• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
2
مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی خبرداد؛

پیش بینی تولید ۱۵ هزار تن زیتون در گلستان

  • کد خبر : 10153
  • 04 مهر 1401 - 13:40
پیش بینی تولید ۱۵ هزار تن زیتون در گلستان
مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش بینی می شود در گلستان تولید میوه زیتون در سال جاری به ۱۵ هزار تن نیز برسد

جواد میرعرب رضی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کرد: اگر شرایط آبی مساعد بود و مشکلات کم آبی برای باغداران وجود نداشت می توانستیم تا ۲۵۰ هزار تن هم میوه زیتون برداشت کنیم.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی از پیش بینی تولید ۲۰ هزار تن روغن زیتون در سال جاری خبر داد و گفت: در سال های اخیر مصرف روغن زیتون کشور ۱۵ هزار تن بوده است.

وی با بیان اینکه مصرف سرانه روغن زیتون در سال های مختلف حدود ۱۳۰ تا ۱۸۰گرم بوده، افزود: این رقم از مصرف سرانه جهانی که ۴۵۰ گرم اعلام شده، کمتر است.

میرعرب رضی در خصوص مصرف روغن زیتون در کشورهای مختلف، گفت: در بعضی از کشورها این رقم بسیار بالاتر است به عنوان مثال در یونان سرانه مصرف روغن زیتون حدود ۱۲ کیلوگرم و در ترکیه حدود دو کیلوگرم می باشد.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: سرانه مصرف زیتون کنسروی در ایران حدود ۸۰۰ گرم است و این در حالی است که میانگین مصرف جهانی ۴۵۰ گرم است. به عبارت دیگر سرانه مصرف کنسرو زیتون کشور دو برابر سرانه دنیا است.

میرعرب رضی با تاکید بر اینکه هدف وزارت جهاد در توسعه زیتون، تولید روغن زیتون بوده، گفت: با توجه به اهمیت و تاثیرگذاری این محصول در سلامتی، بهتر است مصرف ما به سمت استفاده از روغن زیتون پیش برود.

او اضافه کرد: در سال های گذشته بیشترین تاکید ما در بحث توسعه باغات زیتون، کشت ارقام روغنی زیتون بوده و این طرح با هدف تامین بخشی از روغن سلامت محور کشور انجام شده است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۷۲ زیتون کاری در غالب طرح طوبی شروع به کار کرده و از حدود پنج هزار هکتار زیتون کاری در سال های اولیه طرح به حدود ۷۵ هزار هکتار در این سال ها رسیده است.

میرعرب رضی گفت: در ابتدای طرح سه استان به کشت مشغول بودند اما در حال حاضر این طرح در ۲۶ استان کشور در حال اجرا است.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی افزود: گلستان یکی از استان هایی است که با توجه به اقلیم نیمه گرمسیری خود در زمینه کشت زیتون اقدامات خوبی انجام داده و توانسته قدم های خوبی در جهت توسعه زیتون کاری داشته باشد و پیش بینی می شود تولید میوه زیتون در سال جاری به ۱۵ هزار تن نیز برسد.

میرعرب رضی در خصوص آفت هایی که درخت زیتون میزبان آن است، گفت: مهم ترین عنصری که در کاشت برای ایجاد باغ اثر گذار است نهال سالم و با اصالت است. سلامت نهال بسیار مهم است و اگر نهال سالم نباشد آفت موجود به همراه نهال انتقال پیدا می کند.

وی افزود: آفت پسیل و مگس زیتون جزو آفت های است که در فصل های مختلف به درختان زیتون حمله می کند و باید با سموم مختلف و موثر آن ها را از بین برد.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی گفت: گال باکتریایی درختان زیتون هم یکی از مواردی است که از اوایل دهه ۹۰ وجود داشته و مهار شده بود در حالی که در سال جاری در برخی نقاط باغت زیتون را دچار مشکل کرده است.
وی در خاتمه یادآور شد: کانون این آفت در چند باغ است که برای مقابله با انتشار آفت باید قرنطیه انجام شود و باغاتی که درصد بالایی از این آفت را دارند باید امحاء شوند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=10153
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.