• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
9

احتمال قطعی گاز صنایع گلستان| کمبود انرژی مهمترین مانع تولید

  • کد خبر : 1431
  • 16 آبان 1400 - 0:52
احتمال قطعی گاز صنایع گلستان| کمبود انرژی مهمترین مانع تولید

در حالی که خسارت‌های قطعی برق واحدهای تولیدی در ماه‌های گذشته جبران نشده، مسئولان می‌گویند هنگام پیک مصرف مشترکان خانگی احتمال قطعی گاز واحدهای تولیدی استان گلستان دور از انتظار نیست.

در حالی که خسارت‌های قطعی برق واحدهای تولیدی در ماه‌های گذشته جبران نشده، مسئولان می‌گویند هنگام پیک مصرف مشترکان خانگی احتمال قطعی گاز واحدهای تولیدی استان گلستان دور از انتظار نیست.

به گزارش نویاب، چندی پیش وزیر نفت در گفتگو با رسانه‌ها از کسری حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در فصل سرما خبر داده بود. موضوعی که باعث نگرانی واحدهای صنعتی شد چراکه در تابستان امسال هم بار کمبود برق بر دوش صنایع تولیدی استان بود و برای رفاه مشترکان خانگی صرف نظر از نوسانات برق که موجب خسارات زیادی شد، قطعی برق هم این حوزه مهم و اقتصادی را تحت فشار قرار داد.

بر اساس تبصره دو ماده ۲۵ قانون بهبود کسب و کار «کلیه شرکتهای ارایه دهنده خدمات (آب و برق و گاز) موظفند متن قراردادهای تأمین خدمات به واحدهای تولیدی را به گونه‌ای تنظیم نمایند تا تأمین خدمات وفق مفاد قرارداد در تمام دوره قرارداد تداوم یابد.

سوخت جایگزین برای صنعت
با این حال مدیرعامل شرکت گاز گلستان با تاکید بر این نکته که گاز مشترکین خانگی قطع نمی‌شود در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه در هنگام اوج مصرف، واحدهای صنعتی از سوخت جایگزین استفاده می‌کنند، گفت: در فصل سرما مصرف مشترکان هفت میلیون متر مکعب است در حالی که در تابستان مصرف مشترکان گلستانی یک میلیون متر مکعب بود اما در پیک مصرف این رقم به ۱۲ میلیون مترمکعب خواهد رسید؛ در این شرایط تمام لوله‌های گاز ظرفیت این حجم را در پیک مصرف ندارند.

علی طالبی با بیان این نکته که مشکلی در تامین گاز نداریم، می‌گوید: گاهی در زمان برودت هوا که پیک مصرف خانگی است با کمبود گاز مواجه می‌شویم همچنین باید گفت استان گلستان مانند خراسان رضوی تولید کننده گاز نیست بر این اساس در یک سیکل طولانی، گاز از این استان به خراسان شمالی و سپس به گلستان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه یک خط لوله گاز دیگر از آستارا به گیلان، مازندران و در نهایت به گلستان می‌رسد؛ از سوی دیگر هم خط لوله عسلویه به تهران، سمنان و سپس به گلستان می‌آید، افزود: در تمامی این سه مورد انتقال گاز، گلستان در انتهای خط لوله است هرچند که در گذشته قراردادی که با ترکمنستان داشتیم گلستان در ابتدای خطر قرار داشت اما اکنون روال به گونه‌ای است که استان ما در انتهای خطر لوله گاز قرار دارد به همین خاطر گاهی در فصل سرما با مشکل مواجه می‌شویم.

