• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2
نویاب گزارش می دهد؛

دلهره فراز و فرود با آسانسورهای گرگان/ استانداردها رعایت نمی‌شود

  • کد خبر : 8973
  • 02 شهریور 1401 - 8:49
دلهره فراز و فرود با آسانسورهای گرگان/ استانداردها رعایت نمی‌شود
گرگان- افزایش حوادث آسانسور در گرگان زنگ خطر جدی برای حفظ سلامت شهروندان است لذا ضرورت دارد مسئولان نظارت جدی تری بر اخذ ایمنی و تأییدیه ها داشته باشند.

نویاب؛ اعظم محبی: با افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی، ساختار و شاکله شهرها تغییرات اساسی داشته و مدل بناهای مسکونی به آپارتمان چند طبقه تغییر کرده است. یکی از ملزومات این مدل ساختمان‌ها، «آسانسور» بوده که هم اکنون به قلب تپنده ساختمان بدل شده است.

با ایجاد آسمان‌خراش‌ها و برج‌ها و آپارتمان‌های چندین طبقه، عدم استفاده از این کابین‌ها، ممکن نیست لذا ضرورت دارد ایمنی، استانداردها و سرویس‌های دوره‌ای آن انجام شده تا سلامت شهروندان به خطر نیفتد.

در سنوات اخیر تعداد آسانسورهای ناایمن و حوادث آن افزایش یافته و شاهد حوادثی از قبیل محبوس شدن در آسانسور و یا سقوط هستیم که این مسائل در شهر گرگان هم اتفاق افتاده است.

از سال ۸۳ استاندارد آسانسور برای همه مکان‌ها اجباری شده اما مشاهده می‌شود مقررات استانداردسازی در بسیاری از پاساژها، مجتمع‌های تجاری و پزشکی و حتی دولتی رعایت نشده که این امر منجر به پلمب شده یا حوادث زیادی را ایجاد کرده است.

نظارت و پایش آسانسورها چند متولی داشته که شامل نظام مهندسی، شهرداری و اداره استاندارد است که هر یک در یک بازه زمانی مشخص مسئول نظارت و کنترل آن هستند.

خرابی آسانسور در مجتمع‌های تجاری و پزشکی

یک شهروند گرگانی در این خصوص به خبرنگار نویاب گفت: آسانسور مجتمع پزشکی که من ماهیانه به آنجا مراجعه می‌کنم، چندین سال است که دچار مشکل بوده و مردم با استرس و نگرانی از آن استفاده می‌کنند.

دلهره فراز و فرود با آسانسورهای گرگان/ استانداردها رعایت نمی‌شود

کریم شیردل بیان کرد: در مجتمع‌ها و پاساژهای دیگر هم شاهد خرابی و یا پلمب آسانسورها هستیم که این امر مشکلات زیادی را برای مردم، بیماران و همراهان آنها ایجاد کرده است.

شیردل افزود: بیماران مجبور هستند برای حضور در مطب پزشکان از طریق پله رفت و آمد کرده که این امر با توجه به شرایط جسمی آنها کاری سخت و طاقت فرسا است.

بیشتر حوادث آسانسور در گرگان به دلیل نقص فنی ناشی از عدم سرویس‌های دوره‌ای استوی ادامه داد: در برخی از مجتمع‌ها به سبب مشکلات فنی استفاده از آسانسور ممکن نیست و مردم مجبور هستند چندین طبقه را طی کنند.

شیردل عنوان کرد: تکانه‌های شدید و لرزش مداوم از دیگر نشانه‌های آسانسور مجتمع‌های عمومی بوده و استفاده از این کابین‌ها به نوعی ریسک است و مردم باید هر حادثه را به جان بخرد تا به طبقه بالا برسند.

وی با بیان اینکه بنده تاکنون چند بار با اخطار سقوط آسانسور روبرو شده‌ام، گفت: جدیت و حدت لازم برای برخورد با آسانسورهای ناایمن در شهر وجود ندارد.

شیردل بیان کرد: استفاده از لوازم یدکی غیراستاندارد و یا عدم سرویس‌های دوره‌ای به موقع همچنین استفاده ناصحیح از آسانسور به دلیل حمله وسایل سنگین و باز نگه داشتن درب آسانسور و مواردی از این قبیل سبب ایجاد چنین حوادثی می‌شود.

وقوع ۲۵۵ حادثه آسانسور در گرگان

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان هم در این خصوص به خبرنگار نویاب گفت: آسانسورهای اماکن مسکونی، تجاری و دولتی باید دوره‌ای سرویس شده اما بسیاری از آسانسورها بازرسی دوره‌ای ندارند.

