• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
0
معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

خسارت ۸۰۰ میلیارد تومانی سیل به صنعت شیلات / مرگ ۸ هزار تن ماهی

  • کد خبر : 8994
  • 02 شهریور 1401 - 10:54
خسارت ۸۰۰ میلیارد تومانی سیل به صنعت شیلات / مرگ ۸ هزار تن ماهی
رئیس سازمان شیلات ایران از خسارت ۸۰۰ میلیارد تومانی سیل به مزارع پرورش ماهی خبر داد و گفت: در جریان سیل اخیر ۸ هزار تن ماهی را از دست دادیم.

به گزارش نویاب، سیدحسین حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در مراسم افتتاحیه نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان شیلاتی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه صنعت شیلات صنعتی گسترده با موضوعات متفاوت است، گفت: این نمایشگاه اولین رویداد در جهت استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه شیلات است.

وی با اشاره به حضور ۴۸ شرکت دانش بنیان در این نمایشگاه گفت: سازمان شیلات کمیته توسعه شرکت‌های دانش بنیان را تشکیل داده و بر اساس نیازهای خود ویژگی‌هایی را اعلام کرده است و بر اساس این ویژگی‌ها شرکت‌هایی که با ما در این زمینه همکاری می‌کنند انتخاب خواهند شد.

حسینی از ارائه تسهیلات کم بهره به منظور افزایش بهره وری و تخصیص یارانه در جهت توسعه مکانیزاسیون صنعت شیلات به عنوان تسهیلاتی که سازمان شیلات برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته است، یاد کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر خسارت سیل اخیر به صنعت شیلات عنوان کرد: در سیل اخیر متأسفانه ۱۲ استان درگیر شدند و ما ۸ هزار تن ماهی را از دست دادیم.

وی اضافه کرد: بر این اساس حدود ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به مزارع پرورش ماهی در ۱۲ استان کشور وارد شد.

رئیس سازمان شیلات کشور افزود: استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان و مازندران بیشترین خسارت را در سیل اخیر دیدند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درباره اینکه چقدر از این مزارع بیمه بوده اند، گفت: متأسفانه کمتر از ده درصد مزارعی که خسارت دیده اند بیمه بودند.

حسینی با اشاره به اینکه بیمه یک زیرساخت نرم افزاری برای حمایت از تولید است، افزود: بیمه باید برای تولیدکنندگان انگیزه ایجاد کند تا مزارع خود را بیمه کنند و ما درصدد آن هستیم که چنین زیرساختی را فراهم کنیم.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت همچنین خساراتی که به تولیدکنندگان شیلات وارد شده در دست بررسی است و ما به دنبال این هستم که این خسارات را جبران کنیم تا تولیدکنندگان به چرخه تولید برگردند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین درباره اینکه آیا احتمال دارد این مساله منجر به افزایش قیمت آبزیان از جمله ماهی قزل آلا شود، گفت: باید موضوع را بررسی کنیم اما در مورد قزل آلا میزان تولید آن ۲۰۰ هزار تن در سال است و به نظر نمی‌رسد مشکلی در این زمینه ایجاد شود.

حسینی درباره مصرف آبزیان در کشور نیز توضیح داد: متأسفانه با تفکر لاکچری بودن پروتئین آبزیان در کشور مواجه هستیم به طوری که اولین کالایی که از سبد خانوار حذف شود آبزیان است و این مساله نیاز به تبلیغات و کارهای ترویجی دارد تا بتوانیم جایگاه مناسب آبزیان را در سبد خانوار پیدا کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اصلاح نظام یارانه‌ای کشور نیز گفت: در این راستا برای حمایت از تولیدکنندگان شیلاتی طرح شیلات کارت را اجرا کردیم که بر این اساس ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد و همچنین ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ ۱۵ درصد به پرورش دهندگان شیلاتی تعلق می‌گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان با اشاره به اینکه به دلیل مسائل مختلف از جمله جنگ اوکراین و روسیه و همچنین تنش آبی بسیاری از کشورهای دنیا با کمبود مواد غذایی مواجه شدند اما ما خوشبختانه با مساله حادی در این حوزه مواجه نبودیم ضمن اینکه امیدواریم با همکاری و تلاش تولیدکنندگان از این دوره به خوبی عبور کنیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=8994
  • منبع : مهر
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.