• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
در گفتگو با نویاب مطرح شد؛

شالوده سموم بی کیفیت در واردات | حذف ارز قیمت ها را افزایش داد

  • کد خبر : 5342
  • 11 اردیبهشت 1401 - 10:57
شالوده سموم بی کیفیت در واردات | حذف ارز قیمت ها را افزایش داد
واردات کود و سم بی کیفیت و تقلبی باعث شده تا دولت به استفاده از ظرفیت تولید داخلی تاکید کند با اینحال تولیدکنندگان این حوزه معتقدند دولت نه تنها حمایتی نمی کند بلکه موانعی هم ایجاد می کند.

هنگامه خاندوزی- نویابدر حالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ها است به حوزه تولید توجه دارند و همواره به مسئولان برای حمایت از این بخش تاکید می‌کنند اما آنچه از صحبت تولیدکنندگان بر می‌آید اینکه نه تنها از حوزه تولید حمایت نمی‌شود بلکه موانعی بر سر راه این فعالان دولت ایجاد می‌کند.

این روزها قوانین و مقررات محدودکننده و در کنار آن مدیرانی که همه مشکلات را می‌خواهند از پشت میز خود رصد کنند، بروکراسی‌های بیش از اندازه و فراتر از ضرورت به جای اینکه مسیر تولید را هموار سازد، اهرمی بازدارنده برای تولید کنندگان شده است.

اما همیشه در این میان انسان‌های پرتلاشی هستند که در برابر مشکلات صبور بوده و برای رسیدن به خواسته‌های خود دست از تلاش نمی‌کشند «امیر حسین فیروزی» فوق لیسانس رشته گیاه پزشکی با دست خالی و بدون هیچ پشتوانه‌ای وارد حوزه تولید کودهای شیمیایی شد و امروز نمایندگی فروش در همه شهرهای کشور را دارد.

* میزان ایجاد اشتغال چگونه بود؟
ما بخش اشتغال ثابت داریم و با توجه به اینکه میزان خرید و فروش کود در فصل بهار و تابستان بیشتر است به نوعی می‌توان گفت بخشی از اشتغال ما موقت و به صورت فصلی است همچنین با توجه به اینکه در سراسر کشور فروش این محصول را داریم، دقیق نمی‌توان میزان اشتغال ایجاد شده را عنوان کرد اما آنچه مسلم است بدون هیچ حمایتی توانسته‌ام کودی را تولید و عرضه کنم حتی امروز به دنبال گسترش و رونق فضای آن باشم.

* دولت در این مسیر چه حمایت‌هایی داشته است؟
از شروع فعالیتم تا به امروز یک ریال وام بانکی نداشتم و از هیچ گونه حمایت دولتی نیز برخوردار نشدم، بسیاری از مواقع شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و یا بخش‌های دولتی از برخی شرکت‌های تولید کننده خرید می‌کنند اما هیچ وقت از این نوع حمایت هم برخوردار نبودم و اساس کارم بر این بود که در بازار خصوصی کار کنم و اجازه دهم مردم خودشان کالای ما را با توجه به کیفیت و مزایایی که دارند، انتخاب کنند.

این روزها قوانین و مقررات محدودکننده و در کنار آن مدیرانی که همه مشکلات را می‌خواهند از پشت میز خود رصد کنند، بروکراسی‌های بیش از اندازه و فراتر از ضرورت به جای اینکه مسیر تولید را هموار سازد، اهرمی بازدارنده برای تولید کنندگان شده است

تاکنون از هیچ حمایت دولت استفاده نکردم و سختی‌هایی که در این عرصه داشتم را با اراده خودم پشت سر گذاشتم اما دولت نه تنها حمایتگر خوبی نبوده بلکه در برخی از مواقع اداراتی نظیر مالیات و کار و تعاون برای ما مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

سال گذشته دفاتر حسابرسی من با زیان مواجه شد اما با توجه به زیانی که دیدم باز هم دولت مالیات دریافت کرد و متاسفانه رقم مالیات خیلی زیاد است. ما برای تهیه برخی مواد اولیه ارز دولتی داشتیم که به یکباره حذف شد و تحریم‌های پشت سر هم فشار زیادی بر تولید کننده آورد و شرایط را برای عرصه تولید سخت‌تر کرد.

در دور اول تحریم‌ها مواد اولیه پیدا می‌شد اما با قیمت بالا ولی در حال حاضر مواد اولیه پیدا نمی‌شود و باید آن را با کلی واسطه تهیه می‌کنیم و بعد در حین کار متوجه می‌شویم که کیفیت لازم را ندارد و بعضی مواقع کلاً تقلبی است و نتوانستیم از آن استفاده کنیم و برخی مواقع کیفیت آن پایین بوده است.

