• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
8

فرصت‌ها و تهدیدهای منطقه اینچه برون| توسعه تجاری یا بازی‌های سیاسی

  • کد خبر : 1755
  • 01 آذر 1400 - 0:00
فرصت‌ها و تهدیدهای منطقه اینچه برون| توسعه تجاری یا بازی‌های سیاسی

مسئولان، تصویب منطقه آزاد اینچه برون را بستر جهش اقصاد استان می‌دانند اما برخی فعالان اقتصادی معتقد هستند ایجاد زیرساخت و خدمات فنی در کنار سیاست‌های تشویقی منطقه، پیش درآمد پویایی اقتصاد است.

مسئولان، تصویب منطقه آزاد اینچه برون را بستر جهش اقصاد استان می‌دانند اما برخی فعالان اقتصادی معتقد هستند ایجاد زیرساخت و خدمات فنی در کنار سیاست‌های تشویقی منطقه، پیش درآمد پویایی اقتصاد است.

نویاب؛ الهام رئوفی فر: منطقه آزاد اینچه برون درست در اردیبهشت ماه امسال پس از گذراندن کش و قوس‌های فراوان بلاخره با تصویب مجلس تشخیص مصلحت نظام، مجوز منطقه آزاد تجاری – صنعتی را گرفت.

رویدادی که به اعتقاد کارشناسان در صورت دور ماندن از نگرش‌های سیاسی، کمک بزرگی به اقتصاد و اشتغال استان خواهد کرد زیرا برخورداری اینچه برون از جواز منطقه آزاد به واسطه قرارگرفتن ایران در اتحادیه اوراسیا، موقعیت استراتژیکی برای این منطقه ایجاد می‌کند بر این اساس اینچه برون تنها دروازه ورود ایران به منطقه اوراسیا تا روسیه و چین است.

اما نکته مهمی که تمامی مسئولان و کارشناسان در گام نخست بر آن اشتراک نظر دارند انتخاب مدیری کارآمد، متبحر و قوی است موضوعی که سنگدوینی، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم پیشتر در گفتگو با رسانه‌های استان به آن تاکید کرده و گفته بود: مدیر منطقه آزاد باید شناخت کافی را از سران کشور، وزارت خانه‌ها و همچنین سرمایه گذاران داشته و با آن‌ها ارتباطاتی قوی ایجاد کند تا بتواند توسعه را در این منطقه رواج دهد.

دریافت وام و حمایت از سرمایه گذاری

یک دکترای اقتصاد هم انتخاب مدیری توانمند را از نیازهای منطقه آزاد اینچه برون می‌داند و می‌گوید: برای این منطقه، فقط انتخاب یک مدیر کافی نیست بلکه چگونگی انتخاب هیات مدیره و تیم مدیریتی نیز مهم است. ابتدا باید ساختار اداری و اجرایی منطقه آزاد تشکیل شود همچنین در استان تا به حال کسی در قامت چنین مدیری ظاهر نشده و تجربه این نوع کارها را ندارد بنابراین برای این پست باید از کسیکه در گذشته چنین تجربه‌ای را داشته، بهره برد.

عقیل راشدی برخورداری توانمندی‌های دیگری نظیر دریافت وام، کمک‌های فنی و اداری و پیگیری از هیات دولت به واسطه دریافت اعتبار ویژه برای احداث زیرساخت‌ها را از دیگر شاخصه‌های مدیر منطقه می‌داند و می‌گوید: منطقه آزاد اینچه برون نیاز به مطالعه در سه بخش ارزیابی مخاطرات زیست محیطی، طرح جامع و امکان‌سنجی زیرساخت‌ها دارد.

در استان تا به حال کسی در قامت مدیر منطقه آزاد ظاهر نشده بنابراین کسی تجربه این نوع کارها را ندارد، ازاین رو برای این پست باید از کسیکه در گذشته چنین تجربه‌ای را داشته، بهره برد

به گفته این مدرس دانشگاه، پس از مطالعات اولیه طرح باید یک برآورد کلی از مکان مانند ارزشگذاری زمین، قطعه‌بندی و زوم‌بندی منطقه انجام شود؛ در این صورت همزمان با اجرای طرح‌های زیرساختی واگذاری زمین انجام می‌شود. به فرض انتخاب مدیری قوی و توانمند و انجام این اقدامات دست کم سه سال طول می‌کشد تا پروژه به مرحله واگذاری زمین برسد.

این دکترای اقتصاد ورود سرمایه گذار خارجی به سایر مناطق آزاد را نامحسوس ارزیابی می‌کند و می‌گوید: اگر مدیر منتخب برای منطقه آزاد اینچه برون خارج از مسیری که برایش تعریف شده، حرکت کند و تنها مزیت آن برای مردم منطقه به خریداری خودروهای خارجی ارزان‌قیمت ویا شغل‌های خدماتی خلاصه خواهد شد اغلب مناطق آزاد به دلیل شکل گیری سیاسی به اهدافشان نرسیدند لیکن بسیاری از مناطق آزاد کشور نتوانستند کارایی لازم را داشته باشند چراکه حداقل امکانات باید برای این مناطق فراهم شود تا سرمایه گذاران رقبت به حضور در منطقه آزاد داشته باشند.

