک خود در چرخه واگذاری قرار دهند. در صورت بی توجهی به این اخطارها در فرصت قانونی جرایم برای آنها در نظر گرفته می شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=20153
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.