• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2
نویاب گزارش می دهد؛

تبلیغات محیطی گرگان دربند لابی های ۲ ساله/ درآمد شهری برباد می رود!

  • کد خبر : 16206
  • 24 بهمن 1401 - 8:26
تبلیغات محیطی گرگان دربند لابی های ۲ ساله/ درآمد شهری برباد می رود!
تبلیغات محیطی گرگان حدود دو سال است که معطل سهم خواهی برخی از اعضای شورای شهر شده و به دلیل تعلل در واگذاری سازه ها، بلاتکلیف مانده است.

به گزارش نویاب به نقل از مهر، ایجاد درآمد پایدار در مدیریت شهری یکی از دغدغه‌های اصلی متولیان و مسئولان شهرها و شهرداران است که برای دست یابی به آن روش‌های مختلفی ترسیم می‌شود.

مولدسازی دارایی‌ها و مستغلات، اجرای پروژه گردشگری و اقتصادی و البته بهره‌گیری از توان تبلیغاتی محیطی شهرها و سازه‌ها از جمله این راهکارها است.

شهر گرگان هم به سبب واقع شدن در کریدور عبوری مسافران و تنوع محصولات و خدمات، ظرفیت و پتانسیل بالایی از نظر جذب درآمد با روش تبلیغات محیطی دارد.

تابلوهای تبلیغاتی، پل‌های هوایی، بیلبوردها، استندها و تلویزیون شهری از جمله سازه‌های تبلیغاتی مؤثر هستند که می‌توان به محلی برای درآمدزایی پایدار شهر تبدیل شوند.

در سالیان اخیر مجموعه سازه‌های تبلیغاتی مدیریت شهری به روش‌های قانونی به شرکت‌ها و کانون‌های تبلیغاتی واگذار می‌شود و پس از برگزاری مزایده، این سازه‌ها در اختیار پیمانکار آن قرار می‌گرفت تا بخشی از هزینه‌های شهر از این طریق تأمین شود اما چند ماهی است که به سبب برخی سهل انگاری‌ها و قصور اعضای شورای شهر پروسه واگذاری با مشکلاتی روبرو شده و این رویه متوقف شده است.

هرچند روند واگذاری با شگردها و دلایلی به تأخیر می‌افتد اما برخی بر این باور هستند که دست‌های پشت پرده مانع اجرایی شدن این روند شده و منافع و لابی تعدادی از اعضای شورای شهر از جمله دلایل وقفه در واگذاری این سازه‌های تبلیغاتی به پیمانکاران است.

با وجود برگزار شدن چندین دوره مزایده اما به انحای مختلف این افراد در صحن شورا و یا کمیسیون‌ها رد می‌شوند.

تبلیغات محیطی گرگان دربند لابی های ۲ ساله/درآمدشهری برباد می رود!

هرچند که مدیریت شهری این سازه‌ها را به صورت موردی اجاره می‌دهد اما رقم دریافتی از این قراردادها تناسبی با ظرفیت سازه‌های شهری ندارد.

هیچ اراده‌ای در تعیین تکلیف تبلیغات محیطی گرگان وجود ندارد

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در این خصوص گفت: تبلیغات محیطی شهری گرگان حدود دو سال است که بلاتکلیف بوده و به اشکال مختلف این مسئله تعیین تکلیف نمی‌شود.

تاکنون ۱۰ بار مزایده برگزار شده اما به اشکال مختلف رد شده استوی افزود: تاکنون بالغ بر هشت الی ۱۰ بار مزایده برگزار شده که گاهی در کمیسیون، گاه در صحن شورا و گاهی هم در فرمانداری رد می‌شود.

این شهروند گرگانی بیان کرد: چند نفر از اعضای شورا در این مسئله منفعت داشته و هر مرحله به بهانه‌ای فرد برنده را رد می‌کنند.

وی گفت: برخی می‌خواهند تبلیغات محیطی را به شکل مدیریت پیمان واگذار کنند که این مسئله نهایت فساد است و شهرداری نمی‌تواند بر آن نظارت داشته باشد.

این فرد مطلع با بیان اینکه هم اکنون سازه‌ها به صورت موردی اجاره داده می‌شود، افزود: چند نفر که بنا دارند وابستگان و آشنایان آن‌ها در این مزایده برنده شود، فضای کثیفی را ایجاد کرده و برخی هم دنبال یارکشی هستند.

وی گفت: در حال حاضر برخی از سازه‌ها در اختیار کانون‌های تبلیغاتی بوده و برخی هم به صورت موردی اجاره داده می‌شود.