فرصت‌ها و تهدیدهای منطقه اینچه برون؛ توسعه تجاری یا بازی‌های سیاسی

نیاز به ورود سرمایه 

موضوعی که یک فعال اقتصادی و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در حوزه تولید انواع رول‌های صنعتی از آن به عنوان یک اصل مهم یاد می‌کند و می‌گوید: نیاز ورود سرمایه گذار به این منطقه وجود زیرساخت و ساختارهایی مانند سوله و گمرک، مراکز درمانی و. . است البته فعلا منطقه آزاد در حد یک حرف بوده و همان بازارچه مرزی که در حال حاضر در منطقه اینچه برون قرار دارد هم مورد استقبال زیادی قرار نمی‌گیرد.

امیرحسین ساداتی دسترسی تعدادی خدمات فنی مانند آزمایشگاه را نیاز منطقه آزاد می‌داند و می‌گوید: ایجاد راه و مسیر دسترسی مناسب از دیگر نیازهای اساسی این منطقه است که فقدان آن در شرایط فعلی جذابیتی برای سرمایه گذاران ندارد همچنین معافیت مالیاتی ۱۵ساله از تاریخ بهره‌برداری برای انواع فعالیت‌های اقتصادی، انتقال آسان سرمایه به داخل و صدور کالاهای تولید شده با رعایت قوانین ارزش افزوده به داخل کشور از مزایای فعالیت در منطقه آزاد است.

انتظار از رئیسی 

مزایای فعالیت صنایع تولیدی و تجاری در منطقه آزاد اینچه برون از مواردی است که نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم از آن به عنوان سیاست تشویقی یاد می‌کند و می‌گوید: همه این موارد مشروط به انتخاب مدیری توانمند و تدوین برنامه‌ای راهبردی کوتاه مدت و بلند مدت است. نخستین گام پس از دریافت مجوز منطقه آزاد تجاری – صنعتی اینچه برون انتخاب مدیری توانمند است.

غلامرضا منتظری با بیان اینکه به زودی مجمع نمایندگان استان به اتفاق استاندار گلستان جلسه‌ای با موضوع انتخاب مدیر منطقه برگزار می‌کند، ابراز داشت: یکی از تقاضاهای جدی ما در سفر ریاست جمهوری به گلستان، حمایت ویژه از منطقه آزاد و حل مشکل پتروشیمی استان است.

معافیت مالیاتی ۱۵ساله از تاریخ بهره‌برداری برای انواع فعالیت‌های اقتصادی، انتقال آسان سرمایه به داخل و صدور کالاهای تولید شده با رعایت قوانین ارزش افزوده به داخل کشور از مزایای فعالیت در منطقه آزاد است

وی با اعلام این مطلب که ایجاد زیرساخت یکی از نیازهای اساسی منطقه است، می‌افزاید: خوشبختانه در این منطقه زیرساخت‌هایی مانند برق و گاز در حال حاضر موجود است و برای برخورداری اینچه برون از آب هم پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد از سوی دیگر باید گفت تلاش برای جذب سرمایه گذار از موضوعات مهم این منطقه است در این رابطه نشست‌های مختلفی در تهران و گرگان با افراد علاقمند انجام شده و تلاش‌مان بر این است تا سرمایه گذاران را به منطقه آزاد هدایت کنیم.

دعوت از سرمایه گذاران خارجی 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلام با بیان این نکته که در آینده این منطقه از رونق و شکوفایی خوبی برخوردار می‌شود، می‌افزاید: شکل گیری منطقه آزاد و تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این منطقه نقش تعیین کننده‌ای در گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی دارد.

از آنجایی که هدف از ایجاد و توسعه منطقه آزاد اینچه برون افزایش و توسعه صادرات، افزایش درآمدهای عمومی، ایجاد اشتغال، ارتقای جایگاه اقتصادی کشور، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، افزایش توریسم و بهره مندی از اقتصاد رقابتی است، انتظار می‌رود تا مسئولان استانی با اتخاذ سیاستی درست نسبت به انتخاب مدیری کارآمد و اجرای سیاست‌های تشویقی، شرایط خوبی برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم کنند.

سرمایه گذاران، سرمایه خود را در صورتی به مناطقی که حداقل امکانات و سیاست‌های تشویقی وجود داشته باشد می‌برند که زیرساخت‌هایی مانند مسیر دسترسی، آب، برق، گاز، اینترنت و ساختارهایی مانند سوله، گمرک و استقرار مراکزی مانند گمرک، نیروی انتظامی و درمانگاه در آن مهیا باشد. اینها مواردی است که پیش از دعوت سرمایه گذاران خارجی باید برای این منطقه تامین شود. همچنین وجود زیرساخت در منطقه هم تا آنجا اضطرار دارد که فقدان آن در منطقه علی رغم سیاست‌های تشویقی، جذابیتی برای سرمایه گذاران و بازرگانان داخلی ندارد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=1755
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.