• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
2
نویاب گزارش می دهد؛

بی رمقی طرح نهضت ملی مسکن در گلستان/ ساز خانه‌سازی کوک نیست

  • کد خبر : 16457
  • 30 بهمن 1401 - 8:08
بی رمقی طرح نهضت ملی مسکن در گلستان/ ساز خانه‌سازی کوک نیست
با وجود گذشته بیش از یک سال از طرح ملی مسکن در گلستان، اما آمارها نشان می‌دهد که اجرای این پروژه‌ها، فرسنگ‌ها تا نقطه مطلوب فاصله دارد.

نویاب؛ اعظم محبی: دغدغه‌ها و چالش‌های حوزه مسکن منحصر به سال‌های اخیر نیست بلکه در دولت‌های گذشته هم این مسئله وجود داشته و در هر دوره به فراخور وضع موجود طرح‌های مختلفی اجرا شده است.

در دولت نهم و دهم در قالب مسکن مهر تولید در حوزه مسکن سیر صعودی گرفت ولی در دولت یازدهم و دوازدهم چندان به این مسئله توجه نشد و شکاف بین عرضه و تقاضا بیشتر شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، مقوله تأمین مسکن به یکی از مهم‌ترین شعارهای دولت تبدیل و به شکل قانون جهش تولید مسکن به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت.

تهیه و واگذاری زمین، اعطای تسهیلات کم‌بهره، حمایت‌ها و تخفیفات مناسب در صدور پروانه و خدمات نظام مهندسی از جمله راهکارهای دولت برای این طرح است.

در گلستان بیش از ۹۰ هزار متقاضی در این طرح ثبت نام کرده که مراحل پایش و بررسی مدارک در حال انجام است.

بسیاری از مردم که توانایی خرید سرپناه را نداشتند با امید خانه دار شدن در این طرح ثبت نام کرده اما هم اکنون با افزایش نرخ سود بانکی، بالارفتن اقساط و مبهم بودن زمان تحویل پروژه‌ها و جانمایی آن‌ها، از ادامه کار منصرف شده‌اند.

۵ ماه از کلنگ زنی سایت آسایش گذشت

مدیران متولی استان کمبود زمین را عامل کندی این پروژه اعلام کردند اما با وجود تأمین زمین دو سال ابتدایی طرح، باز هم اقدام قابل لمسی در حوزه مسکن شهری در گلستان دیده نمی‌شود.

کلنگ زنی پروژه آسایش در گرگان نمونه‌ای از پروژه‌های مشمول قانون جهش تولید مسکن است که با گذشت حدود پنج ماه از کلنگ زنی آن هیچ اتفاقی مشهودی در آن رخ نداده است.

بی رمقی طرح نهضت ملی مسکن در گلستان/ ساز خانه‌سازی کوک نیست

پروژه‌ای که به گفته مشاور پروژه قرار بود میزبانِ احداث ۷۵۰ واحد باشد اما در قالب یک پروژه هزار واحدی به مردم و رسانه‌ها معرفی شد.

این پروژه قرار بود که ۱۸ ماهه به اتمام برسد ولی با گذشت پنج ماه از کلنگ زنی هیچ نشانه‌ای از پیشرفت فیزیکی در آن دیده نمی‌شود و متولی اصلی حوزه مسکن استان از ضرورت بازبینی در کتابچه طرح و بازبینی نظر مشاور سخن به میان آورده است.

البته از تناقض آمارهای ارائه شده از سوی اداره کل راه و شهرسازی در میزان واحدهای خودمالکی یا در حال ساخت نمی‌توان گذاشت.

فارغ از مقوله‌های یاد شده به استناد آمارهای بیان شده، در مجموع بیش از سه هزار واحد مسکونی در حال ساخت بوده که با گذشت بیش از یک سال از شروع طرح این عدد بسیار ناچیز است. هرچند که بسیاری از این سه هزار واحد هم در زمره واحدهای نیمه‌تمام اقدام ملی مسکن یا مسکن مهر هستند که مشمول این طرح شده‌اند.

اقدام قابل ملاحظه‌ای رخ نداده است

یک سازنده مسکن در گلستان در این خصوص گفت: در طرح نهضت ملی مسکن در گلستان تاکنون در حوزه شهری اقدام قابل ملاحظه‌ای نشده و واحدهای معرفی شده هم اغلب مربوط به مسکن مهر هستند.

حمیدرضا محبی افزود: قیمت هر مترمربع برای سازندگان جذاب نبود و از این طرح در گلستان استقبال نشد زیرا با قیمت واقعی فاصله زیادی دارد.

وی ادامه داد: با کشف قیمت به مبلغ پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیدیم که به دلیل تعلل راه و شهرسازی و افزایش هزینه‌ها و تورم این رقم هم در حال حاضر قابل اجرا نیست و باید به هفت میلیون تومان افزایش یابد.

محبی اضافه کرد: در جلسه‌ای با حضور معاون عمرانی استاندار، بنیاد مسکن، دفتر فنی، راه و شهرسازی و تولیدکنندگان ساختمان به قیمت ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیدیم اما مدیر کل راه و شهرسازی اعلام کردند که با رقم قبلی یعنی پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فراخوان داده شود.

وی گفت: ۱.۵ سال از شروع طرح ملی مسکن می‌گذرد و این پروژه عملاً خوابیده و با این روش، استمرار کندی اجرایی شدن ساخت و سازها را شاهد خواهیم بود.

