• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

دلالی مانع توسعه کشاورزی گلستان| رغبتی به کشت گلخانه ای نیست

  • کد خبر : 16317
  • 25 بهمن 1401 - 10:58
دلالی مانع توسعه کشاورزی گلستان| رغبتی به کشت گلخانه ای نیست
کشت گلخانه‌ای به دلیل افزایش راندمان تولید و کاهش مصرف آب برای مقابله با خشکسالی معرفی شده و در گلستان تاحدودی توسعه یافته، با این حال عوارض صادرات و دلالی، انگیزه‌ای برای کشاورزان نگذاشته است.

به گزارش نویاب به نقل از بازار: در روزهایی که منابع آبی کشور و به تبع آن گلستان رو به افول رفته، کارشناسان توسعه کشت گلخانه ای را به عنوان روزنه ای برای مقابله با بحران خشکسالی و تداوم تولید می دانند مطابق آمارهای ارائه شده، در کشت گلخانه ای ضمن افزایش میزان بهره وری آب، تولید محصولات هم به میزان قابل توجهی بیشتر می شود به همین خاطر تاکید دولت ها در سالهای اخیر به توسعه کشت گلخانه ای در کشور بوده است.

براساس اظهارات متخصصان حوزه کشاورزی، میزان خسارت و ابتلا محصولات به آفات و بیماری ها در این نوع کشت بسیار کمتر است چراکه محصولات در فضایی مسقف و با شرایط آبیاری و دمای قابل کنترل تولید می شود همچنین در این روش مصرف آب در حدود ۱۰ برابر کاهش یافته و عملکرد تولید محصول ۱۲ برابر نسبت به کشت‌های مشابه در فضای باز بیشتر است.

به باور صاحب نظران، گسترش کشت گلخانه ای در کنار عبور از کشاورزی سنتی می تواند میزان تولیدات این حوزه را به صورت چشمگیری افزایش دهد. مولفه قابل توجه دیگه در حوزه کشاورزی که تاکنون کمتر به آن توجه شده، سرمایه گذاری بخش خصوصی است که طبعا منجر به افزایش کیفیت و کمیت تولیدات، ارزش افزوده و در آخر تامین امینت غذایی کشور خواهد شد

کشت گلخانه ای سودآورترین روش تولید

یک تولیدکننده محصولات گلخانه ای با بیان اینکه در کشت گلخانه ای امکان تولید انواع محصولات خارج از فصل است، گفت: کشت گلخانه ای در واقع سودآورترین و مطمئن ترین روش در حوزه کشاورزی است همچنین میزان تولید در کشت گلخانه ای در مقایسه با کشت سنتی، ۱۰ برابر است ضمن اینکه ارتقا سطح کیفی محصول هم در این روش بسیار چشمگیر است.

میزان خسارت و ابتلا محصولات به آفات و بیماری ها در شت گلخانه ای کمتر است

معین جاوید با بیان اینکه صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش بهره‌وری، امکان کاشت و برداشت محصول در تمام فصول، قابلیت مقابله با تهدیدات و خسارات به خاطر امکان کنترل‌ و اقدامات پیشگیرانه، از دیگر مزایای کشت گلخانه ای است، تاکید داشت: محصولات گلخانه ای ایران یکی از بهترین و با کیفیت‌تـرین محصولات دنیا به شمار می‌رود که توانایی رقابت با بازار جهانی را دارد.

وی با بیان اینکه تولید محصولات گلخانه ای استان محدود است، افزود: برای صادرات محصول به ناچار چند گلخانه دار یک محصول را تجمیع کرده و به کشور مقصد ارسال می کنند.

دلالی مانع توسعه کشاورزی گلستان | رغبتی به کشت گلخانه ای نیست

افزایش نرخ عوارض مانع جدی توسعه

همواره صادرات یکی از راه های توسعه اقتصادی، اشتغالزایی و کسب درآمد چشمگیر به شمار می رفته با اینحال چالش هایی از قبیل افزایش نرخ عوارض محصولات گلخانه ای، مانع توسعه صادرات این بخش شده است. یک تولیدکننده محصولات گلخانه ای، گفت: افزایش نرخ عوارض صادرات محصولات گلخانه ای، مانع جدی توسعه کشت گلخانه این محصول در استان است.

