• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
1
مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه ای گلستان:

بارش ها در گلستان ۱۴ درصد کاهش یافت

  • کد خبر : 15305
  • 27 دی 1401 - 14:21
بارش ها در گلستان ۱۴ درصد کاهش یافت
مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: در سال آبی جاری در تجمعی بارش ها تاکنون حدود 140 میلی متر باران باریده است که حدود 14 درصد نسبت به متوسط بلند مدت کاهش بارش ها را در استان شاهد هستیم.

به گزارش نویاب به نقل از شرکت آب منطقه ای گلستان، حسین دهقان اظهار کرد: در سال آبی جاری در تجمعی بارش ها تاکنون حدود ۱۴۰ میلی متر باران باریده است که حدود ۱۴ درصد نسبت به متوسط بلند مدت کاهش بارش ها را در استان شاهد هستیم.

مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: تغییرات رژیم بارش و  نوسان بارش ها در استان، با توجه به اینکه ۴۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان در حوزه دیم است مدیریت منابع آب را مشکل تر می کند.  

دهقان ادامه داد: به لحاظ دمایی در ماه مهر دما سه درجه نسبت به نرمال بیشتر و در آذر نیم درجه نسبت نرمال بیشتر بوده است.
 
وی با بیان اینکه یکی از خشک ترین ماه ها تا کنون ماه دی است، گفت: آبدهی رودخانه ها در دو حوضه خلیج گرگان و قره سو به ترتیب با افزایش ۵۱ درصد و ۳۲ درصدی رو به رو بوده است اما در حوضه گرگانرود که به لحاظ منابع آب برای ما خیلی اهمیت دارد، ۳۲ درصد کاهش آورد را مواجه هستیم و متعاقبا کاهش آبدهی سدها را نیز در این بخش شاهد هستیم. در حوضه اترک شرایط به مراتب وخیم تر است و ۹۸ درصد کاهش آورد داریم.
 
دهقان بیان کرد: در پایان آذر ماه ما در آبخوان های استان حدود ۳۶۰ میلیون متر مکعب نسبت به متوسط آماری، کاهش آب زیرزمینی را در استان داریم که تقریبا معادل یک و نیم برابر حجم ذخیره سدها است.

وی افزود: صرفا در سال هایی که بارش استان بالاتر از نرمال است، دغدغه ای در مدیریت منابع آب استان وجود ندارد و در سایر سال های نرمال و خشک همواره دغدغه زیادی برای مدیریت منابع آب استان وجود دارد.

 وی بیان کرد: با توجه به انتظاراتی که از داده های  منابع آب در حال حاضر وجود دارد، بازنگری و بهینه سازی شبکه سنجش منابع آب استان با هدف پاسخگوئی به اقتضائات و انتظارات زمان کنونی امری ضروری است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=15305
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.