وزیر نفت در گفتگو با رسانه‌ها از کسری حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در فصل سرما خبر داده بود

مطابق ماده ۲۵ قانون بهبود کسب و کار، هر زمان نیاز به قطعی برق یا هر منبع انرژی دیگری در واحدهای تولیدی باشد باید از قبل به صنایع اطلاع داده شود، ضمن اینکه اولویت با حفظ تامین انرژی واحدهای تولیدی است؛ همچنین در آیین نامه اجرایی این قانون در سال ۹۵ نیز آمده که هر تصمیمی برای قطعی منابع انرژی باید مدیریت شده، باشد. با اینحال نهادها و سازمان‌های مرتبط با این انشعابات درهنگام کسری منابع، قطعی انشعابات صنایع را در اولویت قرار می‌دهند.

احتمال قطعی گاز صنایع گلستان | کمبود انرژی مهمترین مانع تولید

سوخت جایگزین ضرر آفرین است
موضوعی که یک فعال اقتصادی از آن به عنوان ضرر صنایع یاد می‌کند و در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: این موضوع به لحاظ فنی به همین راحتی که آقایان مسئول می‌گویند، نیست در گذشته به اصرار متولیان سوخت گاز، جایگزین مازوت شد در حال حاضر با توجه به کاهش دما در فصل سرما و کمبود گاز می‌خواهند صنایع از سوخت جایگزین یاهمان مازوت استفاده کنند.

امیرحسین ساداتی ضمن یادآوری این نکته که موضوع استفاده از سوخت جایگزین در صنایع به همین راحتی که عنوان می‌شود، نیست می‌گوید: تمامی واحدها ظرف ۱۰ سال گذشته با توجه به فشارهایی که از سوی دستگاه‌ها برای استفاده از نفت و کوره بود، با هدف کمک به محیط زیست با صرف هزینه زیاد سیستم‌های نفت سوز را جمع آوری و سیستم گازسوز را جایگزین آن کردند.

وی با بیان این مطلب که اگر در تامین گاز مشکل داشتند نباید صنایع را وادار به تغییر سوخت می‌کردند، ادامه می‌دهد: بسیاری از واحدهای ریخته‌گری به واسطه قدرتی که سوخت نفت دارد، تلاش به متقاعد کردن بر ادامه استفاده از این سوخت داشتند که متاسفانه راه به جایی نبردند و ناچار به تعویض سیستم‌های خود و تبدیل آن به گاز سوز شدند.

قطع گاز واحدهای صنعتی در زمان اضطرار
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان قطع گاز واحدهای صنعتی را در زمان اضطرار می‌داند و در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: برای شرایط خاصی که گاهی در کشور پیش می‌آید، ماهم باید همکاری داشته باشیم؛ البته روی این موضوع که همیشه در مواجه با کمبود انرژی فشار بر واحدهای تولیدی است، اعتراض داریم.

رضا شهمرادی با بیان این نکته که از چند ماه قبل به واحدهای صنعتی هشدار ذخیره سوخت در مخازن را می‌دهیم، می‌افزاید: قطعی گاز صنایع در اوج مصارف خانگی، ضرورتی اقدامی ناگزیر است؛ در تابستان هم تاوان مشکل کمبود برق را واحدهای تولیدی دادند.

از چند ماه قبل به واحدهای صنعتی هشدار ذخیره سوخت در مخازن را می‌دهیم

وی تنها راه برون رفت از این شرایط را سرمایه‌گذاری می‌داند و می‌گوید: قرار بود برای مشکل کمبود برق در برنامه ششم توسعه، سالی پنج مگاوات ظرفیت جدید ایجاد شود که به دلیل محدودیت اعتباری تاکنون انجام نشده است.

با توجه به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گرفته توجه مسئولان برای برنامه ریزی بهتر و مهندسی زمان با هدف حمایت از واحدهای تولیدی یک ضرورت به شمار می‌رود ضمن اینکه برای استانی که صنایع آن جایگاه خوبی در کشور ندارد و نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ تا ۲۴ساله آن حدود ۲۴ درصد است انتظار می‌رود متولیان امر توجه به صنایع را بیشتر در دستور کار خود قرار دهند تا در آینده نه چندان دور رشد و توسعه استان را شاهد باشیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=1431
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.