• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1
نویاب گزارش می دهد؛

پیکره گرگان زخمی از پرچم‌های ساحلی/بی نظمی در تبلیغات بیداد می‌کند

  • کد خبر : 13002
  • 06 آذر 1401 - 10:00
پیکره گرگان زخمی از پرچم‌های ساحلی/بی نظمی در تبلیغات بیداد می‌کند
در حالی که گرگان این روزها با افزایش پرچم‌های ساحلی برای تبلیغ انواع کسب و کارها روبرو است اما نبود متولی برای ساماندهی آن موجب افزایش ترافیک و ناهنجاری‌های بصری شده است.

نویاب؛ اعظم محبی: گسترش روز افزون جمعیت و به تبع آن شهرنشینی با پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی متعددی همراه است که بخشی از این آثار خود را به شکل کمبود سرانه‌های ورزشی و فضای سبز و ترافیک نشان داده و در برخی اوقات، چالش‌ها از جنس ناهنجاری‌های فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی است که سبب از بین رفتن سنت‌ها و آداب و رسوم غیرملموس و پنهان می‌شود.

یکی از مباحثی که پس از گسترش شهرها با آن روبرو هستیم، توسعه انواع کسب و کارها و ایجاد فروشگاه‌های بزرگ و متعدد در شهر بوده که فضای تجاری شهرها را رقابتی تر از گذشته کرده است.

تلاش برای جذب بیشتر مشتریان و حفظ آنها سبب شده تا شاهد رشد تبلیغات در اشکال مختلف از جمله تلویزیون‌های بزرگ شهری، استندها، تابلوها و غیره باشیم.

این ابزار تبلیغاتی هرچند زمینه رونق کسب و کارها را فراهم می‌کند اما در صورت عدم رعایت ضابطه مشخص، سیما و چهره شهر را ناهمگون ساخته و هر یک به فراخور شکل و ساختار خود موجب سد معبر و اختلال در تردد مردم و خودروها می‌شود.

یکی از نوظهورترین سازه و ابزارهای تبلیغاتی «پرچم های ساحلی» هستند که در شهر گرگان هم مانند دیگر شهرهای کشور با گرته برداری از کشورهای آسیای شرقی مانند سنگاپور و تایلند شکل گرفته و با رشد قارچ گونه‌ای سبب سد معبر شده است.

این پرچم‌های رنگی علاوه بر اختلال در آمد و شد مردم و خودروها و بر هم زدن کسب و کار سایر مغازه‌ها، سبب آلودگی بصری هم هستند.

پیکره گرگان زخمی ازپرچم‌های ساحلی/بی نظمی در تبلیغات بیداد می‌کند

به زعم کارشناسان هر چند تغییر در الگوهای تبلیغاتی و بهره مندی از شگردهای جدید از ملزومات توسعه کسب و کار و تجارت محسوب می‌شود اما قبل از آن باید شکل و ضابطه مشخص برای آن تعریف شده و بررسی شود که آیا این ابزار مطابق با فرهنگ شهر و ظرفیت خیابان‌ها است یا خیر؟

مغازه دارها سواره و پیاده رو را اشغال کرده‌اند

یک شهروند گرگانی در این خصوص به خبرنگار نویاب گفت: پرچم‌ها ساحلی در گرگان در رنگ‌ها و اشکال و ابعاد مختلف افراشته و سبب سد معبر و اغتشاشات بصری شده است.

مغازه دارها کل پیاده روها را اشغال کرده و هم اینک نوبت سواره رو رسیده استمریم تمسکنی افزود: مغازه دارها کل پیاده روها را اشغال کرده و هم اینک نوبت سواره رو رسیده است تا سبب اختلال در تردد مردم و خودروها شوند.

وی با اشاره به اینکه گرگان در محاصره تابلوهای تبلیغاتی قرار دارد، بیان کرد: اگر هر کاسب و بازاری یک پرچم نصب کند که کل شهر پرچم شده و جلوی دید مردم گرفته می‌شود.

