• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
1
عضو انجمن برنج ایران:

۵۰ درصد برنج سال گذشته در انبار‌ها مانده است

  • کد خبر : 18098
  • 06 فروردین 1402 - 10:07
۵۰ درصد برنج سال گذشته در انبار‌ها مانده است
عضو انجمن برنج ایران با بیان اینکه ۵۰ درصد از برنج‌های تولید سال گذشته در انبار‌ها مانده و به سال جدید منتقل شده است، گفت: با انباشت برنج‌های سال گذشته در آستانه آغاز فصل جدید کشت، کشاورزان تصمیماتی گرفته‌اند که می‌تواند مشکلات جدی برای بازار برنج سال ۱۴۰۲ به دنبال داشته باشد.

به گزارش نویاب به نقل از اقتصاد آنلاین اسفندیار قاسم‌زاده در تشریح وضعیت بازار برنج داخلی در ابتدای ماه رمضان، اظهار کرد: برنج داخلی به فراوانی در بازار وجود دارد، به نحوی که می‌توان گفت حجم آن بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: سال ۱۴۰۲ را در حالی آغاز کردیم که ۵۰ درصد از برنج‌های تولید سال گذشته در انبار‌ها مانده و به سال جدید منتقل شده است.

قاسم‌زاده با یادآوری اینکه در آستانه آغاز فصل جدید کشت برنج هستیم، افزود: انتقال این حجم از برنج به سال جدید می‌تواند تولید سال آینده را تحت تأثیر قرار داده و اثرات منفی بر آن بگذارد.

به گفته وی؛ با انباشت برنج‌های سال گذشته در آستانه آغاز فصل جدید کشت، کشاورزان تصمیماتی گرفته‌اند که می‌تواند مشکلات جدی برای بازار برنج سال ۱۴۰۲ به دنبال داشته باشد.

قاسم‌زاده تصریح کرد: یکی از تصمیمات خطرناک کشاورزان برای تولید سال ۱۴۰۲ که گزارش‌ها آن را تائید می‌کند، افزایش تقاضا برای خرید بذر برنج‌های بومی است، به این معنی که کشاورزان دیگر تمایلی به کشت ارقام برنج پر محصول ندارند و به کشت برنج‌های بومی روی آورده‌اند که محصول آن ها کمتر است و نتیجه آن کاهش شدید تولید در سال پیش رو خواهد بود.

وی معتقد است؛ کاهش تولید می‌تواند تجربه بازار برنج سال ۱۴۰۰ را با کاهش عرضه و جهش قیمت رقم بزند.

قاسم‌زاده از جمله دلایل انباشت برنج داخلی و تصمیم خطرناک کشاورزان را واردات بیش از نیاز برنج خارجی عنوان کرد و گفت: سال ۱۴۰۱ با بهبود شرایط آب و هوایی شاهد تولید ۲ هزار و ۴۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تن برنج بودیم که نیاز ما را به واردات بسیار کاهش داد.

وی ادامه داد: اما، به رغم کاهش نیاز به واردات، افزایش آن اتفاق افتاد. در حالی که برای تعادل در بازار به ۵۰۰ تن برنج خارجی نیاز داشتیم ۱ میلیون و ۵۰۰ تا ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شد.

قاسم‌زاده همچنین وعده‌های بدون عمل وزارت جهاد کشاورزی در کشت قراردادی، انتظار کشاورزان برای فروش با قیمت بالاتر محصول و کاهش توان خرید مردم را از دلایل دیگر انباشت بی‌سابقه برنج داخلی از سال گذشته بر شمرد.

وی اعلام کرد: طبق برآورد‌های انجام شده مردم در آستانه نوروز و ماه رمضان ۱۴۰۲ در مجموع بسیار کمتر از نوروز هر سال خرید کرده‌اند.

قاسم‌زاده قیمت خرید حال حاضر هر کیلوگرم برنج رقم هاشمی از کشاورزان را ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان، هر کیلوگرم برنج پر محصول رقم فجر را ۵۳ تا ۶۰ هزار تومان، هرکیلوگرم برنج پرمحصول رقم شیرودی را ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان و هر کیلوگرم برنج پر محصول رقم ندا را ۳۹ هزار تومان اعلام کرد.

رئیس انجمن برنج مازندران تأکید کرد: قیمت برنج داخلی برای مصرف‌کننده در بازار، با در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی مانند حمل و نقل و…، ۳۰ تا ۳۵ درصد بیش از نرخ خرید از کشاورزان است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=18098
  • منبع : اقتصاد آنلاین
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.