• امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
1
یک کارشناس حوزه کشاورزی مطرح کرد؛

کاهش کشت حبوبات در گلستان | قیمت خرید تضمینی افزایش یابد

  • کد خبر : 16483
  • 30 بهمن 1401 - 10:58
کاهش کشت حبوبات در گلستان | قیمت خرید تضمینی افزایش یابد
یک کارشناس حوزه کشاورزی از افت شدید کشت حبوبات در گلستان خبر داد و گفت: قیمت خرید تضمینی حبوبات باید افزایش یابد تا کشاورز به واسطه صرفه اقتصادی آن، نسبت به زراعت محصول راغب شود.

به گزارش نویاب به نقل از بازار، محمدصادق علی نژادی اظهار کرد: به دلیل بی توجهی کشاورزان و مسئولان مربوطه، زراعت حبوبات در گلستان با افت شدیدی مواجه شده است.

این‌کارشناس کشاورزی ادامه داد: بالا بودن قیمت بذر و نبود بذور مرغوب و سازگار با منطقه موجب شده تا کشاورزان از بذرهای خودمصرفی که نسبت به بیماری ها حساس و عملکرد پایین در تولید دارند، استفاده کنند.

وی کشت سنتی و نبود ادوات کشاورزی در مراحل زراعت حبوبات را از علل افزایش هزینه های تولید دانست و اضافه کرد: باید حاشیه سود کشاورزان را با در عرضه ادوات مدرن کشاورزی به آنها افزایش داد.

علی نژادی با بیان اینکه حمایت دولت از کشت حبوبات ضعیف بوده، خاطرنشان کرد: قیمت خرید تضمینی حبوبات باید افزایش یابد تا کشاورز به واسطه صرفه اقتصادی کشت این محصول، نسبت به زراعت آن راغب شود .

او با بیان اینکه کشت حبوبات به طور معمول در اراضی کم بازده مانند مناطق کوهستانی با شیب تند انجام می شود، افزود: زارعانی که به کشت حبوبات مشغول هستند اغلب فاقد سواد و در اراضی خُرد و پراکنده اقدام به کشت می کنند.

وی لازمه برای ارتقا سطح زیر کشت حبوبات در استان را افزایش دانش فنی و علمی کشاورزان دانست و گفت: بهتر است کشاورزان از کارشناسان این حوزه برای افزایش تولید و اقتصادی کردن زراعت راهنمایی بگیرند.

به گفته این کارشناس کشاورزی، ترویج مکانیزاسیون زراعت برای کاهش هزینه تولید، توزیع بذرهای سازگار با منطقه، تامین ادوات مورد نیاز زراعت و صنایع جانبی و نیز حمایت جدی مانند خرید تضمینی حبوبات، از راهکارهای کاهش افت کشت حبوبات در کشور است .

علی نژادی با بیان اینکه حبوبات از منابع مهم پروتئین گیاهی است، یادآورشد: این محصولات در بیشتر غذاهای مردم به خصوص اقشار کم در آمد مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در خاتمه افزود: ریشه حبوبات به لحاظ ثابت نگه داشتن ازت هوا در خاک، جایگاه ویژه ای در تناوب زراعی برای کشت سایر محصولات از جمله غلات داراست.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=16483
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.