• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
نویاب گزارش می دهد؛

آغاز پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن از امروز| متقاضیان به بنیاد مسکن استان ها مراجعه کنند

  • کد خبر : 8251
  • 09 مرداد 1401 - 8:34
آغاز پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن از امروز| متقاضیان به بنیاد مسکن استان ها مراجعه کنند
گرگان- مصوبه وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی از امروز در حالی با ابلاغ بانک مرکزی به بانک های عامل آغاز می شود که متقاضیان باید برای دریافت معرفی نامه به بنیاد مسکن استان ها مراجعه کنند.

به گزارش نویاب به نقل از بازار: سرانجام پس از کش و قوس های فراوان میان بنیاد مسکن و سازمان برنامه و بودجه دو روز پیش بود که این سازمان موافقت خود را با پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی اعلام کرد. این موافقت اگر چه ماهها پیش باید رخ می داد اما فشار نمایندگان مجلس و در کنار آن تاکیدات رئیس جمهور ظاهرا به رئیس سازمان برنامه و بودجه اثر نمی کرد.

بانک های عامل از امروز وام مسکن روستایی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان را با نرخ سود ۵ درصد در حالی آغاز می کنند که در میان ۸ بانک عامل بیشترین سهمیه مربوط به بانک مسکن است. متقاضیان وام مسکن روستایی با معرفی نامه ای که متقاضیان از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ها دریافت خواهند کرد می توانند به بانک های عامل مراجعه و طی سه مرحله این وام را دریافت کنند.

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه از امروز متقاضیان وام مسکن روستایی می توانند برای دریافت معرفی نامه به بنیاد مسکن استان ها مراجعه کنند.

نیکزاد با اشاره به اینکه وام مسکن روستایی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد از امروز شکل اجرایی به خود گرفته و وارد فرآیند پرداخت می‌شود ادامه داد: دولت با وجود مشکلات عدیده اقتصادی و در شرایطی که بار مالی سنگین پرداخت یارانه های نقدی را به دوش می کشد، با هدف رونق بخشیدن به ساخت و ساز مسکن مقاوم در روستاها در برابر حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله، نوسازی بافت فرسوده روستایی و ارتقاء سطح کیفی زندگی روستاییان تصمیم گرفت، سقف تسهیلات ساخت مسکن در مناطق روستایی را از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش دهد.

رئیس بنیاد مسکن با بیان اینکه بار سنگین مالی که از طریق یارانه‌ها به دوش دولت است، اتخاذ این تصمیم برای پرداخت وام مسکن روستایی نشان از اراده، عزم رییس‌جمهور برای نوسازی و احداث مسکن داشت ادامه داد: رئیسی، رئیس جمهور دو روز پیش در نامه ای به رئیس سازمان برنامه بودجه خواستار مساعدت این سازمان با پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی شد و سازمان برنامه و بودجه نیز در اجابت دستور رئیس جمهور، با وجود برنامه جدی دولت برای جلوگیری از هرگونه فشار بودجه ای تورم زا موافقت کرد که سقف تسهیلات مسکن روستایی افزایش یابد.

آغاز پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن از امروز| متقاضیان به بنیاد مسکن استان ها مراجعه کنند

بر اساس این گزارش و طبق گفته هایی که در طول یک ماه گذشته میان مسئولان ارشد بنیاد مسکن و سازمان برنامه و بودجه رخ داده بود به نظر می رسید که این مخالفت ها در پرداخت تسهیلات عواقب ناگواری مثل کُند شدن ساخت و ساز روستایی داشته است.

حدود یک ماه پیش بود که میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه علت عدم پرداخت وام مسکن روستایی را به دلیل ضمانت نکردن سود ۱۳ درصدی تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی و تورم زا بودن آن دانسته بود در حالیکه بارها و بارها دولت و رئیس جمهور بر پرداخت آن تاکید کرده بودند.

میرکاظمی در مورد دستور آبان سال گذشته رئیس جمهور مبنی بر پرداخت وام مسکن روستایی به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان گفته بود که قاعدتا این افزایش، بار مالی سنگینی همراه خواهد داشت و حل این مساله دو راهکار دارد یا به بانک‌ها ابلاغ شود که در این صورت جزو بدهی دولت به بانک‌ها و موجب بالارفتن پایه پولی می‌شود و تورم زیادی ایجاد می‌کند یا اینکه بپذیریم از محل یارانه تامین شود. پرداخت این وام ۸۰ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد و این مبلغ باید از جایی تامین شود، یا باید دولت بدهکار شود.

اما هفته پیش نیز نیکزاد رئیس بنیاد مسکن گفته بود که نامه ای به رئیس جمهور بابت تسریع در پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی تنظیم و ارسال شد و سوال ما سرانجام این است که آیا حالا که وام مسکن روستایی پرداخت نشد پایه پولی کشور رشد نکرد؟

پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی در حالی قرار است توسط بانک های عامل از امروز اجرایی شود که به گفته اکثر سازندگان مسکن بهترین زمان به لحاظ شرایط آب و هوایی در روستاها از دست رفته است.

تاخیر در پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی مردم را به دلیل افزایش روز افزون قیمت مصالح ساختمانی با مشکل مواجه می‌کند چرا که در زمان تصویب وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با توجه به صعب العبور بودن بسیاری از مناطق روستایی و افزایش هزینه های حمل بار حتی مبلغ مذکور تکافوی نیاز مردم را برای ساخت یا بازسازی منازل نمی‌داد

آنان می گویند: تاخیر در پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی مردم را به دلیل افزایش روز افزون قیمت مصالح ساختمانی با مشکل مواجه می‌کند چرا که در زمان تصویب وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با توجه به صعب العبور بودن بسیاری از مناطق روستایی و افزایش هزینه های حمل بار حتی مبلغ مذکور تکافوی نیاز مردم را برای ساخت یا بازسازی منازل نمی‌داد.

مجلسی ها نیز تاکید دارند که با توجه به اینکه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی از مجموع یک میلیون واحد مسکونی که دولت وعده ساخت آن را طی یک سال داده است، باید در مناطق روستایی ساخته شود در صورت عدم پرداخت تسهیلات به این مناطق، دولت را در تحقق شعار خود ناکام خواهد گذاشت.

باید در نهایت منتظر ماند و دید که دولت در بخش مسکن روستایی با توجه به این تاخیر صورت گرفته در پرداخت تسهیلات آیا وعده ساخت یک میلیون مسکن که بخشی از آن مربوط به مسکن روستایی خواهد بود محقق خواهد شد یا خیر؟

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=8251
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.