ابوافضل هرندی با اشاره به اینکه افزایش یکباره نرخ عوارض محصولات گلخانه ای آن هم در شرایطی که محصول تولیدی آماده صادرات است، با سیاست دولت مبنی بر توسعه گلخانه ای کشور در تضاد است، ادامه داد: اتخاذ تصمیم درباره افزایش نرخ عوارض این محصولات باید پیش از تولید به زارعان اعلام شود، تغییر یکباره در سیاست های کلان به نفع تولیدکننده نخواهد بود.

به گفته وی، بالا بودن هزینه های تولید، فرایند تولید سنتی، نبود بازارهای فروش، سیستم حمل و نقل و محدودیت های واردات بذر از جمله موانعی است که منجر به عدم توسعه این صنعت در استان شده است.

بازار گل و گیاه در اختیار دلالان

جولان دلالان دربازار یکی از مشکلاتی است که باعث افزایش چندبرابری قیمت تولید و کاهش قدرت خرید مصرف کننده شده است ضمن اینکه تولیدکنندگان هم با وجود مرارت های زیاد به سود چشمگیری دست نمی یابند. در این شرایط اقتصادی که کنترلی بر واسطه گران وجود ندارد، دلالان بیش از همیشه فربه شده اند نه تنها بازار محصولات خوراکی کشاورزی این سال ها در اختیار دلالان قرار داشته، بلکه سایر کالاها از جمله گل و گیاه زینتی هم زیر سلطه واسطه گران رفته است.

محصولات گلخانه ای ایران یکی از بهترین و با کیفیت‌تـرین محصولات دنیا به شمار می‌رود

یک تولید کننده گل و گیاه زینتی با بیان اینکه حضور دلالان در بازار درآمد تولید کننده را کاهش داده، گفت: بازار صنعت گل و گیاه زینتی در اختیار دلالان است و تولیدکنندگان از این بخش کمترین سود را می برند.

محمدعلی صفاری وجود دلالان و واسطه گران را از عوامل بازدارنده در فرایند تولید و صادرات این محصولات دانست و بیان کرد: بخش اعظمی از چالش‌های تولیدات گلخانه ای گلستان واسطه گری است واسطه‌هایی که در این بخش حضوردارند، تولیدات کشاورز را با قیمت پایین خریداری کرده و در بازار به قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند علیرغم این مسائل گلستان از جمله استان های دارای پتانسیل برای تولید و صادرات برخی گونه های گل و گیاه است، که باید روی آن سرمایه گذاری شود.

دلالی مانع توسعه کشاورزی گلستان | رغبتی به کشت گلخانه ای نیست

«تولیدکنندگان» اتحادیه تشکیل دهند

به باور مدیران سازمان جهاد کشاورزی گلستان اغلب مشکلات تولیدکنندگان محصولات گلخانه ای به واسطه نبود اتحادیه یا تشکل مستقل در استان است. معاون باغبانی جهادکشاورزی گلستان گفت: تولیدکنندگان با تشکیل اتحادیه می توانند بخشی از بازار را در اختیار بگیرند و با قیمت مناسب محصولات خود را به فروش برسانند.

نویدرضا فرهانی با اشاره به این نکته که حضور دلالان در بازار انکارناپذیر است، گفت: از آنجاییکه تولیدکنندگان قادر به عرضه مستقیم محصولات به بازار نیستند دلالان به این بخش ورود می کنند بهترین راهکار برای کوتاهی دست دلالان در بازار فروش گل و گیاه استان، ایجاد اتحادیه یا تعاونی مربوط به این بخش است.

بخش اعظمی از چالش‌های تولیدات گلخانه ای گلستان واسطه گری است

فرهانی با اشاره به این نکته که تعدد واسطه در بازار محصولات کشاورزی چالشی جدی بوده، یادآورشد: برای اینکه حضور دلالان در بازار کمرنگ شود باید تولیدکنندگان گل و گیاه در استان اتحادیه ای برای حمایت از تولیدشان تشکیل دهند.

ارتقای صادرات

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان صادرات گل و گیاه را یکی از راهکارهای افزایش درآمد تولیدکنندگان دانست و خاطرنشان کرد: باید با فراهم کردن زیرساخت های صادرات در استان، درآمد واحدهای پرورش دهنده گل و گیاه افزایش یابد.

با وجود اینکه کشت گلخانه ای برای کشاورزی گلستان می تواند ره آورد خوبی به لحاظ اقتصادی داشته باشد اما باید در ابتدا، زیرساخت های لازم برای بهره برداران فراهم شود و چالش های این حوزه با مدیریت صحیح رفع شود و مدیران مربوطه باید برای ایجاد پایانه ی صادراتی محصولات کشاورزی در استان اقدام کنند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=16317
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.