• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

ضعف در زیرساخت‌های سرمایه گذاری گلستان| موانع برطرف شود

  • کد خبر : 1901
  • 04 آذر 1400 - 21:57
ضعف در زیرساخت‌های سرمایه گذاری گلستان| موانع برطرف شود

فعالان اقتصادی از نبود امکاناتی نظیر تامین آب، برق، گاز و مخابرات در برخی شهرک‌های صنعتی و منطقه ویژه اترک می‌گویند اما مدیران آن را تکذیب کرده و شرایط را مناسب کار می‌ دانند.

فعالان اقتصادی از نبود امکاناتی نظیر تامین آب، برق، گاز و مخابرات در برخی شهرک‌های صنعتی و منطقه ویژه اترک می‌گویند اما مدیران آن را تکذیب کرده و شرایط را مناسب کار می‌ دانند.

به گزارش نویاب، از آنجایی که نقش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد و تأثیر آن بر متغیرهای کلان اقتصادی از جمله تولید و اشتغال بر کسی پوشیده نیست، کارایی این مولفه مهم در رشد اقتصاد هر منطقه را نمی‌توان نادیده گرفت. زیرا نبود یا کمبود سرمایه در هر منطقه عامل اصلی گرفتاری مردم و افتادن آن‌ها در دور باطل فقر و تنگدستی است. بااینحال برخی کارشناسان معتقدند علی رغم اینکه گلستان از ظرفیت‌های خوب جغرافیای منطقه برخوردار است هنوز نتوانسته جایگاه خود را به خوبی در صنعت و اقتصاد کشور پیدا کند.

به رغم اینکه متخصصان حوزه اقتصاد، فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعت تولید و جذب سرمایه گذار را از عوامل عمده عقب ماندن استان از قطار توسعه اقتصاد کشور می‌دانند مدیران استانی این موضوع را رد کرده و می‌گویند بسترهای مورد نیاز سرمایه‌گذاری در استان مهیاست و در صورت وجود فرصت سرمایه گذاری، آنچه که از سوی سرمایه گذار داخلی یا خارجی مانع خوانده می‌شود با هم افزایی تمامی نهادهای استانی از پیش پای او برداشته خواهد شد. در این گفتگو محمد دودانگی مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری گلستان بیشتر درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان و وضعیت جذب سرمایه برایمان توضیح می‌دهد.

* فقدان زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه گذار را چطور ارزیابی می کنید ؟ 

با وجود اینکه در حوزه زیرساختی گلستان زیاد کار شده اما باز در آینده برای استقرار واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی در خصوص تامین آب و برق منطقه، مشکل داریم. برای واگذاری زمین در خارج از شهرک های صنعتی مانند شمال استان مشکلی نداریم، مسئله زیرساخت اصلی این مناطق تامین آب است که در آینده با دستگاه آب شیرین کن این مشکل هم برطرف خواهد شد.

متاسفانه با وجود ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی در استان اغلب این شهرک‌ها زمین کافی برای واگذاری به سرمایه گذار جدید ندارند. به خاطر اینکه در گذشته برخی افراد این زمین‌ها را به بهانه ایجاد واحد تولیدی در اختیار گرفته و پس از آن کاری در این بخش انجام ندادند، اما به واسطه اینکه مالک زمین هستند امکان واگذاری آن به فرد دیگری میسر نیست.

متاسفانه با وجود ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی در استان اغلب این شهرک‌ها زمین کافی برای واگذاری به سرمایه گذار جدید ندارند

این مشکل در کلینک عارضه‌یابی که کارش پیگیری مشکلات واحدهای صنتعی است، مطرح شد با تشریح این موضوع در جلسه قرار به خلع ید ۱۶۳اراضی از اختیار این بخش‌هایی که به اسم واحد تولیدی زمین را تصرف کردند، شد ضمن اینکه برای برخی شهرستان‌ها مانند شهرک صنعتی گنبدکاووس قرار به الحاق ۶۵ هکتار زمین به اراضی شهرک صنعتی این شهرستان است. هرچند که با وجود منطقه اقتصادی اترک و منطقه آزاد اینچه برون، استان کمبودی در بخش واگذاری زمین به سرمایه گذار ندارد اما از آنجایی که بسیاری علاقمند به حضور در شهرک‌های مجاورت مرکز استان هستند تلاش می‌شود در کمترین زمان ممکن، زمین این شهرک‌های صنعتی توسعه یابد.

