• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6
در گفتگو با نویاب مطرح شد؛

افزایش ۲ برابری دیده بانان حریق در گرگان| ۹۹ درصد آتش سوزی جنگل ها عمدی است

  • کد خبر : 6752
  • 23 خرداد 1401 - 10:21
افزایش ۲ برابری دیده بانان حریق در گرگان| ۹۹ درصد آتش سوزی جنگل ها عمدی است
مقسم، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان از افزایش دو برابری دیده بانان حریق در این شهرستان خبرداد و گفت: ۹۹ درصد آتش سوزی ها عمدی است.

رسول مقسم در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کرد: ۱۰۳ هزار هکتار منابع ملی در گرگان وجود دارد که ۸۱ هزار هکتار آن جنگل و ۲۲ هزار هکتار مرتع است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان افزود: حریق مشکل جدی منابع طبیعی بوده که در تمام دنیا اتفاق می‌افتد اما باید فرهنگ سازی شده تا از حریق با عوامل انسانی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۲۹ فقره حریق به وسعت ۳۰ هکتار داشتیم که از نظر تعداد افزایشی بوده ولی از نظر سطح، کاهشی بوده است.

طبق گفته مقسم در سال ۱۳۹۹ تعداد ۸۶ فقره حریق به وسعت ۲۶۰ هکتار در گرگان اتفاق افتاد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان بیان کرد: معمولاً بعد از برداشت گندم بزرگترین بحران منابع طبیعی به دلیل هم‌مرز بودن گندمزارها با درختان اتفاق می افتد و کشاورزان با آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی سبب سرایت حریق به جنگل ها و مراتع می شوند که در سال گذشته ۶۷ مورد حریق زمین کشاورزی را خاموش کردیم.

وی اضافه کرد: ۶۹ پرسنل حفاظتی در منابع طبیعی گرگان فعال بوده که ۱۸ نفر آنها نگهبان هستند و برای هر دو هزار هکتار یک قرقبان داریم که عدد قابل قبولی است.

مقسم عنوان کرد: در گرگان ۱۵ نقطه با جی پی اس برای گزارش حریق مشخص شده و هر سال سه دیده بان داشتیم که امسال تعداد آنها به شش نفر افزایش یافته و از ۱۵ خرداد مشغول فعالیت شدند.

وی ادامه داد: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و تعطیلات تابستان، روزانه ۱۵ نیرو با چهار دستگاه خودرو در نقاط مختلف مستقر بوده و به محض هرگونه گزارشی به مناطق اعزام می شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان گفت: ایجاد آتش بر، کلاس آموزشی برای بومیان، برگزاری مانور حریق، نصب بنرهای هشدار و غیره از جمله مواردی است که در زمینه پیشگیری انجام شده است.

مقسم کمبود خودرو کمکدار را از دیگر معضلات منابع طبیعی گرگان در تعطیلات برشمرد و گفت: ۹۹ درصد حریق‌های اتفاق افتاده عمدی است.

وی گفت: تجهیزات ما کامل بوده و سه دستگاه دمنده، ۶۰ دستگاه فلکسی بک، پنج دستگاه پتروفایر، هشت دستگاه اره موتوری و غیره داشته و ادواتی مانند بیل، کوله‌پشتی، کیسه‌خواب، چنگه و غیره هم به اندازه کافی وجود دارد و تلاش می‌کنیم که بالگرد اطفای حریق هم مستقر شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان بیان کرد: هزار و ۴۶۲ هکتار جنگل دست کاشت داریم که تا شهریورماه حریق آن ها را تهدید می کند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=6752
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.