• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1
نویاب گزارش می دهد؛

قفل ادارات بر طرح ملی مسکن در گلستان/ مدیران از اراضی دولتی دل نمی کَنند

  • کد خبر : 11933
  • 11 آبان 1401 - 7:15
قفل ادارات بر طرح ملی مسکن در گلستان/ مدیران از اراضی دولتی دل نمی کَنند
با وجود این که قانون طرح جهش تولید مسکن، دستگاه های دولتی را مکلف کرده تا زمین های مازاد خود را برای ساخت واحدهای مسکونی در اختیار راه و شهرسازی قرار دهند اما مدیران گلستانی از این امر اجتناب کرده و از این اراضی دل نمی کنند.

نویاب؛ اعظم محبی: با ابلاغ قانون ملی مسکن همه دستگاه های دولتی موظف شدند تا زمین های مازاد خود را برای اجرای این طرح و خانه دار شدن اقشار ضعیف جامعه اختصاص دهند.

با وجود گذشت یک سال از آغاز این طرح اما آمارها حکایت از آن دارد که هیچ دستگاهی در گلستان خوداظهاری نداشته و به عبارتی این ادارات و نهادها، دودستی زمین های خود را چسبیده اند.

علی رغم آن که استاندار گلستان بارها در جلسات مختلف از همه دستگاه ها خواسته تا در اجرای این طرح همکاری کنند اما مدیران استانی نتوانسته اند از زمین های خود دل کنده و در برابر قانون مقاومت می کنند.

با توجه به این شرایط، علی محمد زنگانه از اداره ثبت اسناد و املاک، فرمانداری ها و دهیاری خواسته تا در شناسایی املاک در تملک دستگاه های اجرایی گلستان همکاری کنند و از این طریق تاکنون ۶۷ هکتار زمین به نام راه و شهرسازی سند خورده است.

سهم گلستان در طرح ملی مسکن ۹۴ هزار واحد مسکونی است که برای اجرای آن هزار و ۸۰۰ هکتار زمین نیاز است لذا باید دستگاه های استان رویکرد خود را در اجرای این طرح تغییر دهند.

مدیران از زمین های خود دل بکنند

استاندار گلستان در جلسه شورای مسکن گلستان گفت: نهادهای حاکمیتی استان هر چه سریع تر اراضی مازاد خود را برای ساخت خانه در نهضت ملی مسکن واگذار کنند.

علی محمد زنگانه افزود: این دستگاه‌ها از این زمین‌های خود دل بکنند و به جای از بین بردن همدلی استان، بگذارند هم استانی‌های واجد شرایط طعم شیرین خانه‌دارشدن را بچشند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات استان‌های شمالی برای اجرای طرح‌های متمرکز مسکن، کمبود زمین است که این مشکل با هم‌افزایی دستگاه‌ها برطرف خواهد شد.

زنگانه با اشاره به شرایط امیدبخش گلستان در اجرای نهضت ملی مسکن، گفت: یکی از موضوعات مهم اجرای این طرح، ضرورت توجه به ساخت و تکمیل فضای عمومی در این شهرک‌ها است.

استاندار گلستان بیان کرد: تجربه مسکن مهر در کم ‌توجهی به فضاهای عمومی در طرح نهضت ملی مسکن نباید تکرار شود و علاوه بر آن باید جامعه هدف را در طرح‌های گوناگون توزیع کرد تا از تشکیل مجتمع های مشابه جلوگیری شود.

۳۰۰۰ واحد در حال ساخت است

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان هم در خصوص آخرین وضعیت این طرح ملی مسکن در استان، گفت: زمین موردنیاز چهارساله ما در استان برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن هزار و ۸۰۰ هکتار بوده که تاکنون سند ۳۲۰ هکتار از اراضی مورد نیاز طرح به نام سازمان ملی زمین و مسکن انتقال یافته است.