شالوده سموم بی کیفیت در واردات | حذف ارز قیمت ها را افزایش داد

* کشاورزان گلایه‌های بسیاری از کیفیت سموم و کودهای کشاورزی دارند، به نظر شما این مسئله درست است؟
درگذشته یک وارد کننده که از چین مواد اولیه سموم و کود را وارد می‌کرد اگر درجه یک، دو و سه داشت درجه یک را وارد می‌کرد، ولی الان قیمت‌ها با اندازه‌ای افزایش پیدا کرده که تولید کننده مواد اولیه درجه سه چینی را خریداری می‌کند.

ارز یارانه‌ای سم و کود برداشته و به یکباره ارز نیمایی جایگزین شد و قیمت سموم افزایش یافت آن هم در کشوری که ۵۰ درصد تورم دارد و در این میان دلال‌های این حوزه همه دست به دست هم دادند تا قیمت سموم کشاورزی افزایش یافته و کیفیت آن روز به روز کمتر شود.

کشاورزان هم با توجه به اینکه توانایی خرید ندارند میزان کمتری از کود و سم استفاده می‌کنند و یکی از دلایلی که سال گذشته باعث شد ما به زیان برسیم این بود که اکثر کشاورزها توان خرید نداشتن و کود را کمتر از نیاز محصول استفاده کردند متاسفانه نمونه‌های تقلبی بسیاری از سم و کود در بازار وجود دارد که هم برای کشاورزان و هم برای تولید کنندگان مشکلاتی را ایجاد کرده است و همه این عوامل درنهایت به کیفیت محصولات کشاورزی ضربه سنگینی زده است.

* برای کنترل قیمت و کیفیت سموم و کودهای کشاورزی چه پیشنهادی دارید؟
شاید بتوان یک از دلایل عدم کنترل قیمت و کیفیت کود و سم را وجود بیش از اندازه دلال‌ها در این حوزه دانست متاسفانه در این حوزه واسطه‌گر زیاد است همچنین نظارتی وجود ندارد و کسی نمی‌پرسد چرا این قیمت بر محصول درج شده، یکی از راه‌های که باید کنترل شود باید مبدا سم و کود مشخص شود تا یک فروشگاه اجازه نداشته باشد محصولی که به دست واسطه‌گرها چرخیده را خریداری کند از کارخانه تا فروشگاه شاید پنج واسطه وجود دارد که هر کدام ۱۰ درصد به قیمت آن اضافه می‌کنند و این کار قشنگی نیست.

ارز یارانه‌ای سم و کود برداشته و به یکباره ارز نیمایی جایگزین شد و قیمت سموم افزایش یافت

من یکی از طرفداران استفاده کمتر از سموم در مصارف کشاورزی هستم اما به شکل درست آن، نه اینکه چون سمی در بازار کم وجود دارد و یا گران است ما نیز برای از بین بردن آفت محصولات از آن کمتر استفاده کنیم یکی از پیشنهادهای دیگری که برای کنترل قیمت‌ها و افزایش کیفیت سموم می‌توان از آن بهره برد ارتقاء دانش کارشناسان فروش سم و کود است.

کشاورز نمی‌داند از این سم چگونه باید استفاده کند، کارشناس فروش نیز آگاهی چندانی از این حوزه ندارد و نمی‌تواند راهنمای خوبی باشد که از چه نوع سم و به چه اندازه برای آفت محصولات استفاده کند تحصیلات دانشگاهی با سم شناسی فاصله بسیاری دارد و متاسفانه در این حوزه افراد متخصص در استان نداریم.

* دولت چگونه می‌تواند با توجه به شرایط تحریم از شما حمایت کند؟
دولت اگر سنگ اندازی نکند ما انتظار هیچ گونه حمایتی نداریم از طرف دیگر دولت موظف است آموزش افراد متخصص را در حوزه‌های متفاوت ایجاد کند اما متاسفانه فقدان نیروی کار متخصص در استان یک مشکل بزرگ برای تولید کنندگان است.

از طرف دیگر سیستم حمل و نقل در استان خیلی ضعیف است و با کرایه زیاد و کمترین کیفیت انجام می‌شود. در حوزه باربری مشکل داریم و دولت می‌تواند با تسهیل این امور فضای تولید را کمی برای تولیدکنندگان هموارتر سازد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=5342
  • نویسنده : هنگامه خاندوزی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.