• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن اعلام کرد؛

قرارداد فاینانس با روسیه برای تکمیل کریدور شمال- جنوب

  • کد خبر : 5516
  • 18 اردیبهشت 1401 - 11:36
قرارداد فاینانس با روسیه برای تکمیل کریدور شمال- جنوب
سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو از ۳ روش تامین مالی برای پروژه راه آهن رشت- آستارا خبر داد و گفت: قرارداد فاینانس توسط روسیه از راهکارهای پیش رو برای تامین مالی این پروژه است.

به گزارش نویاب به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد منجمی سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو درباره اهمیت راه آهن رشت- آستارا اظهار کرد: این خط ریلی حلقه مفقوده کریدور بین المللی ریلی شمال – جنوب (NOSTRAC) است که از خلیج فنلاند آغاز شده و به خلیج فارس و دریای عمان منتهی می‌شود.

وی افزود: بهره‌برداری از این راه آهن با توجه به روابط راهبردی و همجواری جمهوری اسلامی ایران با جمهوری فدراتیو روسیه و شرایط تحریم‌های ظالمانه، تردد کالا و بار را در این کریدور تسهیل می‌کند، از سوی دیگر می‌توانیم با کریدور دیگری غیر از کریدور ترکیه به اروپای شمالی و کشورهای اسکاندیناوی متصل شویم.

منجمی ادامه داد: این راه آهن در سال اول بهره‌برداری ۴.۵ میلیون تن بار و ۲۵۰ هزار نفر مسافر را جابجا می‌کند و در سال بیستم بهره‌برداری نیز این ظرفیت به ۱۱ میلیون تن بار و ۵۰۰ هزار نفر مسافر می‌رسد.

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو از دیگر مزایای این طرح را انجام مبادلات تجاری و بازرگانی بین کشورهای آسیای میانه، قفقاز و کشورهای اروپایی از طریق راه آهن جمهوری آذربایجان و بندر باتومی در دریای سیاه اعلام کرد.

وی افزود: همچنین با تکمیل این خط ریلی، راه آهن در بخش استانی در شمال استان گیلان گسترش خواهد یافت و همین موضوع به رونق اقتصادی استان گیلان کمک می‌کند.

منجمی توسعه صنعت توریسم را از دیگر مزایای این راه آهن دانست که در ادامه راه آهن قزوین- رشت خواهد بود و از مناطق بکر و مناظر زیبا عبور می‌کند، همچنین در ادامه اتصال راه آهن بین رشت – آستارا، راه آهن رشت – ساری است که در صورت تایید سازمان برنامه و بودجه کشور، مجوز تکمیل مطالعات و احداث آن داده خواهد شد.

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو، در خصوص هزینه‌های مالی پروژه گفت: ۱۲ کیلومتر انتهایی این راه آهن با انجام مناقصه و انتخاب قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) و به مبلغ یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: هزینه باقی مسیر که شامل حدود ۱۶۰ کیلومتر زیرسازی و حدود ۱۴۰ کیلومتر روسازی است، ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است که احتمالا بین ۱۰ درصد حداقل تا حداکثر ۴۰ درصد، بابت ضریب پیشنهادی محتمل پیمانکار منتخب، به این برآورد اضافه می‌شود.

منجمی ادامه داد: حدود ۴ هزار میلیارد تومان نیز هزینه تملک اراضی در مسیر است که در مجموع می‌توان گفت ۱۷ هزار میلیارد تومان برآورد محتمل هزینه تکمیل راه آهن رشت – آستارا خواهد بود.

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو خاطر نشان کرد: منابع اعتباری به ۳ روش می‌تواند تامین شود که یکی از آن‌ها فاینانس با جمهوری فدراتیو روسیه به ارزش بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

منجمی گفت: دومین روش تامین منابع اعتباری نیز استفاده از ماده ۵۶ یعنی فاینانس داخلی خواهد بود که شامل ظرفیت بانک‌ها و موسسات اعتباری معتبر داخلی می‌شود و سومین روش هم تهاتر نفت است.

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو تاکید کرد: البته بخشی از تامین کسری اعتبارات نیز بودجه عمرانی کشور است که محدودیت‌هایی دارد.

منجمی، مهم‌ترین چالش این پروژه را تامین مصالح دانست و افزود: با توجه به محدودیت‌های متعدد زیست محیطی و منابع طبیعی، در تامین مصالح خاکریزی با محدودیت مواجه خواهیم بود که گزینه اجرای پل‌سازی طویل به جای خاکریز، یکی از روش‌های حل این مشکل است.

وی در پایان اعلام کرد: در آینده نزدیک، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اجرا کننده پروژه های عمرانی کشور، به زودی اجرای کل پروژه راه آهن رشت- آستارا را بر عهده خواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=5516
  • منبع : وزارت راه و شهرسازی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.