• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
4
یادداشت وارده؛

شالی‌کار را نباید قربانی کرد

  • کد خبر : 9746
  • 21 شهریور 1401 - 15:15
شالی‌کار را نباید قربانی کرد
«برای خالی نماندن سفره های مردم، نباید شالی کار را قربانی کرد بلکه باید مافیای برنج و دلالانی از این چرخه معیوب حذف شود» این بخشی از یادداشت هنگامه خاندوزی فعال رسانه‌ای در حوزه کشاورزی است.

هنگامه خاندوزی، نویاب؛ با وجودی که هزینه کاشت، داشت و برداشت برنج بعد از حذف ارزدولتی چندین برابر شد، اما قیمت شالی در مزارع گلستان به قیمت سال گذشته خرید و فروش می شود موضوعی که این روزها منجر به نگرانی کشاورزان شده است در این روزها شالی‌کاران به سیر نزولی قیمت برنج اعتراض دارند اما دولت معتقد است که باید قیمت برنج کاهش پیدا کند تا سفره مردم خالی نشود، حال آنکه در این میان سوال هایی بی‌جواب می ماند.

اینکه چرا دولت تاکنون برای کاهش قیمت برنج کاری از پیش نبرده است ؟ چرا زمانی که انبارهای داخلی و گمرک مملو از برنج بود، قیمت ها روز به روز افزایش می یافت و دولت هم نسبت به کنترل بازار اقدامی نکرد؟ و سوال دیگر اینکه چرا باید کنترل قیمت برنج در زمان برداشت کشاورز انجام شود؟

سال گذشته دولت به منظور حمایت کشاورز مانع واردات در فصل برداشت برنج شد و بسیاری از برنج های خریداری شده با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در کمرگ هم دپو شد تا کشاورزان بتوانند در فصل برداشت، برنج خود را با قیمت مناسب بفروشند؛ شالی فجر از ۱۵ هزار تومان تا۲۰ هزار تومان خرید و فروش می شد که با فرآوری این محصول در شالیکوبی و تبدیل آن به برنج قیمت آن به ۴۰ هزار تومان می رسید، شالی های کم محصول و پرکیفیت مانند طارم، دم سیاه و هاشمی نیز از کیلویی ۲۵ تومان تا نهایت ۳۰ هزار تومان خریداری شد و قیمت تمام شده برنج آن کیلویی ۶۰ الی ۷۰ هزار تومان بود.

سیر صعودی قیمت ها

با اینحال سال گذشته درست یک ماه بعد از فصل برداشت، سیر صعودی قیمت برنج شروع و کسی نیز جلودار این افزایش قیمت نبود، واردات دپو شده برنج با ارز چهار هزار و دویست تومانی به جای اینکه برای تعادل بخشی بازار با قیمت مناسب عرضه شود، تنها در چند تعاونی و فروشگاه برای اقشار کم درآمد توزیع و باقی آن با قیمت های چندبرابر عرضه شد.

سال گذشته دولت به منظور حمایت کشاورز مانع واردات در فصل برداشت برنج شد

برنجی که از کشاورز کیلویی ۴۰ هزار تومان خریداری کردند در بازار به قیمت ۸۰ هزار تومان به فروش می رسانند و برنج های لوکس و مجلسی نیز تا کیلویی ۱۸۰ هزار تومان هم در بازار رسید، در این میان هنوز کشت جدید برنج در بازار نیامده بود و همان برنجی که ۴۰ الی ۸۰ هزار تومان از کشاورز خریداری شده بود کیلویی ۸۰ الی ۱۸۰ هزار تومان در بازار فروخته شد و هیچ مسئولی به دنبال کنترل قیمت و نگران خالی شدن سفره های مردم نبود.

اگر بنا به کنترل بازار و کاهش قیمت برنج است باید زمانی که سود چندین برابری این محصول به جیب مافیای برنج و واسطه گرها می رود اقدامی کرد، نه امروز که کشاورز سه برابر سال گذشته هزینه تولید داده و باید محصول خود را کمتر از سال گذشته به فروش برساند. کشاروز انبار مناسب برای نگهداری برنج ندارد و با توجه به هزینه های سنگین کاشت این محصول اکثریت بدهکار بانک ها یا مقروض و مجبور به فروش محصول با قیمت ناعادلانه هستند، در حالی که برنج در فروشگاه ها کیلویی ۸۰ هزار تومان است، شالی از کشاورز کیلویی ۲۰ هزار تومان خریداری می شود و در این میان مسئولان جهاد کشاورزی حمایتی از کشاورز نمی کنند.

علل نامشخص افزایش قیمت

هر سال قیمت برنج بعد از برداشت کشاورز افزایش چندبرابری دارد اما کسی از خودش نمی پرسد که دلیل این افزایش قیمت چیست؟ دولت می گوید امسال ۲۵ درصد از سال گذشته افزایش کشت برنج داشتیم برای همین قیمت نزولی است، اما اگر چنین است چرا برای حمایت از کشاورز مانند سال های گذشته مانع واردات برنج نمی شوید؟ چرا اجازه صادرات برنج را نمی دهید؟ چرا باید کشاورز تاوان حمایت شما از مصرف کننده را پس بدهد؟ کشاورزان چیزی زیادی نمی خواهند آنها انتظار دارند که جهاد کشاورزی با در نظر گرفتن هزینه ها، اجاره زمین و یک سال زحمت کشاورز با یک سود متعارف قیمت منصفانه برای شالی اعلام کنند و آن را از کشاورز خریداری کنند.

کشاروز انبار مناسب برای نگهداری برنج ندارد

با این کار زمانی که واسطه گرها می خواهند قیمت برنج را افزایش دهند دولت با عرضه برنج با قیمت منصفانه، بازار را کنترل کند و اجازه ندهد سفره مردم خالی شود، اما در حال حاضر دولت با اقدامی که در پیش گرفته است به دنبال این است که جیب کشاورز را خالی و جیب واسطه گرها را پرپول و سفره مردم نیز همیشه قربانی تصمیم گیری های شتاب زده و بدون پشتوانه خواهد بود.

دولت به جای اینکه مافیای برنج را کنترل کند تا سفره مردم خالی نشود، برای کنترل قیمت این محصول دست در جیب کشاورز کرده است، فصل برداشت برنج به زودی تمام می شود و صدای فریادهای کشاورز که شاکی از قیمت است که همخوانی با تولید آن ندارد به گوش هیچ کس نرسید، اما اجازه بدهید یک ماه از برداشت محصول کشاورز بگذرد آیا قیمت برنج در بازار به تعادل خواهد رسید؟

در خاتمه باید پرسید آیا سفره مردم پرخواهد شد؟ آیا واسطه‌گرها با سود منطقی این محصول را به فروش می رسانند؟ آیا در صورت افزایش قیمت دولت برنامه ای برای کنترل آن برنامه ای خواهد داشت یا باز هم اجازه می دهد به فصل برداشت برنج برسد و دوباره با کاهش خرید قیمت محصول از کشاورز بازار را کنترل کنند؟

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9746
  • نویسنده : هنگامه خاندوزی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.