• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6
مدیرعامل آب منطقه ای گلستان خبرداد؛

استمرار چالش کم آبی در گلستان| آب سدها برای «کشت تابستانه» کافی نیست

  • کد خبر : 5172
  • 06 اردیبهشت 1401 - 15:24
استمرار چالش کم آبی در گلستان| آب سدها برای «کشت تابستانه» کافی نیست
حسینی، مدیرعامل آب شرکت منطقه ای گلستان از استمرار چالش کم آبی در استان خبرداد و گفت: آب سدها برای کشت تابستانه کافی نیست.

سیدمحسن حسینی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهارکرد: اراضی مسیر آبراهه اصلی گرگانرود سالانه برای آبیاری به ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب نیازمند بوده که با توجه به خشکسالی سال جاری و عدم وجود رواناب کافی در رودخانه، کشت تابستانه از آب سدهای استان در حال حاضر متصور نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: مختصر آبی که در رودخانه گرگان‌رود وجود دارد برای آبیاری کشت غلات در حال استفاده است که حتی المقدور کشاورزان متضرر نشوند.

وی ادامه داد: تمام تلاش کارگروه توزیع آب سدهای استان که متشکل از چندین دستگاه اجرایی و نمایندگان بهره برداران است، این بوده که اراضی که در چهار شهرستان استان در کنار رودخانه گرگانرود قرار دارند بتوانند به صورت عادلانه از این آب بهره مند شوند و توزیع این آب در سال های خشکسالی و قانع کردن بهره برداران کاری مشکل است.

حسینی در خصوص ذخایر سدهای استان هم گفت: از اول مهر ۱۴۰۰ لغایت ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ بر مبنای ایستگاه های شرکت آب منطقه ای گلستان مقدار بارندگی تجمعی متوسط در استان ۳۲۸ میلی متر بوده که نسبت به آمار بلندمدت با ۳۴۵ میلی متر، پنج درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان در مورد میزان افزایش و کاهش بارش در هر حوضه آبریز افزود: بر این اساس در حوزه آبریز گرگانرود هفت درصد کاهش، در اترک سفلی هشت درصد کاهش، در قره سو ۱۰ درصد افزایش، در نکارود علیا هفت درصد کاهش و در خلیج گرگان ۱۱ درصد افزایش نسبت به بلندمدت اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: متوسط دمای اندازه گیری شده طی این مدت ۱۱.۳ درجه سانتیگراد بوده که نسبت به آمار بلندمدت با ۱۰.۷ درجه سانتیگراد، ۰.۶ درجه افزایش را نشان می دهد.

حسینی ادامه داد: رواناب اندازه گیری شده در ایستگاه های شاخص رودخانه های استان نسبت به آمار دوره بلندمدت، بین ۸۶ درصد کاهش تا ۶ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان گفت: ذخیره آبخوان های استان حدود ۲۴۶ میلیون متر مکعب بوده و حدود ۲۰ درصد کاهش را نسبت به آمار دوره بلندمدت نشان می دهد.

طبق گفته وی آبخوان های کم عمق حدود ۱۸۷ میلیون مترمکعب و آبخوان های عمیق حدود ۵۹ میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=5172
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.