* گاهی برخی از سرمایه گذاران از سنگ اندازی کارشناسان و مسئولان برای استقرار در استان گلایه دارند. دراین باره نظری دارید؟

نمونه سرمایه‌گذاری که چنین ادعایی دارد را برایم بیاورید چون به نظرم برخی‌ها سرمایه‌گذار نیستند خیلی از سرمایه گذارها به دنبال زمین منابع طبیعی هستند به بهانه احداث واحد تولیدی قصد تصرف این اراضی را دارند؛ این افراد صاحبان صنعت نیستند بلکه کسانی هستند که خودشان را به جای سرمایه‌گذار جا می‌زنند. متأسفانه تجربیات زیادی در این زمینه داریم که زمین منابع طبیعی به این افراد واگذار شده و دیگر حاضر به برگرداندن این اراضی ملی نشدند؛ از طرفی به واسطه اینکه فسخ این نوع قراردادها پروسه طولانی دارد تلاش می‌کنیم ضمن شناسایی سرمایه‌گذار و اطمینان از طرح سرمایه‌گذاری این اراضی به آن‌ها واگذار شود.

دولت امورات چنین افرادی را را پیگیری نمی‌کند اما اگر توانمندی سرمایه‌گذاری بر ما مسجل شود و حداقل‌هایی را داشته باشد تمام قد در کنار بخش خصوصی می‌ایستیم. سرمایه‌گذار باید اهلیت داشته باشد در صورت اطمینان از اهلیت سرمایه‌گذار موانع را از پیش پای بخش خصوصی برمی داریم.

نمونه سرمایه‌گذاری که چنین ادعایی دارد را برایم بیاورید چون به نظرم برخی‌ها سرمایه‌گذار نیستند خیلی از سرمایه گذارها به دنبال زمین منابع طبیعی هستند به بهانه احداث واحد تولیدی قصد تصرف این اراضی را دارند؛ این افراد صاحبان صنعت نیستند بلکه کسانی هستند که خودشان را به جای سرمایه‌گذار جا می‌زنند. متأسفانه تجربیات زیادی در این زمینه داریم که زمین منابع طبیعی به این افراد واگذار شده و دیگر حاضر به برگرداندن این اراضی ملی نشدند؛ از طرفی به واسطه اینکه فسخ این نوع قراردادها پروسه طولانی دارد تلاش می‌کنیم ضمن شناسایی سرمایه‌گذار و اطمینان از طرح سرمایه‌گذاری این اراضی به آن‌ها واگذار شود.

دولت امورات چنین افرادی را را پیگیری نمی‌کند اما اگر توانمندی سرمایه‌گذاری بر ما مسجل شود و حداقل‌هایی را داشته باشد تمام قد در کنار بخش خصوصی می‌ایستیم. خلاصه کلام اینکه سرمایه‌گذار باید اهلیت داشته باشد در صورت اطمینان از اهلیت سرمایه‌گذار موانع را از پیش پای بخش خصوصی برمی داریم.

* از مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان چخبر؟ مرکز دایر است؟

بله خوشبختانه همچنان خدمات در این مرکز به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود اما از آنجاییکه جلسات در این مکان محل برای سرمایه‌گذاران خارجی و یا صدور مجوز طرح‌های بزرگ تشکیل می‌شود، همه روزه دایر نیست و تنها در زمان نیاز جلسه در این مرکز تشکیل می‌شود.

سرمایه‌گذار باید اهلیت داشته باشد در صورت اطمینان از اهلیت سرمایه‌گذار موانع را از پیش پای بخش خصوصی برمی داریم

این جلسات که به ریاست استاندار گلستان و نائب رئیسی مدیرکل هماهنگی و اقتصادی استان تشکل می‌شود در آن مواردی که از سوی سرمایه‌گذار به عنوان موانع در روند کار گفته می‌شود، مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نسبت به رفع آن راهکارهای مورد نیاز داده می‌شود. اما مسأله این است که در کل استان سرمایه‌گذار خارجی کم دارد به عنوان مثال امسال یک طرح سرمایه‌گذاری خارجی داشتیم که حدود ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری در استان انجام شده است.

* سالانه چند طرح بزرگ در استان داریم که نیازمند تشکیل این نوع جلسات هستند؟

خیلی انگشت شمارند، شاید ۲۰ یا ۳۰ جلسه. به همین خاطر برگزاری جلسات به صورت ماهیانه برای بررسی این موارد کافی است. با اینحال بنا به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گلستان جزء پنج استان امن برای سرمایه‌گذاری شناخته شده است.