تمسکنی ادامه داد: کسی با رونق کسب و تجارت مخالف نیست اما این پرچم‌ها باید در جای خود و در چارچوب و قالب مشخص نصب شده و علاوه بر اینکه نباید در تضاد با سیما و ریخت شناسی شهر بوده بلکه باید با فرهنگ مردم آن هم سازگاری داشته باشد.

وی اضافه کرد: این پرچم‌ها برای خیابان‌های عریض تعریف شده و نصب آنها با خیابان‌های تنگ و باریک و پرترافیک گرگان تناسب و سنخیت ندارد.

تمسکنی گفت: فارغ از این مسأله، سایر ابزار تبلیغاتی در شهر هم شکل و شمایل متناسبی نداشته و هرج و مرج بصری را شاهد هستیم؛ یکی از موضوعاتی که باید به آن اشاره کرد تابلوهای دیجیتال تبلیغاتی است که رنگ‌های تند و زننده آن در تردد خودروها و رانندگی در سطح شهر اختلال ایجاد می‌کند.

پیکره گرگان زخمی ازپرچم‌های ساحلی/بی نظمی در تبلیغات بیداد می‌کند

امکان تردد برای مردم روز به روز سخت‌تر می‌شود

یک کارشناس ارشد مدیریت شهری در این خصوص به خبرنگار نویاب گفت: مشکل اشغال فضای پارک حاشیه‌ای در خیابان‌ها توسط کسبه با استقرار موانع مختلفی مانند تابلوهای تبلیغاتی در اصطلاح مثلثی یا پرچم‌های ساحلی، نشانه‌های ترافیکی و حتی سایر لوازم مانند جعبه‌های پلاستیکی مشکلی روزافزون بوده و این در حالی است که به دلیل تراکم‌های غیراصولی ایجاد شده در اکثر شهرهای بزرگ کشور در همین سال‌ها و ازدیاد اتومبیل‌ها، روز به روز امکان تردد و پارک محدود در حاشیه خیابان‌ها برای انجام امور روزمره توسط شهروندان سخت‌تر از قبل می‌شود.

سیامک دُربیکی با بیان اینکه موارد مشاجره و تنش بین راننده‌ها و کسبه، بابت فضای پارک بیشتر شده است، افزود: نتیجه اینکه کاهش فضای پارک حاشیه‌ای در خیابان‌های پرترافیک و توقف دوبله توسط اتومبیل‌ها، منجر به افزایش بار ترافیکی معابر و کاهش کیفیت زیستی شهروندان می‌شود.

وی ادامه داد: معابر شهری، معابر عمومی محسوب می‌شوند و طبق تبصره یک ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، سد معابر عمومی و استفاده غیرمجاز از آنها برای کسب ممنوع است.

دُربیکی بیان کرد: با تصریح این قانون، جمع آوری موانع مزاحم در حاشیه معبر عمومی بر عهده شهرداری‌ها است، همچنین مطابق ماده ۶ آئین نامه اجرایی تبصره یک ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۹۴، راهور هم موظف به کنترل مستمر معابر شهری پرترافیک با اولویت پیشگیری از وقوع تخلفات پارک حاشیه‌ای و دریافت گزارش‌های مربوط است؛ بنابراین با توجه به تعریف شاخص‌های معابر پرترافیک شهری مطابق ماده دو آئین نامه مذکور و تکلیفی که بر عهده شورای هماهنگی ترافیک استان در خصوص شناسایی این گونه معابر گذاشته شده، شهرداری با هماهنگی راهور می‌توانند این معضل را کاهش دهند.

پیکره گرگان زخمی ازپرچم‌های ساحلی/بی نظمی در تبلیغات بیداد می‌کند

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته شاهد بوده ایم که در برخی از شهرهای کشور با بهره گیری از قوانین موجود و همکاری شهرداری با راهور، شناسایی و رفع مزاحمت‌ها در پارک حاشیه‌ای اجرا شده اما مشخص نیست چرا در شهر گرگان در خصوص رفع این مشکل تعلل می‌شود.

