• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
9

سایه سنگین رکود بر صنایع استان گلستان؛ یک چهارم واحدهای صنعتی تعطیل است

  • کد خبر : 1722
  • 28 آبان 1400 - 23:00
سایه سنگین رکود بر صنایع استان گلستان؛ یک چهارم واحدهای صنعتی تعطیل است

آن طور که آمارهای رسمی نشان می‌دهد حدود یک چهارم واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان گلستان به دلایل مختلف، تعطیل بوده و اشتغال فراوانی در آنها از بین رفته است.

آن طور که آمارهای رسمی نشان می‌دهد حدود یک چهارم واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان گلستان به دلایل مختلف، تعطیل بوده و اشتغال فراوانی در آنها از بین رفته است.

به گزارش نویاب، استان گلستان تا سال‌های سال بنا به سیاست نادرست دولت‌های وقت از داشتن هرگونه صنعتی جز در حوزه کشاورزی محروم بود و اجازه استقرار صنایع به سرمایه گذاران و تولیدکنندگان به بهانه داشتن عرصه‌های جنگلی و اراضی کشاورزی، داده نمی‌شد.

تا اینکه با روی کارآمدن دولت نهم ممنوعیت استقرار صنایع در استان گلستان برداشته شد اما از آن زمان تا کنون به رغم همه تلاش‌هایی که صورت گرفته، استان گلستان نتوانسته است در زمینه صنعت، آنگونه که باید و شاید شاهد رشد و توسعه باشد.

امروزه صنعت، یکی از محورهای توسعه به شمار می‌رود اما شاخص‌های این بخش نشان می‌دهد گلستان، استان چندان برخورداری در این زمینه نیست. در آخرین آماری که دولت دوازدهم منتشر کرده و گویای شاخص فقر است، گلستان جزو ۵ استان فقیر کشور است.

استانی که معلوم نیست قرار است چرخ‌های توسعه‌اش بر ریل کشاورزی باشد، گردشگری و یا صنعت! بهر تقدیر از اوایل دهه ۸۰ کم کم واحدهای صنعتی در این استان شکل گرفت و امروز ماحصل آن وجود ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی است که هرکدام موضوعات و مسائل خاص به خود را دارند.

در ۸ سال دولت یازدهم و دوازدهم هم، توسعه صنعتی در استان گلستان رخ نداد و جز چندین تفاهم نامه با گروه‌های صنعتی بزرگ در کشور و وعده و وعیدهای مسئولان دولتی مبنی بر راه اندازی صنعت فلان و صنعت بهمان، چیز دیگری نصیب استان نشد.

تسهیلات رونق تولید هم بیشتر متوجه واحدهای تولیدی شد که برای تأمین سرمایه در گردش با مشکل مواجه بودند، هرچند از برخی انحرافاتی که در زمینه پرداخت و هزینه کرد تسهیلات هم وجود دارد، نمی‌توان به راحتی گذشت.

یکی از نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی و درآمدی مردم استان، مناسب نیست، خاطرنشان کرد: می‌گویند گلستان، استانی کشاورزی است و برای همین بهتر است به جای صنعت بر روی کشاورزی و افزایش بهره وری در این بخش متمرکز شد اما در همین بخش کشاورزی هم مشکلات فراوانی داریم.

کشاورزی گلستان سنتی است

غلامرضا منتظری افزود: بخش بزرگی از کشاورزی ما در استان هنوز سنتی است و فاصله زیادی بین بخش تحقیقات و پژوهش با بخش اجرا وجود دارد و در حوزه صنعت هم وضعیت بهتری نداریم.

وی گفت: باید به دنبال توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان باشیم زیرا با وجود میلیون‌ها تن تولید محصولات متنوع در استان، برای فرآوری آنها با مشکل مواجه هستیم.

منتظری یادآور شد: در این استان روزی سیب زمینی، روز دیگر گوجه فرنگی، روزی دیگر محصولی دیگر از بین می‌رود چون متناسب با ظرفیت تولید، صنایع مرتبط شکل نگرفته است. علاوه براین بخشی از صنایع موجود نیز بنا به دلایل مختلف تعطیل هستند و باید مسئولان فکری برای فعالسازی این واحدها داشته باشند.

کمبود نقدینگی مشکل صنایع گلستان

رضا شهمرادی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز درباره وضعیت صنایع موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اظهار کرد: در ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی استان ۸۲۰ واحد تولیدی دارای پروانه وجود دارد که از این تعداد ۶۲۱ واحد فعال هستند.

وی با بیان اینکه ۷۶ درصد واحدهای صنعتی استان با ظرفیت‌های متفاوت مشغول فعالیت هستند، افزود: در این واحدها ۹ هزار و ۴۳۶ فرصت شغلی به وجود آمده است اما در مقابل ۱۹۹ واحد تولیدی معادل ۲۴ درصد صنایع موجود در شهرک‌های صنعتی استان به دلایل مختلف غیرفعال بوده و تعطیل هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان یکی از دلایل اصلی راکد بودن واحدهای تولیدی در نواحی صنعتی استان را کمبود نقدینگی یا همان سرمایه در گردش عنوان کرد و گفت: علاوه براین نبود بازار فروش، فرسودگی ماشین‌آلات خطوط تولید، اختلافات شرکا و غیره سبب تعطیلی ۲۴ درصد از واحدهای تولیدی استان شده است.

به گفته وی از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد ۱۲ پروانه بهره برداری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با تعداد ۲۲۸ نفر اشتغال صادر شده و
همچنین در بخش‌های عمرانی شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز تعداد ۶۷ نفر اشتغال ایجاد و در سامانه رصد، به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های شرکت شهرک‌های صنعتی استان، فعالسازی واحدهای تولیدی راکد و تعطیل است، خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال ۳۳ واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشته‌اند که با فعال سازی این واحدهای تولیدی برای ۲۹۵ نفر شغل ایجاد شده است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=1722
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.