مهدی ملک با بیان اینکه ۱۷۵ هکتار از اراضی در اختیار وزارت راه شهرسازی به طرح نهضت ملی مسکن در گلستان اختصاص یافته است، افزود: در روزهای اخیر ۵۵ هکتار از اراضی متعلق به دستگاه های اجرایی در شهرستان گنبدکاووس به طرح نهضت ملی مسکن الحاق شد.

وی تصریح کرد: در شهرستان های گرگان و گنبد از نظر تامین زمین و پیشروی در اجرای طرح در وضعیت مناسبی قرار داریم.

ملک افزود: با توجه به اینکه  این دو شهرستان جمعیتی بالای ۱۰۰ هزار نفر دارند، ضروری است طرح های الحاق زمین های تملک شده به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور برسد.

وی گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی سه هزار واحد مسکونی در استان آغاز شده که این عملیات مراحل خاکبرداری تا نازک کاری را شامل می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان بیان کرد: درصد پیشروی احداث واحدهای مسکونی در استان در مجموع  حدود ۴۵ درصد بوده که بخشی از این واحدها تا پایان سال افتتاح خواهند شد.

ملک بر استفاده از ظرفیت پیمانکاران بومی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تأکید کرد و گفت و افزود: در دو شهرستان علی آبادکتول و بندرترکمن فراخوان برای حضور پیمانکاران منتشر شده و منتظر حضور آن ها و اعلام موافقت از سوی سازندگان هستیم.

وی استان گفت: همچنین متقاضیان گلستانی می توانند با استفاده از ظرفیت تسهیلات بافت فرسوده در قالب طرح نهضت ملی مسکن از امتیازات شهرداری ها در حوزه صدور پروانه و هزینه های نظام مهندسی بهره مند شوند.

خوداظهاری نداشتیم

معاون املاک حقوقی اداره کل راه و شهرسازی گلستان هم در این خصوص به خبرنگار نویاب گفت: تاکنون ۳۲۳ هکتار زمین برای طرح ملی مسکن در گلستان تأمین شده که از این میزان ۶۹ هکتار زمین متعلق به دستگاه‌های اجرایی بوده است.

جمشید شعبانیان بیان کرد: عمده این زمین‌ها متعلق به جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات بوده و تاکنون هیچ دستگاهی خوداظهاری نداشته است.

شعبانیان اضافه کرد: اراضی توسط فرمانداری‌ها و اداره ثبت شناسایی شده و دستگاه‌ها نه تنها در زمین واگذاری زمین همکاری نکردند، بلکه مقاومت هم کرده‌اند.

وی با اشاره به واگذاری زمین توسط دستگاه‌های حاکمیتی هم گفت: بنیاد مستضعفان هم تاکنون ۳۳ هکتار زمین در کلاله، گنبدکاووس، بندرترکمن و آق قلا به اجرای این طرح اختصاص داده و واگذاری زمین در آزادشهر و فاضل آباد هم در دست بررسی است.

طبق گفته معاون املاک حقوقی اداره کل راه و شهرسازی گلستان، ۱۲ هکتار زمین هم توسط بنیاد مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت سجوال، کرند، تاتار و فراغی معرفی شده است.

وی متذکر شد: ساخت سالیانه ۱۵ هزار واحد بر عهده گلستان در طرح ملی مسکن بوده که تاکنون برای ۲۷ هزار واحد آن زمین تأمین شده است و این میزان نیاز سال اول و بخشی از نیاز سال دوم را برآورده می‌کند.

شعبانیان گفت: در شهرهای مینودشت، رامیان، بندرگز، آزادشهر و در شهرهای تازه تأسیس مانند مزرعه، سنگدوین، فاضل آباد و سرخنکلانه کمبود زمین داریم.

به گزارش نویاب، با وجود آن‌که قانون جهش تولید و تامین مسکن، دستگاه‌های دولتی را مکلف کرده که زمین‌های مازاد خود را برای اجرای این طرح اختصاص دهند اما همکاری دستگاه های دولتی استان در حد صفر بوده و می طلبد تا این مدیران در رفتار خود تجدیدنظر کنند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=11933
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.