این نکته را هم نمی‌توان نادیده گرفت که ورود سرمایه‌گذار خارجی به استان از شرایط کلی کشور تبعیت می‌کند؛ هرگاه گشایشی ایجاد می‌شود مراجعات در این بخش افزایش می‌یابد. موضوع فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی بسیار وابسطه به مشکلات اقتصادی و تحریم هاست، هرچند که بیش از ۹۰ درصد سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه انرژی نفت و گاز هستند و بخش جزئی آن در سایر حوزه‌ها مانند میوه و صنایع تبدیلی ورود می‌کنند.

به هرحال استان در مجموع پنج طرح سرمایه‌گذاری خارجی در سال‌های گذشته داشته که در گلستان اجرایی شده است؛ در شهرک صنعتی بندرگز سرمایه‌گذار چینی، منطقه اقتصادی اترک سرمایه‌گذار اوکراینی و در شهرک صنعتی آق قلا هم یک سرمایه‌گذار خارجی دیگر مشغول به فعالیت است.

* در منطقه اقتصادی اترک چه فرصت‌ها و کمبودهایی وجود دارد؟

در اترک هزار هکتار زمین در نظر گرفته شده که زیرساخت‌های آن آماده است و از طرفی قیمت زمین‌ها هم در حداقل‌ها قرار دارد. خوشبختانه مشکلی در این منطقه برای ورود سرمایه گذار وجود ندارد.

* یکی از مشکلات این منطقه مسیر دسترسی غیر آسفالت و وجود روگذر نیمه کاره بر ریل راه آهن است؟

قرار بر این بود که شرکت راه آهن پل روگذر بر ریل این منطقه احداث کند که علی رغم پیگیری دو استاندار قبلی، ترتیب اثری داده نشد. به گفته شرکت راه آهن اجری این طرح به واسطه کمبود اعتبار رها شده است؛ مشابه روگذر راه آهن منطقه اقتصادی اترک، چندین پروژه نیمه کاره دیگر در سایر استانها وجود دارد.

در اترک هزار هکتار زمین در نظر گرفته شده که زیرساخت‌های آن آماده است و از طرفی قیمت زمین‌ها هم در حداقل‌ها قرار دارد. خوشبختانه مشکلی در این منطقه برای ورود سرمایه گذار وجود ندارد

با این شرایط هم هیچ شهرکی در کشور، ویژگی منطقه تجاری اترک را ندارد چراکه مجاورت آن، با منطقه آزاد موقعیت استراتژیک اترک را چند برابر می‌کند. مسیر دسترسی آن هم هرچند آسفالت نیست اما صعب العبور هم نیست براین اساس سرمایه گذار به راحتی می‌تواند در این منطقه شود زیرا تمام امکانات زیرساختی آن وجود دارد.

* واحدهای منطقه اقتصادی اترک از فراهم نبودن حداقل زیرساخت‌ها مانند برق، گاز و مخابرات گلایه دارند

بله؛ برق منطقه جوابگوی نیاز واحدهای صنعتی خواهد بود در صورت افزایش ۵۰ درصدی واحدهای صنعتی در این منطقه، برق آن با مشکل برق مواجه خواهد شد. در گذشته با مصوبه هیات وزیران قرار شد ۲۰۰ میلیارد تومان شرکت توزیع برق استان، شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان، سازمان مدیریت و شرکت شهرکهای استان آورده داشته باشند که به التبع سهم هر دستگاه ۵۰ میلیارد تومان بود که در این بخش سازمان مدیریت ۴۰ میلیارد تومان و شرکت شهرکهای استان ۱۵ میلیارد پرداخت کرد اما شرکت توزیع برق گلستان و شرکت برق منطقه‌ای به تعهداتشان عمل نکردند.

برای تامین آب هم چندیدن روش پیشنهاد شده بخشی از محب تامین تصفیه فاضلاب، چاه‌های آب و بخشی هم از مکان‌هایی که امکان انتقال آب وجود دارد، انجام خواهد شد اما مساله این است در حال حاضر برق و آب فعلی جوابگوی نیاز است و این برنامه‌ها برای استقرار واحدهای تولیدی بیشتر در دست اقدام است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=1901
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.