• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
نویاب بررسی می کند؛

«جهش تولید مسکن» در گلستان ساکن شد | تحقق وعده ها به ۲۰ درصد هم نرسید

  • کد خبر : 9801
  • 23 شهریور 1401 - 8:17
«جهش تولید مسکن» در گلستان ساکن شد | تحقق وعده ها به ۲۰ درصد هم نرسید
یک سال از طرح ملی مسکن گذشت و آمارها و پایش میدانی بیانگر آن است که مهم‌ترین وعده عمرانی دولت، روند اجرایی قابل قبولی در گلستان ندارد.

بازار؛ علی قاسمعلی: حدود یک سال از وعده دولت مبنی بر احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور می گذرد؛ علاوه بر دستگاه های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی و نهادهای مالی و اعتباری دولت، مجلسی شورای اسلامی هم با تصویب قانون طرح جهش تولید مسکن و رفع موانع قانونی تلاش کرد با ترسیم سازو کارهای لازم زمینه تسهیل در اجرای این رویکرد دولت را فراهم کنند. گزارش های میدانی خبرنگار بازار در اقصی نقاط استان گلستان بیان گر آن است که با گذشت حدود یک سال از این رویکرد دولت، رهاورد اجرایی محسوسی در این حوزه حاصل نشده است.

براساس وعده دولت قرار است طی چهار سال در ۳۳ شهر و نزدیک به هزار روستای گلستان بیش از ۹۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود، پایش ها بیانگر آن است که در این مدت فقط اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان کارگزار رسمی وزارت راه و شهرسازی در روستاها، قابل قبول است و وضعیت پیشرفت طرح جهش تولید مسکن در شهرها با چشم اندازهای ترسیمی فرسنگ ها فاصله دارد.

آمارهای رسمی ارائه شده از سوی راه و شهرسازی گلستان، حاکی از آن است که پیشرفت کار در ۳۳ شهر قابل قبول نیست و فقط چند صد واحد مسکونی بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در گلستان در حال ساخت است که اکثر این واحدها در زمره واحدهای نیمه تمام مسکن مهر بوده اند با وجود آنکه مسئولان ارشد استانی و مدیران تخصصی وظیفه مند در طرح جهش تولید مسکن، صرفا بر سختی های تامین زمین و ضرورت شناسایی اراضی مازاد دستگاه های اجرایی اشاره می کنند، اما واقعیت آن است که در شهرهایی که زمین کافی هم حاصل شده، توفیق محسوسی نداشته ایم.

تشریح آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در گلستان

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی گلستان در خصوص آخرین وضعیت طرح جهش تولید مسکن به خبرنگار نویاب گفت: در ۹ شهر بالای ۲۵ هزار نفر گلستان (گرگان، گنبدکاووس، کلاله آزادشهر، مینودشت، علی آبادکتول، بندرترکمن، آق قلا و کردکوی) اراضی مورد نیاز طرح جهش تولید مسکن تامین و عملیات اجرایی ساخت واحدها آغاز شده است.

تامین اراضی مورد نیاز در ۹ شهر استان گلستان

اسدالله پناه یزدان در خصوص شهر گرگان گفت: در سه سایت سعدآباد، آرامش و آسایش گرگان پروژه ها با کارگزاری بنیاد مسکن و ستاد اجرایی حضرت امام (ره) و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در حال ساخت است البته در سایت سعدآباد دو بلوک ۱۴۰ و ۸۰ واحدی با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد توسط ستاد اجرایی حضرت امام خمینی (ره) در حال ساخت بوده و یک پروژه ۱۸۰ واحدی هم توسط بنیاد مسکن با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد داریم.

