به گزارش نویاب، حدود ۱۵ سال پیش بود که مدیران گلستان تصمیم گرفتند، با حمایت بخش خصوصی، یک بندر تجاری در محدوده شهرستان گمیشان و با نام بندر خواجه نفس را کلنگ زنی کنند تا در آینده نه چندان دور گلستان هم به لیگ تجارت دریایی ایران بپیوندد.
اما در بازدید میدانی ما جز نام و تعدادی سازه بتنی و البته بخشی از زیرساخت خاکی چیز دیگری در این محدوده مشاهده نشد.
طی این سال ها، پروژه فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته و اکنون فقط و فقط ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گفته مدیرعامل این مجموعه در دو سال اول پروژه، تشریفات، روال اداری و کسب مجوزات لازم انجام شد.
همچنین حدود یک سال هم کمیسیونهای مختلف و جلسات متعدد برای واگذاری اراضی و کسب مجوز از منابع طبیعی انجام شد که نتیجه آن قرارداد ۱۵ ساله با منابع طبیعی بود.
اخذ مجوز زیست محیطی و انجام مطالعات آن هم حدود یک و نیم سال زمان برد.
اما این همه ماجرا نیست.
گفته می شود در یک مهر ۱۳۹۰ دستگاه متولی، پیشرفت پروژه را بسیار خوب ارزیابی کرده و مجوز آن را تمدید می کند اما چالش اصلی مدیران بندر از سال ۹۰ شروع می شود.
از این سال دیگر مجوزها تمدید نمی شود و متاسفانه دو نامه در دولت دهم و یازدهم خطاب به مدیران بندر اعلام می شود که به دلیل تعلل آن ها این پروژه دیگر قابلیت اجرا ندارد.
مدیران بندرخواجه نفس که میلیاردها تومان برای پروژه سرمایه گذاری کرده اند مقابل این تصمیم ناصواب مقاومت می کنند و این مقاومت حدود ۸ سال هم زمان می برد.
اما مخالفت با این پروژه فقط محدود به اجرای آن نبود بلکه کار به تهدید سرمایه گذاران هم کشیده شد.
به گفته مدیرعامل بندر خواجه نفس، دولت وقتی مقاومت آن ها را می بیند، مطالعه بندری جدید را آغاز می کند تا به مدیران خواجه نفس اولتیماتوم بدهد که اگر پروژه را به ما نسپارید بندر جدید ایجاد خواهیم کرد.
محمدرضا شیرنگی در ششمین برنامه نمای باز سرنوشت این پروژه را بررسی کرده است.