این فعال صنعت ساختمان افزود: هزار واحد در سایت آسایش به پیمانکار غیربومی واگذار شده هم اکنون در این واحدها هیچ اتفاقی رخ نداده است.

محبی بیان کرد: با این تعلل و دست اندازها، جامعه هدف از رسیدن به مسکن دورتر و دورتر شده و شرایط بهبود نخواهد یافت.

وی ادامه داد: یکی از راه‌حل‌های خانه‌دار شدن مردم روش خودمالکی است که هم اکنون بانک‌ها حاضر به پرداخت تسهیلات به مردم نیستند و این روش هم در گلستان کارگر نشده است.

۳۱۴۰ واحد در حال ساخت است

برای اطلاع از پروژه‌های طرح ملی مسکن در حوزه شهری گلستان با معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان گفتگو کردیم، اسدالله پناه یزدان در این خصوص گفت: در طرح ملی مسکن در گلستان بیش از ۹۳ هزار نفر ثبت نام کرده و پایش و بررسی شرایط متقاضیان ادامه دارد.

اسدالله پناه یزدان افزود: در مجموع سه هزار و ۱۴۰ واحد از شروع طرح اقدام ملی مسکن در گلستان در حوزه شهری در حال ساخت است.

بی رمقی طرح نهضت ملی مسکن در گلستان/ ساز خانه‌سازی کوک نیست

وی بیان کرد: در بخش خودمالکی هم تاکنون دو هزار و ۴۰۰ نفر ثبت نام کرده و در حال حاضر ۲۰۰ واحد در مرحله اخذ مجوزات و دریافت تسهیلات قرار گرفته‌اند.

پناه یزدان گفت: مهم‌ترین دلیل کندی احداث واحدهای مسکن ملی، کمبود زمین در شهرستان‌های مختلف از جمله گنبدکاووس، مینودشت، آزادشهر و غیره است و نکته بعدی به میزان واریز وجه اولیه توسط متقاضیان برمی گردد که شاید در مجموع ۶ هزار نفر وجه اولیه را واریز کرده باشند.

معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: متقاضی مؤثر ما در گلستان زیاد نیست و در مرحله تأیید مدارک، واریز وجه و غیره دچار ریزش می‌شویم.

وی گفت: در برخی از شهرستان‌ها مانند گنبدکاووس مشکلات تأمین زمین در حال رفع است که با ثبت نام بیش از دو هزار نفر در این شهر، آمار ما ارتقا خواهد یافت.

پناه یزدان گفت که در گنبدکاووس پروژه ۲۰۰ واحدی شروع شده و عملیات اجرایی یک پروژه ۹۰ واحد هم بزودی آغاز خواهد شد.

۱۷۰۰ واحد کلنگ زنی می‌شود

معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی گلستان افزود: در اسفندماه هم بیش از هزار و ۷۰۰ واحد در شهرستان‌های مختلف از جمله هزار واحد در گرگان، ۲۰۰ واحد در گنبدکاووس، ۷۶ واحد آزادشهر، ۲۰۰ واحد در علی آبادکتول و ۵۰۰ در ترکمن کلنگ زنی خواهد شد.

وی گفت: هم اکنون قرارداد با سازندگان برای هر مترمربع چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده که با تعدیل به پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد.

بی رمقی طرح نهضت ملی مسکن در گلستان/ ساز خانه‌سازی کوک نیست

پناه یزدان از ورود انبوه سازان گلستان به اجرای این پروژه‌ها هم خبرداد و گفت: در علی آبادکتول دو پروژه شامل مجتمع ۱۳۸ واحدی و یک مجتمع ۳۲ واحدی توسط انبوه سازان در حال ساخت بود و در بندرترکمن هم مجتمع ۵۰۰ واحدی در مرحله عقد قرارداد است.

وی عنوان کرد: قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) به دلیل عدم اجرای تعهدات از پروژه‌های استان خارج شده اما بنیاد مسکن با ما در حال همکاری است.

پناه یزدان در خصوص پروژه آسایش گرگان هم گفت: پنج قطعه در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته که تاکنون، پیش پروانه سه قطعه اخذ شده و بزودی کار آغاز خواهد شد.

۱۰ هزار متقاضی واجد شرایط شناخته شدند

بنیاد مسکن متولی ساخت واحدهای مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر است از این رو با مدیرکل این بنیاد مسکن گلستان هم گفتگو کردیم، سید محمد حسینی در این خصوص گفت: بیش از ۲۲ هزار متقاضی برای مسکن ملی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت داشتیم که کار پالایش این افراد انجام شده و حدود ۱۰ هزار متقاضی واجد شرایط شناخته شده و تأیید نهایی شدند.

سید محمد حسینی افزود: برای تعهد سال اول هفت هزار قرارداد با بانک بسته شده و مردم شروع به ساخت و ساز کردند و بالغ بر ۳۰ درصد از این واحدها به بهره برداری رسیده و مابقی واحدها در مراحل مختلف اجرایی است.

وی اضافه کرد: با ابلاغ تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی توسط بانک مرکزی به بانک‌های عامل در استان‌ها ساخت مسکن ملی سرعت خوبی گرفته است.

به گزارش خبرنگار نویاب، به باور بسیاری از کارشناسان، اقدام راه و شهرسازی گلستان در بخش مسکن نسبت به مطالبه و نیاز استان عدد قابل دفاعی نیست و حتی اگر آمارهای مطروحه این اداره کل را بدون راستی‌آزمایی بپذیریم با شرایط متوسط و قابل قبول فاصله زیادی در پیش است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=16457
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.