این کشور به علت آب و هوای سردی که دارد قادر به تولید بعضی از محصولات مورد نیاز خود نمی باشد. از این نظر برای تامین مواد غذایی به کشورهای دیگر وابسته است و واردات زیادی به خصوص در بخش مواد غذایی انجام می دهد. از نظر قیمت نیز نرخ محصولات کشاورزی در روسیه بالاتر از دیگر کشورهای تولیدکننده میباشد. وجود این عوامل، صادرات به روسیه را به یکی از فرصتهای تجارتی عالی تبدیل کرده است.
باتوجه چهار فصل بودن آب و هوای کشورمان، ایران میتواند در حوزه صادرات به روسیه نقش پر رنگی را ایفا کند. مخصوصا در بخش صادرات میوه و سبزیجات به روسیه، ایران میتواند سهم قابل توجهی از بازار مواد غذایی تازه این کشور را به خود اختصاص دهد.
بهطور کلی ایران و روسیه منافع مشترکی از نظر اقتصادی و سیاسی دارند. به همین دلیل واسطههای اقتصادی حذف شده و صادرات به روسیه روند راحتتری را طی میکند. محدودیتهای تجاری که بین کشورهای اروپایی و روسیه است باعث میشود فرصت فوقالعادهای برای تاجران ایرانی فراهم شده و بازار روسیه را به نفع خود تصاحب کنند.
همچنین کشور روسیه به دلیل قرار گرفتن در حاشیهی دریاچه خزر و نزدیک بودن به ایران از نظر مسافت، از ظرفیت مناسبی برای صادرات برخوردار است. وجود این مورد سبب کاهش هزینه حمل و نقل کالا شده و امنیت کالاهای ارسالی و صادرات مواد غذایی تازه به روسیه را تسهیل میکند.
بر طبق گفته تحلیلگران EastFruit (پایگاه اطلاعاتی بازار سبزیجات، میوه، توت و آجیل اروپای شرقی و آسیای مرکزی)، واردات میوه به روسیه در سال ۲۰۲ به بالاترین میزان در شش سال اخیر رسید. هر چند در مقایسه با سال ۲۰۱۹ این رشد نسبتا ناچیز بود (۲درصد) اما با توجه به همهگیری ویروس کرونا، اختلال در زنجیره تامین از کشورهای مختلف، افزایش هزینههای حمل و نقل و کاهش شدید سطح درآمد مردم روسیه، این افزایش غافلگیرکننده بود.
سینا طالاری
کارشناس میز روسیه در اندیشکده سیاستگذاری اقتصادی تهران