وی با بیان اینکه با کارگزاری بنیاد مسکن ۴۸۸ واحد در سایت آرامش در حال اجرا است و کلنگ ساخت هزار واحد توسط قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی (ع ) در هفته دولت به زمین زده شده است، ابراز کرد: در خصوص گنبدکاووس هم باید گفت ساخت ۹۶ واحد ساختمانی در منطقه بهارستان گنبدکاووس در زمینی به مساحت هفت هزارمتر با شتاب و پیشرفت خوبی در حال تکمیل شدن است البته در منطقه بهارستان گنبدکاووس هفت هکتار زمین در اختیار داریم که واحدهای مسکونی در حال ساخت، بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

«جهش تولید مسکن» در گلستان ساکن شد | تحقق وعده ها به ۲۰ درصد هم نرسید


وضعیت مسکن ملی در شهرستان های گلستان

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی گلستان افزود: در شهر علی آبادکتول، یک سایت مسکن مهر در محدوده نوده ملک وجود دارد که ساخت ۱۳۸ واحد در آن در دست اجرا است همچنین در شهرستان کلاله، پنج هکتار زمین در اختیار متقاضیان قرار داده ایم که قرار است هر عرصه ۱۵۰ متری به دو متقاضی واگذار تا در مجموع ۵۶ واحد در آن ساخته شود.

یزدان پناه با بیان اینکه در آزادشهر دو قطعه زمین یک هکتاری در اختیار راه و شهرسازی قرار گرفته که در قطعه نخست ۳۸ واحد به صورت گروه ساخت به متقاضیان اجرایی و واگذار می‌شود و در قطعه دیگر، قرار است واحدها به صورت مجتمع ساخته شده تا تعداد بیشتری از متقاضیان زیر پوشش قرار بگیرند، افزود: مشکلات تأمین زمین در مینودشت البته وجود دارد و ما فقط توانستیم عرصه مورد نیاز برای ساخت ۳۶ واحد را تامین و به متقاضیان اختصاص دهیم.

در منطقه بهارستان گنبدکاووس هفت هکتار زمین در اختیار داریم که واحدهای مسکونی در حال ساخت، بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند

وی در خصوص بندرترکمن هم بیان کرد: ۲۵ هکتار زمین در این شهر پیش بینی شده و متقاضیان در قالب گروه ساخت چندین اسکلت را هم اجرا کرده اند؛ برای شتاب دادن به روند ساخت در بندرترکمن مقرر است پیمانکاری به متقاضیان معرفی تا روند ساخت شتاب بگیرد همچنین در شهرستان گمیشان هم ۶۵ هکتار اراضی منابع طبیعی به راه و شهرسازی واگذار شده و قرار است واحدها به صورت ویلایی یا دو واحده تکمیل شود.

واحدهایی که در دست ساخت هستند

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی گلستان در خصوص کردکوی هم گفت: دو عرصه به مساحت سه هزار و ۵۰۰ مترمربع در اختیار راه و شهرسازی وجود دارد که کار ساخت ۴۸ واحد در مرحله فونداسیون و ۴۸ واحد در حال تسطیح است همچنین یک مجتمع ۶۲۰ واحد نیمه کاره مسکن مهر هم وجود داشت که در حال تکمیل آن هستیم.

با لحاظ آمار واحدهای در حال ساخت اعلامی از سوی راه و شهرسازی، مشخص می شود که کمتر از ۲۰ درصد تعهد طرح جهش تولید مسکن در گلستان طی سال اول اجرا شده و این امر ضرورت توجه به اجرای این طرح را افزایش می دهد زیرا چشم مردم به این پروژه ها بوده تا از قِبل آن ها خانه دار شوند.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور نیز در گفتگو با خبرنگار نویاب با اشاره به کلی بودن قراردادها و ابهامات قیمتی در طرح جهش تولید مسکن، سبب شده تا ارتباط خوبی بین انبوه‌سازان و این طرح شکل نگیرد، گفت: قراردادهای ارائه شده از سوی اداره راه و شهرسازی از نظر ماهیت و محتوا دارای اشکال بوده و بازنگری در این قراردادهای کلی، بسیار ضروری است.

