• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
مدیرکل منابع طبیعی گلستان خبرداد؛

نیاز آبخیزداری گلستان به ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار | خطر ریزگرد در کمین است

  • کد خبر : 5653
  • 20 اردیبهشت 1401 - 8:13
نیاز آبخیزداری گلستان به ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار | خطر ریزگرد در کمین است
لطفی، مدیرکل منابع طبیعی گلستان گفت: تکمیل پروژه‌های آبخیزداری که در دست اجرا قرار دارد دست کم ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

عبدالرحیم لطفی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کرد: حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مناطق استان سیل خیز است بنابراین برای رفع آن نیازمند اقدامات آبخیزداری هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی گلستان اضافه کرد: تا به امروز مطالعات آبخیزداری یک میلیون و صد هزار هکتار از مساحت استان انجام شده و برای ۶۵۰ هزار هکتار از وسعت استان اقدامات آبخیزداری به اتمام رسیده که باید نگهداری شود.

وی با بیان این مطلب که در سال گذشته ۶۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های آبخیزداری استان اختصاص یافت، افزود: به نرخ سال ۱۴۰۰ طرح‌های آبخیزداری گلستان نیازمند هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار است و به نرخ سال ۱۴۰۱ این اعتبار به دوهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

لطفی افزود: در سفر رییس جمهور به گلستان مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های آبخیزداری به گلستان اختصاص یافت و پیش بینی ما این است که با طرح‌ها و پیشنهادهای ارائه شده در این سفر، مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ در اختیار استان قرار داده شود.

وی ضمن اشاره به منطقه کویری شمال استان و کویر ترکمنستان، گفت: این مناطق بیابانی در کنار کویر مرکزی ایران به اقلیم ما فشار وارد می‌کند به همین خاطر ۳۱۷ هزار هکتار از وسعت استان طبق مطالعات کشوری در معرض بیابانی شدن قرار دارد.

لطفی ادامه داد: ۱۲۰ هزار هکتار از مناطقی که در معرض بیابانی شدن قرار دارد، منشا گرد و غبار است و علاوه بر گردو غبار از طرف ترکمنستان منشا داخلی هم دارد که سه هزار هکتار از این وسعت وضعیت بحرانی دارد و شبیه شن‌های روان استان خوزستان را در آن شاهد هستیم.

وی در خاتمه یادآور شد: ما در سال ۱۴۰۰ چندین مورد با پدیده ریزگردها مواجه بودیم و این مسئله تهدیدی برای منابع طبیعی استان ما است و چاره‌ای جز این نداریم که با جدیت طرح‌های بیابان زدایی و آبخیزداری در استان را پیگیری کنیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=5653
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.