• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1
رئیس هیات مدیره شورای ملی زیتون ایران؛

رکورد تاریخی تولید زیتون در کشور/ امسال با ۱۰ هزار تن مازاد روغن زیتون مواجه هستیم

  • کد خبر : 8609
  • 20 مرداد 1401 - 8:51
رکورد تاریخی تولید زیتون در کشور/ امسال با ۱۰ هزار تن مازاد روغن زیتون مواجه هستیم
رئیس هیات مدیره شورای ملی زیتون ایران از ثبت رکورد تاریخی تولید زیتون در کشور خبر داد و گفت: با توجه به اقدامات بخش خصوصی در تامین زیرساخت‌‌ها و رایزنی برای تصاحب بازارهای خارجی، در صورت همکاری دولت در اصلاح سیاست‌های گذشته، فرصت خوبی برای توسعه تولید و بازار زیتون کشور فراهم شده است.

مهدی عباسی، رئیس هیات مدیره شورای ملی زیتون ایران با بیان اینکه تولید زیتون در کشور به سطح بی سابقه‌‌ای رسیده است، اظهار کرد: امسال رکورد جدیدی در تولید زیتون کشور ثبت خواهد شد که نه تنها ما را به خودکفایی می رساند بلکه با مازاد تولید نیز مواجه خواهد کرد.

وی افزود: پیش بینی می‌شود که امسال دست کم ۳۰۰ هزار تن میوه زیتون در کشور تولید شود که ۲۰۰ هزار تن بیش از سال گذشته است.

عباسی با تاکید بر اینکه ازاین میزان میوه زیتون علاوه بر مصرف به صورت کنسروی، ۲۵ هزار تن روغن زیتون استحصال خواهد شد، افزود: این میزان روغن ۱۰ هزار تن بیش از نیاز کشور به این روغن است.

به گفته وی؛ به این ترتیب امسال هم در کنسرو زیتون و هم در روغن زیتون مازاد بر نیاز تولید خواهیم داشت.

عباسی در پاسخ به این پرسش که امسال آفت مگس زیتون مدیترانه‌ای مشکل‌‌ساز نشده است، گفت: آفت مگس زیتون مدیترانه‌ای از طریق واردات به ما تحمیل شد و در سال‌های اخیر درگیر آن هستیم، ابتدای ورود این آفت به دلیل عدم تجربه‌ کافی و تصمیمات اشتباه مدیریتی در مبارزه با آفت گرفته شد و از مواد شیمیای در از بین بردن آن استفاده شد.

وی ادامه داد: استفاده از مواد شیمیایی نتیجه مطلوب را نداد و همزمان موجب از بین رفتن حشرات مفید مانند زنبورهای عسل و از بین رفتن پرندگان منطقه شد، در حالی که می توانستیم با استفاده از روش‌های مبارزه بیولوژیک اثرات منفی را به حداقل برسانیم.

به گفته عباسی؛ اکنون پس از گذشت چند سال آفت مگس مدیترانه‌ای در کشور کنترل شده و به عنوان تهدید برای تولید این محصول محسوب نمی‌شود، اما تدوام مبارزه با روش‌های بیولوژیک ضرورت دارد.

وی از مشکلاتی که امسال در مقابل تولید زیتون کشور قرار دارد را عدم وجود صنایع تبدیلی کافی متناسب با افزایش میزان تولید عنوان کرد.

عباسی اظهار کرد: در حال حاضر برای فرآوری ۱۰۰ هزار تن میوه زیتون، کارگاه و کارخانه‌های فرآوری روغن زیتون و کنسرو داریم، به عبارت دیگر ۲۰۰ هزار تن زیتون فاقد زیر ساخت لازم برای فرآوری است.

درخواست برای ممنوعیت واردات و آزادسازی صادرات

وی همچنین با اشاره به آزاد بودن واردات و ممنوعیت صادرت روغن و کنسرو زیتون، آن‌ها را دیگر مشکلات پیش روی تولید زیتون امسال عنوان کرد.

عباسی تصریح کرد: شکست رکورد تولید فرصتی است که می‌توان از آن برای رشد بیشتر بخش تولید و صنعت مربوط به زیتون استفاده کرد، اما زمینه‌های آن مانند زیرساخت‌های لازم برای فرآوری و ایجاد ارزش افزوده و همچنین توسعه بازارهای خارجی فراهم نیست.

وی افزود: در همین راستا شورای ملی زیتون اقداماتی انجام داده است که شامل، مذاکره با کشور روسیه برای جایگزین کردن ایران با کشورهای اتحادیه اروپا در شرایط تحرمی این کشور و همچنین ورود دستگاه‌های فرآوری زیتون از کشور ترکیه است.

عباسی یادآور شد: هم اکنون به دلیل تحریم ورود کنسرو و روغن زیتون از کشورهای ایتالیا، اسپانیا و یونان به روسیه متوقف شده است و شرایط برای حضور ایران در این بازار بزرگ فراهم است.

عباسی تنها اقداماتی که دولت باید انجام دهد را همکار با بخش خصوصی با بازنگری در سیاست تجارت خارجی و رفع ممنوعیت صادرات و اعمال ممنوعیت بر واردات کنسرو و روغن زیتون به کشور دانست.

  رئیس هیات مدیره شورای ملی زیتون ایران معتقد است، با اقدامات بخش خصوصی و همکاری دولت امسال سال بسیار خوبی برای زیتون کشوردر هر دو بخش تولید و بازار رقم خواهد خورد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=8609
  • منبع : اقتصاد آنلاین
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.