• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
2
نایب‌ رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران؛

حال صادرات محصولات کشاورزی خوب نیست

  • کد خبر : 7303
  • 09 تیر 1401 - 17:04
حال صادرات محصولات کشاورزی خوب نیست
نایب‌ رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، با بیان اینکه حال صادرات محصولات کشاورزی خوب نیست، گفت: نوسانات نرخ ارز و نبود اطلاعات شفاف درباره روند تغییرات آینده آن، عوارض نامناسب گمرکی و قانون‌های مرتبط و تغییر مدام در برنامه‌های تولید و بازار داخلی و خارجی را از مهمترین دلایلی بر شمرد که حال نامساعد امروز صادرات محصولات کشاورزی را رقم زده است.

به گزارش نویاب به نقل از اقتصادآنلاین، صدرالدین نیاورانی، نایب‌ رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، با بیان این مطلب، افزود: یکی از بندهای سیاست‌های کلی بخش کشاورزی که در سال ۱۳۹۱ ابلاغ شد، بر صادرات بخش کشاورزی تأکید دارد.

وی ادامه داد: اما تا به امروز دولت‌ها در مسیر تحقق این سیاست مهم به درستی عمل نکرده‌اند و حتی سیاستگذاری‌های آن‌ها به زیان صادرات بوده است.

نیاورانی با بیان اینکه نرخ ارز به عنوان یکی از متغیرهای مهم و موثر بر تجارت است، اظهار کرد: شرایط نامطلوب صادرات محصولات کشاورزی در درجه اول، متاثر از سیاستگذاری اشتباه ارزی است که منتج به نوسانات نرخ ارز شده است.

نایب‌ رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران تصریح کرد: تنها در چند روز اخیر شاهد بارها بالا و پایین رفتن نرخ ارز بودیم و این روند نامطلوب سال‌هاست بر بازار ارز حاکم است، روندی که برای تجارت خارجی ایران در تمام حوزه‌ها زیان بار بوده است.

به گفته نیاورانی؛ تاثیر نوسان نرخ ارز بر صادرات و واردات محصولات کشاورزی در بلندمدت بسیار منفی بوده و با ایجاد تردید در تجارت بین‌المللی موجب از دست رفتن اعتماد و اعتبار شده است.

وی دیگر عامل موثر بر رقم خوردن حال نامساعد صادرات محصولات کشاورزی را عوارض نامناسب گمرکی و قانون‌های مرتبط عنوان کرد و گفت: عوارض گمرکی و قانون‌های مرتبط نامناسب همواره از عوامل موثر بر نرسیدن صادرات محصولات کشاورزی به شرایط مطلوب و پایدار بوده که تا امروز این مشکل به قوت خود باقی مانده است.

نیاورانی همچنین بی برنامگی و تغییر مدام در برنامه‌های تولید و بازار داخلی و خارجی را از آفات صادرات محصولات کشاورزی برشمرد.

نایب‌ رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در پاسخ به این پرسش که آخرین برنامه دولت در این حوزه، محدودیت در صادرات محصولات کشاورزی آب‌بر است، این تصمیم چه تاثیری بر صادرات خواهد داشت، گفت: در مقطع کنونی محدودیت در صادرات محصولات کشاورزی آب‌بر مورد موافقت ما نیز هست، چراکه اولویت با تامین آب برای محصولات ضروری‌تر و استراتژیک است، اما در مجموع راهکار درست و کارشناسی حل مشکل کمبود آب نه محدودیت در صادرات بلکه مدیریت منابع آبی است.

نیاورانی توضیح داد: اگر منابع آبی مدیریت نشود به تدریج نوبت به سایر محصولات خواهد رسید و تولید و عرضه آن‌ها چه در بازار داخلی و چه خارجی با چالش مواجه می‌شود.

وی اضافه کرد: در کوتاه مدت نیازمند برنامه‌ریزی برای بهینه سازی مصرف آب با تغییر سریع از کشاورزی سنتی به صنعتی و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا برای بهره‌وری حداکثر آب هستیم.

نایب‌ رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران معتقد است؛ تا زمانی سیاست‌گذاری های کلان کشور به نحوی نباشد که نرخ ارز را به ثبات برساند و اطلاعات شفاف درباره روند تغییرات آینده نرخ ارز داده نشود، عوارض گمرکی و قانون‌های مرتبط اصلاح نشود و تغییر مدام در برنامه‌های تولید و بازار داخلی و خارجی رخ دهد، حال صادرات محصولات کشاورزی خوب نخواهد شد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=7303
  • منبع : اقتصاد آنلاین
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.