• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
رئیس شورای تأمین دام کشور؛

۶۵ درصد از دام پرواری کشور مشتری ندارد

  • کد خبر : 9165
  • 07 شهریور 1401 - 8:53
۶۵ درصد از دام پرواری کشور مشتری ندارد
رئیس شورای تأمین دام کشور با اعلام اینکه برای ۶۵ درصد از جمعیت دام پرواری کشور تقاضا وجود ندارد، گواهی این ادعای خود را گزارش‌های بازار مصرف عنوان کرد.

به گزارش نویاب رئیس شورای تأمین دام کشور، با بیان اینکه در حال حاضر انباشت دام تبدیل به معضل اصلی صنعت دامپروری کشور شده است، افزود: انباشت دام در نتیجه تولید بیش از تقاضا اتفاق افتاده است و اکنون جمعیت بزرگی از دام‌های کشور در دامداری‌ها وجود دارد که تقاضایی برای آن‌ها در بازار نیست. 

منصور پوریان مدعی شد: برای ۶۵ درصد از جمعیت دام پرواری کشور تقاضا وجود ندارد که از این تعداد درصد زیادی از دام‌های بدون تقاضا، مربوط به جمعیت دام سبک کشور می‌شود. 

وی در پاسخ به این پرسش که، صادرات به عنوان راهکاری حمایتی برای کاهش جمعیت انباشت شده در دامداری‌ها به چه نتیجه‌ای رسید، گفت: صادرات در مرحله اجرا با موانع متعددی مواجه شده و تا امروز عملی نشده است. 

پوریان توضیح داد: شیونامه صادرات دام از سوی وزارت جهادکشاورزی آماده و ابلاغ شده است اما، این شیونامه ایراداتی دارد که برای عملی شدن نیازمند اصلاح است. 

رئیس شورای تأمین دام کشور از جمله این ایرادات را تناقض در عوارض گمرکی شیونامه صادرات وزارت جهادکشاورزی و بودجه سال ۱۴۰۱ و همچنین طولانی بودن زمان برای صدور گواهی‌های مورد نیاز برای صادرات برشمرد. 

پوریان همچنین با انتقاد از عدم ابلاغ دستورالعمل صادرات دام به ادارات دامپزشکی‌ استان‌های کشور، آن را دلیل دیگر طولانی شدن بروکراسی‌های ادارای برای صدور مجوز صادرات عنوان کرد. 

به گفته وی؛ قبل از این مجوز صادرات دام توسط دامپزشکی‌ها ۴۸ ساعت با تائید پلاک و سلامت دام انجام می‌شد اما، اکنون فقط برای قرنطینه دام، ۱۴ روز در نظر گرفته شده است. 

پوریان یادآور شد: عملی شدن صادرات دام در حالی با موانع متعدد مواجه شده است که دامداران به دلیل خشکسالی در تأمین خوراک و آب مورد نیاز دام‌هایشان با مشکلات جدی مواجه هستند. 

رئیس شورای تأمین دام کشور از گزارش‌های دامداران درباره افزایش تلفات دام‌ها بر اثر ضعف ناشی از کمبود غذا و آب خبر داد. 

گفتنی است؛ امروز وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با تأکید بر اینکه، صادرات دام آزاد است، درباره دریافت عوارض صادراتی، اظهار کرد: عوارض جدیدی برای صادرات دام وضع نشده و دریافت عوارض مطابق با قانون بودجه امسال است که ما نمی‌توانیم آن را لغو کنیم، لذا در این‌خصوص در حال مذاکره هستیم که آن را کاهش دهیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9165
  • منبع : اقتصاد آنلاین
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.