سید محمد مرتضوی با بیان اینکه روند فعلی قیمت گذاری فقط بر هزینه‌های ساخت متمرکز بوده که این موضوع آسیب ها و نگرانی های بسیاری را در آینده به دنبال خواهد داشت، افزود: باید با رفع ابهامات و لحاظ کردن همه هزینه های فراروی ساخت مسکن، قیمت نهایی و تمام شده را برآورد و به طور شفاف در قرارداد قید کنیم تا همه طرف های قرارداد به هزینه ها و تعهدات مالی خود واقف باشند.

«جهش تولید مسکن» در گلستان ساکن شد | تحقق وعده ها به ۲۰ درصد هم نرسید

وزارت راه و شهرسازی عملکرد مناسبی نداشته است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نویاب با بیان اینکه طی یک سال گذشته مجموعه هیئت دولت و مجموعه مجلس تلاش کردند تا همه مقدمات لازم برای اجرای قانون جهش تولید مسکن در کشور را فراهم کنند، گفت: مجموعه وزارت راه و شهرسازی عملکرد مناسبی در تامین زمین، تهیه سرمایه و تعدیل قیمت مصالح ساختمانی نداشته است.

عبدالجلال ایری گفت: عملکرد بانک ها در حوزه تامین سرمایه مورد نیاز برای قانون جهش تولید مسکن قابل قبول نیست و فقط بانک مسکن موفق به اجرای تعهدات خود و اختصاص ۲۰ درصد از اعتبارات بانک برای تحقق قانون جهش تولید مسکن شده است.

وی به ظرفیت های بالقوه قرارگاه خاتم الانبیا در حوزه فعالیت‌های عمرانی اشاره کرد و گفت: این قرارگاه توانایی ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور را دارد و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

نیمه دوم سال طرح ملی مسکن شتاب می گیرد

استاندار گلستان هم به خبرنگار نویاب با بیان اینکه در شش ماهه دوم سال طرح جهش تولید مسکن در گلستان سرعت خوبی خواهد یافت، گفت: طی چهار سال در طرح جهش تولید مسکن در گلستان مقرر شده ۹۴ هزار واحد ساخته شود و آخرین اطلاعات هم ناظر به این مسئله است که این تعداد در طرح ثبت نام کرده اند البته یکی از چالش های استان های شمالی مسئله تامین زمین بوده زیرا اراضی ما محدود است و به صورت هفته‌ای کمیته فرعی شورای مسکن را با حضور همه دستگاه‌های دارای اراضی تحت تملک تشکیل می‌دهیم تا این مشکل برطرف شود.

عملکرد بانک ها در حوزه تامین سرمایه مورد نیاز برای قانون جهش تولید مسکن قابل قبول نیست

علی محمد زنگانه با بیان این که در ابتدا رتبه گلستان در این طرح ۳۱ بود اما هم اکنون این رتبه بهبود یافته است، گفت: در حال حاضر توانستیم ۶۰ درصد زمین مورد نیاز واحدهای روستایی را برای چهار سال تامین کنیم همچنین باید گفت در مجموع حدود هزار و ۸۰۰ هکتار زمین در این طرح نیاز بوده و مجموعه بیش از هزار هکتار هم تکمیل شده است.

به گزارش نویاب، کارشناسان بر این باور هستند که برای سرعت بخشیدن به اجرای طرح جهش تولید مسکن علاوه بر آنکه باید به دنبال اراضی مازاد دستگاه‌های اجرایی و دولتی بود، باید به فکر ترسیم راهکارهای عملیاتی برای تحقق این وعده باشیم. تامین منابع مالی مورد نیاز، حل دغدغه‌های بخش خصوصی برای ورود جدی تر به طرح جهش تولید مسکن و حذف واسطه ها از جمله مواردی است که باید مدنظر متولیان امر باشد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9801
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.