دُربیکی متذکر شد: باید بین موضوع جمع آوری تابلوهای مزاحم تبلیغاتی و اشغال فضای پارک حاشیه‌ای با موضوع دستفروشی در معابر و پیاده روها تمایز قائل شد؛ تحلیل این دو موضوع در دو سطح متفاوت انجام می‌شود بنابراین تصمیمات در خصوص آنها هم می‌تواند متفاوت باشد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد تاکنون در شهرداری و راهنمایی و رانندگی گرگان، سازوکارهای لازم برای کاهش این مشکل فراهم نشده زیرا نه تنها قانون اجازه نداده که جای تبلیغات و تابلو برای یک مغازه در معبر عمومی باشد بلکه این کار علاوه بر نقض حقوق شهروندی و مصادره فضای عمومی، با تشدید ترافیک موجبات افزایش هزینه‌های ترافیکی از محل منابع عمومی را باعث می‌شود و بنابراین انتظار شهروندان وجود برنامه‌ای مستمر برای اجرای قوانین مربوطه است.

برخورد با سد معبر وظیفه شهرداری است

رئیس پلیس راهور گلستان هم در این خصوص به خبرنگار نویاب گفت: وظیفه پلیس تنها اعمال قانون خودروها بوده و هرگونه جمع آوری سد معبر مغازه‌ها بر عهده شهرداری است و باید با آنها برخورد شود.

پیکره گرگان زخمی ازپرچم‌های ساحلی/بی نظمی در تبلیغات بیداد می‌کند

سرهنگ عباس مهاجر بسطامی توضیح داد: ساماندهی بیرون مغازه‌ها اعم از جعبه‌های میوه و پرچم‌های تبلیغاتی و مانند آن وظیفه شهرداری بوده و باید با سد معبر چه در پیاده رو و چه در سواره رو مقابله کند.

وی گفت: تابلوهای تبلیغاتی و پرچم‌های ساحلی سبب اختلال در تردد مردم شده و آنها با داشت نایلون‌های خرید و یا صندلی‌های چرخدار اعم از کالسکه یا ویلچر دچار مشکل خواهند شد.

جمع آوری پرچم‌ها

یک عضو شورای اسلامی شهر گرگان هم در این خصوص به خبرنگار نویاب گفت: معاونت خدمات شهری شهرداری گرگان وظیفه جمع آوری پرچم‌های ساحلی را داشته که آنها این کار را شروع کرده‌اند و اولویت را بر مجتمع‌های تجاری بزرگ گذاشته‌اند.

عیسی مهری افزود: دستورالعملی از سوی وزارت کشور اعلام شده که تا با توجه به شرایط کشور در زمینه برخورد با سد معبر با مردم مدارا کنیم.

رئیس کمیسیون خدمات، فضای سبز و زیست شهری شورای اسلامی شهر گرگان هم به خبرنگار نویاب گفت: سد معبر یک مقوله چندوجهی بوده که ساماندهی آن نیاز به همراهی همه دستگاه‌ها دارد.

حمیدرضا آقاملایی افزود: باید ابتدا به افراد خاطی تذکر داد و در صورت عدم رعایت حریم پیاده و سواره رو با متخلفان برخورد شود.

وی با بیان اینکه در دوره قبل شورا برای این معضل جریمه تعریف شده بود، از بررسی این موضوع در جلسه آتی کمیسیون خدمات شهری خبر داد.

به گزارش خبرنگار نویاب، قبل از آنکه پارچه‌های ساحلی شهر را قرق کنند باید فکر عاجلی برای جمع آوری آن اندیشیده شده تا از هرگونه برخورد و تنش در آینده جلوگیری شود.

علاوه بر مدیریت شهری گرگان سایر دستگاه‌ها هم باید در زمینه سد معبر ورود جدی داشته و ساز و کارهای مناسب برای آن تعریف کرده تا ضمن حفظ تجارت و کسب و کارها، پیامدهای ناشی از ترویج روش‌های ناهمگون تبلیغاتی هم کاهش یابد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=13002
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.