• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4
رئیس کانون سراسری انبوه سازان:

ساخت مسکن وظیفه دولت نیست؛ خانه دار شدن مردم تکلیف دولت است

  • کد خبر : 14870
  • 18 دی 1401 - 7:22
ساخت مسکن وظیفه دولت نیست؛ خانه دار شدن مردم تکلیف دولت است
رئیس کانون سراسری انبوه سازان گفت: اگرچه ساخت مسکن و وظیفه دولت نیست اما حمایت از تولید مسکن و کمک به خانه دار شدن مردم وظیفه دولت است.

سید محمد مرتضوی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهارکرد: ساخت مسکن، امری تخصصی بوده و به نظر می آید مبحثی که معاون اول رئیس جمهور در خصوص ساخت مسکن توسط مردم بیان کرد، به آن معنا است که ساخت مسکن توسط بخش خصوصی باید انجام شود و نمایندگان بخش خصوصی هم انبوه‌سازان، تولیدکنندگان و توسعه گران هستند.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور افزود: دولت در ساخت مسکن به عنوان یک نهاد حمایتی بوده و چه در زمینه تنظیم و تصویب قوانین حمایتی و چه در حوزه روش های تامین مالی، ساخت و ساز را باید حمایت کند، بدون آنکه در حوزه اجرا دخالت داشته باشد.

مرتضوی بیان کرد: این که در ابتدا بیان شد سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور توسط دولت ساخته خواهد شد موضوعی بود که اشکال اساسی به آن وارد بود.

وی تاکید کرد: دولت باید از ظرفیت هایی موجود استفاده کرده تا کمبود مسکن در کشور مرتفع شود و افزایش تولید اتفاق بیفتد که این عمل با تزریق اعتبارات و تسهیل سازی و کنترل تورم ممکن است.

مرتضوی عنوان کرد: زمانی که از ساخت یک میلیون واحد مسکونی در کشور یاد شد، برخی از جمله خود دولت، چنین تصور کردند که باید دولت در ساخت و ساز دخالت مستقیم داشته باشد.

رئیس انجمن انبوه سازان گلستان گفت: دولت‌ها مجری خوبی برای ساخت مسکن نیستند و تنها می‌توانند نقش حمایتی داشته و به بهبود شرایط بازار کمک کنند زیرا در ساخت مسکن طرح‌های بالادستی تعیین کننده است.

وی با تأکید بر این که در عرصه و اقتصاد مسکن، طرح جامع مسکن و تعیین صرفه و صلاح اقتصادی مهم است، افزود: بیانات مخبر گام مثبت رو به جلو برای بازار مسکن خواهد بود و ما می‌توانیم به این تغییر رویکرد امیدوار باشیم.

تعیین عدد و رقم اشتباه است

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور گفت: از طرف دیگر دادن آمار و ارقام و هدف‌گذاری ساخت یک میلیون واحد در سال چه توسط بخش خصوصی و چه دولتی امری اشتباه است که در سیاست‌گذاری‌های دولت این امر نیاز به اصلاح دارد.

مرتضوی ادامه داد: اگر شرایط سرمایه گذاری در حوزه مسکن بهبود یابد و کنترل تورم انجام و امکان پیش بینی در بازار معاملات روشن باشد می‌توانیم نگاه مثبتی به بازار داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم سرمایه‌گذاران در بازار مسکن باقی بمانند با صرف تاکید بر عدد و ارقام حاصل نخواهد شد بلکه تابع شرایط اقتصادی مردم، شرایط بازار و اقتصاد کلان است.

این فعال صنعت ساختمان اضافه کرد: برخی از فاکتورها مانند قدرت خرید مردم، تقاضای مناسب در بازار، امکان خرید و ابتیاع واحدهای مسکونی توسط مصرف کننده در کمیت تولید مسکن تاثیرگذار است.

مرتضوی عنوان کرد: هنگامی که این فاکتورها مثبت باشد از ثبات و پایداری در تولید مسکن برخوردار هستیم اما ما در شرایط فعلی این وضعیت بر جامعه حاکم نیست.

وی تاکید کرد: به جای اینکه به اعداد و ارقام بپردازیم که این امر مورد اختلاف است باید به سمت کنترل تورم و بهبود شرایط حرکت کنیم.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور، سخنان آقای مخبر(معاون رئیس جمهور) را نوعی عقب‌نشینی از شعار دولت مبنی بر ساخت یک میلیون واحد اعلام کرد و گفت: اگرچه ساخت مسکن و وظیفه دولت نیست اما حمایت از تولید مسکن و کمک به خانه دار شدن مردم وظیفه دولت است.

مرتضوی افزود: می توان با حمایت از بخش خصوصی و ایجاد شرایط برای ورود سرمایه گذاران، زمینه تسهیل تولید مسکن را فراهم کنیم.

وی متذکر شد: بخشی از افزایش قیمت تمام شده ساختمان به کارخانجات فرسوده مصالح بر می گردد که تکنولوژی آنها مجهز و به روز نیست و با توجه به تحریم امکان انتقال تکنولوژی هم وجود ندارد.

مرتضوی گفت: دولت می تواند با به روزرسانی این تجهیزات و بهبود شرایط امکان تولید محصولات با کیفیت را فراهم کرده تا شاهد بهبود کمی و کیفی ساخت و سازها باشیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=14870
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.