دلهره فراز و فرود با آسانسورهای گرگان/ استانداردها رعایت نمی‌شود

موسی الرضا صفری افزود: این امر سبب شده که حوادث آسانسور در شهر گرگان بالا باشد و روزانه بین پنج الی ۶ مورد حادثه آسانسور داشته باشیم که در برخی از روزها بیشتر هم می‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۲۵۵ حادثه و عملیات مربوط به آسانسور داشتیم، اضافه کرد: چند مورد از این حوادث مربوط به سقوط آسانسور بوده که منجر به مصدومیت و انتقال فرد به بیمارستان و مراکز دولتی هم شده است.

طبق گفته صفری، امسال با کاهش خاموشی‌ها گیرافتادگی به دلیل قطعی برق نسبت به سال قبل کم شده و بیشتر حوادث به دلیل «نقص فنی» بوده است.

وی تاکید کرد که باید مجتمع‌های مسکونی، تجاری عمومی با شرکت‌های مجاز آسانسور قرارداد امضا کرده تا به صورت ادواری آسانسورها سرویس شده و تاییدیه بگیرند.

فعالیت شرکت‌های بدون مجوز

برای آگاهی از نحوه نظارت نظام مهندسی ساختمان گلستان تلاش کردیم با رئیس این مجموعه گفتگو کنیم که این امر اتفاق نیفتاد اما یک مهندس ساختمان در این خصوص به خبرنگار نویاب گفت: تعداد شرکت‌های غیرمجاز فعال در زمینه آسانسور در گلستان بیش از شرکت‌های دارای مجوز است.

حمید برزگر افزود: فعالیت شرکت‌های غیرمجاز مردم را دچار دردسر می‌کند زیرا آنها اجناس بدون کیفیت و بدون استاندارد به کار می‌برند و سبب ایجاد حادثه می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت بازدید دوره‌ای آسانسور توسط افراد صاحب صلاحیت، گفت: مالکان ساختمان‌ها باید برای تعمیر، نگهداری و سرویس آسانسورها، سالیانه با این شرکت‌ها قرارداد ببندند.

برزگر با بیان اینکه نظارت اداره کل استاندارد بر آسانسور ادارات و مراکز عمومی در سال‌های گذشته بیشتر شده است، گفت: تاکنون چندین مورد از آسانسورهای غیرمجاز پلمب شده‌اند.

دلهره فراز و فرود با آسانسورهای گرگان/ استانداردها رعایت نمی‌شود

پلمب ۱۲ آسانسور در گرگان

رئیس اداره اندازه شناسی، اوزان و مقیاس‌های اداره کل استاندارد گلستان هم در این خصوص به خبرنگار نویاب گفت: در طول سال معمولاً حدود ۷۰۰ تاییدیه ایمنی و کیفیت آسانسور در گلستان صادر می‌شود و از ابتدای سال جاری طرح ویژه بازرسی از اماکن عمومی و ساختمان‌های تجاری و اداری را اجرا کردیم که تاکنون منجر به بازرسی از حدود ۱۴۰ آسانسور شده که به دلیل ممانعت از بازرسی و نقص فنی ۱۲ آسانسور هم پلمب شده است.

احسان اخوان راد اضافه کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون ۳۰۴ تاییدیه ایمنی و کیفیت آسانسور صادر شده که از این تعداد ۲۰۳ تاییدیه اولیه و ۹۹ تاییدیه ادواری است.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ اداره کل استاندارد گلستان، ۷۸۹ تاییدیه ایمنی و کیفیت آسانسور صادر کرده که از این تعداد ۵۹۶ اولیه و ۱۹۳ تا ادواری بوده است.

رئیس اداره اندازه شناسی، اوزان و مقیاس‌های اداره کل استاندارد گلستان با بیان اینکه دریافت تاییدیه ایمنی و کیفیت آسانسور الزامی است، افزود: این تاییدیه یک سال اعتبار دارد و ساکنان ساختمان در پایان اعتبار آن باید نسبت به بازرسی ادواری اقدام کنند.

وی بیان کرد: همچنین بیمه شدن آسانسور هم منوط به دریافت این تاییدیه بوده و هم استانی‌ها می‌توانند گزارشات خود را از طریق سامانه پیامکی استاندارد ارسال کنند.

به گفته اخوان، بیمه نامه‌های آسانسور که تاییدیه ایمنی (اولیه یا ادواری) ندارند، فاقد اعتبار حقوقی است و پس از دریافت تاییدیه ایمنی برای آسانسور و با اعتبار یک ساله، انجام یک سرویس نگهداری منظم و اصولی توسط شرکت عرضه کننده آسانسور ضرورت دارد.

وی گفت: قرارداد نصب و دریافت خدمات برای آسانسور حتماً با شرکت‌های منعقد شود که دارای پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور از صنعت، معدن و تجارت استان هستند.

به گزارش خبرنگار نویاب، شهروندان انتظار دارند که ایمنی و استاندارد آسانسور که مطالبه همیشگی آنها است به یک وظیفه بدیهی تبدیل شده تا از حوادث و تلفات و خسارات احتمالی جلوگیری شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=8973
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.