• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3
مدیرعامل شرکت طلای سفید گنبد:

دولت دست از قیمت گذاری دستوری بردارد

  • کد خبر : 16943
  • 12 اسفند 1401 - 11:21
دولت دست از قیمت گذاری دستوری بردارد
مدیرعامل شرکت طلای سفید گنبد با انتقاد از این که نگان دولت به اقتصاد سیاسی بوده گفت: دولت باید از قیمت گذاری دستوری دست بردارد و تسلیم قوانین عرضه و تقاضا شود.

علی محمد چوپانی در گفتگو با خبرنگار نویاب با تاکید به اینکه نگاه دولت به اقتصاد سیاسی بوده و چسبندگی ویژه ای به آن دارد، اظهار کرد: اخیرا مقام معظم رهبری به واگذاری امورات اقتصادی به بخش خصوصی تاکید بسیار داشتند.

مدیرعامل شرکت طلای سفید گنبد افزود: به عنوان مثال؛ دولت با نگاه سیاسی و کسب محبوبیت قیمت دستوری را در دستور کار خود قرار داده و دولت های گذشته و کنونی مدام درگیر قیمت های مرغ، تخم مرغ و گوشت هستند.

وی گفت: بهتر است دولت تسلیم قاعده عرضه و تقاضا شود و بخش خصوصی را آزاد بگذارد اما در کنار آن می تواند ذخایر استراتژیک داشته باشد و در زمان مورد نیاز، بازار را کنترل کند که این شیوه در دنیا مورد پذیرش است.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان با تاکید به اینکه دولت باید سیاستگذاری و حکمرانی مطلوبی را انجام دهد، گفت: دلار از سه ماه گذشته تاکنون افزایش دو برابری را تجربه کرده و به تبع آن قیمت آهن و مصالح ساختمانی رشد داشته و عملا طرح ملی مسکن که یک میثاق ملی بین دولت با مردم بوده با افزایش  قیمت۱۰۰ درصدی مواجه شده است.

چوپانی علت این وقایع را عدم اعتقاد به ساز و کار بازار دانست و تاکید کرد: باید دست دولت در اقتصاد نامرئی بوده و آشکار نباشد.

وی گفت: گندم بر اساس دلار ۲۵ هزار تومانی قیمت گذاری شده اما در حال حاضر با توجه به دلار بیش از ۵۰ هزار تومانی و ارتباط مستقیم آن با هزینه های جاری، نرخ گندم نیازمند اصلاح است.

وی با بیان اینکه دولت با سیاست های خود تسلیم بازارهای جهانی شده، توضیح داد: طبق قانون، قیمت گذاری مقاطع فولادی و مواد پتروشیمی بر اساس قیمت های جهانی در بنادر جنوبی تعیین می شود و بر همین اساس با افزایش نرخ دلار، هزینه های جاری نیز افزایش می یابد.

چوپانی با تاکید به اینکه اگر دولت موفق باشد بخش خصوصی هم موفق خواهد بود، گفت: دولت باید از قیمت گذاری دستوری دست بردارد و تسلیم قوانین عرضه و تقاضا شود.

شایان ذکر است، علی محمد چوپانی از گروه صنعت به عنوان عضو «ائتلاف اتاق گلستان» در دهمین دوره انتخابات هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی شرکت کرده است. اطلاعات بیشتر ائتلاف را از اینجا بخوانید.

دهمین دوره انتخابات هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی هم زمان با سراسر کشور در گرگان هم برگزار خواهد شد. آخرین اخبار دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی گرگان را از اینجا دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=16943
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.