تبلیغات محیطی گرگان دربند لابی های ۲ ساله/درآمدشهری برباد می رود!

وی توضیح داد: با این روش برخی از سازه‌ها در مناطق و موقعیت‌های خوب اجاره شده و سایر نقاط خالی باقی می‌ماند و این مسئله باعث می‌شود هزینه نگهداری آن برای شهرداری بالا برود.

وی با بیان اینکه برنده مزایده کسی است که قیمت بالاتر از کارشناس رسمی دادگستری را اعلام کند، گفت: هزینه به صورت اجاره ماهیانه هزینه پرداخت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ کانون تبلیغات محیطی در شهر وجود دارد، گفت: با این روند دارایی شهر بدون استفاده باقی مانده و به ضرر مردم تمام می‌شود.

این کارشناس شهری توضیح داد: با این روش، در مجموع ۵۰ درصد درآمد شهر از تبلیغات شهری کاهش پیدا کند و تمام هزینه‌های تعمیرات و نگهداری و برق و غیره هم با شهرداری خواهد بود.

در مورد حواشی صحبت نمی‌کنم

شهردار گرگان هم در این خصوص گفت: مزایده تبلیغات محیطی بعد از اینکه در سامانه ستاد بارگذاری شد و بعد از انجام مراحل آن و بررسی در کمیسیون‌های مربوطه برای تأیید به صحن شورا می‌رود.

سید محمدرضا سیدالنگی افزود: این مسئله در خصوص لایحه شهرداری در روز یکشنبه (۲۳ بهمن) انجام شد اما اعضای شورای شهر فرد برنده را فاقد صلاحیت تشخیص داده و عنوان کردند که این مبلغ (۲۰۵ میلیون تومان ماهیانه) به صلاح شهر نیست.

وی با بیان اینکه در خصوص حواشی به وجود آمده صحبت نمی‌کند، گفت: لایحه در سند شورا مطرح شده و رد شده است.

اطلاعی ندارم!

عضو کمیسیون اداری و مالی شورای اسلامی شهر گرگان هم با بیان این مسئله که در مورد این لایحه اطلاعات کافی را ندارم، به خبرنگار مهر گفت: در صحن شورا از اعضا خواستم که یک هفته برای بررسی لایحه، وقت تعیین کنند اما این اتفاق نیفتاد و لایحه رد شد.

تبلیغات محیطی گرگان دربند لابی های ۲ ساله/درآمدشهری برباد می رود!

حمیدرضا آقاملایی ادامه داد: برخی از اعضا در خصوص این لایحه صحبت‌هایی داشتند و اعلام کردند که اطلاعاتی به دست ما رسیده و باید با مکاتبه با شهرداری به جواب آن برسند.

وی گفت که لایحه تبلیغات شهری حدود چهار ماه است که بلاتکلیف باقی مانده و در صحن شورا رد می‌شود.

طبق گفته آقاملایی برخی از اعضا خواهان تغییر شکل این لایحه بوده و عنوان می‌کند که به شکل مدیریت پیمان کار اجرا شده یا خود شهرداری آن را انجام دهد.

روند کار مشکل داشت

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: روز یکشنبه دو لایحه در خصوص تبلیغات محیطی شهر گرگان به صحن شورا ارجاع داده شد که یکی از آنها به دلیل اشکالاتی که داشت رد شد.

ناصر گرزین افزود: لایحه رد شده در خصوص استندها بوده و لایحه دوم که مطرح نشده در خصوص پل‌های هوایی است.

وی با رد این مسئله که فردی از اعضای شورای شهر در این مسئله ذینفع است، بیان کرد: مراحل مزایده توسط سامانه ستاد انجام شده و دستگاه‌های نظارتی هم بر آن نظارت می‌کند و کسی که قیمت بالاتری را اعلام کند برنده مزایده است لذا مراحل کار هم شفاف است.

گرزین بیان کرد که چهار نفر در مزایده اخیر شرکت کرده بودند و اشکالاتی در روند وجود داشت که رد شد.

به گزارش خبرنگار نویاب، تکرار روند رد صلاحیت پیمانکاران و واگذاری به صورت موردی شائبه‌هایی را برای برخی به وجود آورده و تکرار این روند و کارشکنی‌ها، به صرفه و صلاح شهر نیست لذا ضرورت دارد که نهادهای نظارتی در این بخش ورود کرده و با خاطیان احتمالی چنین وقایعی برخورد قانونی کنند تا علاوه بر درآمدزایی، مانع اتلاف سرمایه‌های شهری شوند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=16206
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.