• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
مدیرحفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان:

پنج هزار هکتار از مزارع کلزای گلستان آلوده به آفت شد

  • کد خبر : 5231
  • 07 اردیبهشت 1401 - 15:00
پنج هزار هکتار از مزارع کلزای گلستان آلوده به آفت شد
حق نما، مدیر حفظ نباتات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان از بروز آفت بیدکلم (شب پره الماسی) در برخی مزارع گلستان خبرداد و گفت: پنج هزار هکتار از مزارع کلزا آلوده به آفت شده است.

کیانوش حق نما در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کردتقریباً ۱۶ هزار هکتار ازمزارع کلزا درگلستان در خصوص مبارزه با افت بیدکلم (شب پره الماسی) پایش شده است که پس از بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد، پنج هزار هکتار از مزارع گلستان به آفت بیدکلم آلوده شده که عملیات سم پاشی و مبارزه علیه آفت انجام شد.

مدیر حفظ نباتات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان افزود: کلزاکاران در صورت مشاهده آفت بیدکلم در مزارع خود حتماً با کارشناسان جهاد کشاورزی تماس بگیرند زیرا در صورت عدم کنترل به موقع آن، مزارع کلزا دچار خسارت شدید می‌شود.

وی توضیح داد: بیدکلم یا شب پره پشت الماسی یک آفت جهانی است که به کلم، کلزا و سایر گیاهان خانواده چلیپائیان خسارت می‌زند. این آفت قادر است در مزرعه به میزبان‌های خود حمله کند. از آنجائیکه دیاپوز اجباری ندارد، می‌تواند در طول سال بی وقفه به تولید نسل بپردازد.

حق نما تصریح کرد: هر حشره ماده حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ تخم می‌گذارد، لاروها می‌توانند یک برگ را بطور کامل بخورند و تنها رگبرگ‌های آن را باقی بگذارند و حتی در کلزا سبزینگی غلاف و ساقه را مورد هدف قرار می‌دهند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: این افت یکی از ۱۰ آفت دنیا است که استفاده بی رویه از سموم باعث شده تا این آفت به تعداد زیادی از سموم شیمیائی مقاوم شود.

وی اضافه کرد: تنها استفاده از سم در مبارزه با این آفت مؤثر نیست و باید از روش‌های دیگر مبارزه نظیر تنظیم تاریخ کاشت، بهداشت زراعی، استفاده از روش آبیاری بارانی، حذف بقایای گیاهی، کاشت گیاهان تله، کشت مخلوط، مبارزه بیولوژیک و فرمون‌های جنسی نیز استفاده کرد.

وی در خاتمه یادآور شد: بهترین وقت سمپاشی، غروب آفتاب است. زیرا در طی روز شب پره‌ها زیر برگ‌ها مخفی می‌شوند و هنگام غروب شروع به پروازکرده و جفتگیری و تخمریزی می‌کنند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=5231
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.