• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
3
یک فعال اقتصادی خبرداد؛

تورم۴۰ درصدی در بخش تولید مرغ | قیمت خوراک طیور امسال ۵ برابر شد 

  • کد خبر : 9663
  • 19 شهریور 1401 - 10:07
تورم۴۰ درصدی در بخش تولید مرغ | قیمت خوراک طیور امسال ۵ برابر شد 
دبیر انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت و مرغ کشور با بیان اینکه در صنعت مرغداری شاهد تورم ۴۰ درصدی هستیم، گفت: ارزش خوراک طیور در سال جاری حدود پنج الی شش برابر افزایش یافت.

رضا مبصری در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کرد: ارزش خوراک طیور در اردیبهشت‌ماه از چهار هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۶ هزار تومان رسیده، یعنی حدود پنج الی شش برابر شد.

دبیر انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت و مرغ ایران افزود: قیمت جهانی مداخله خوراک طیور در قیمت تمام شده گوشت مرغ، حدود ۷۰ درصد است بنابراین افزایش چهار برابری قیمت گوشت مرغ عجیب نیست.

وی بیان کرد: روش قیمت‌گذاری، به‌صورت مصوب یا دستوری تفاوتی ندارد، زیرا هر دوی این‌ها به معنی قیمت دستوری است که به روش پرداخت درصدی انجام می شود.

وی با بیان این نکته که قیمت‌ها هویت پویا دارند، افزود: مطابق اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم تولید کننده مرغ داری‌ها در بهار امسال بیش از ۲۶ درصد افزایش داشته و این در حالی است که قیمت فروش فعلی ما مربوط به ابتدای بهار و ابتدای تابستان است.

دبیر انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت و مرغ ایران در کشور تورم فعلی را بالغ بر ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت: این ۴۰ درصد تورم به هزینه اقلام تولیدکننده نیز مربوط می‌شود.

وی ضمن یادآوری این نکته که همیشه نرخ تورم تولیدکننده پیش‌نگر تورم مصرف‌کننده است، افزود: بنابراین با وجود افزایش ۲۶ درصدی فصل بهار و چند درصدی تابستان، گرانی قیمت نهایی کالا عجیب نیست.

وی به نوسان و افزایش قیمت ها در بازار اشاره کرد و گفت: به طور قطع قیمتی که امروز منطقی دیده می‌شود، با توجه به روند صعودی تورم در آینده منطقی نخواهد بود؛ به همین علت در اقتصاد روز دنیا قیمت‌ها را در رقابت واگذار می‌کنند و البته قوانین هم برای رقابت قرار می‌دهند.

وی با بیان این مطلب که افزایش ناگهانی قیمت محصول ناشی از افزایش نرخ نهاده‌ها است، افزود: این موضوع برای کالای پر کششی مثل گوشت مرغ کاهش شدید مصرف را به دنبال داشت.

وی ادامه داد: مصرف پائین، بخش خصوصی را ناگزیر به کاهش تولید می کند و به این ترتیب جوجه یک‌روزه ای که تولید آن هفته اول فروردین‌ماه ۳۳ میلیون قطعه بود در هفته جاری به پایین ۲۰ میلیون قطعه رسیده است.

مبصری کاهش میزان جوجه ریزی را حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت: علت این روند انتقال سیگنال کاهش تولید به بخش خصوصی بود که پس از آن تولیدکننده میزان جوجه ریزی را به حداقل رسانید.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9663
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.