• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6
در گفتگو با نویاب مطرح شد؛

«مقررات» سد راه شرکت های دانش بنیان| بوروکراسی مجوزات جلوی فعالیت را می گیرد

  • کد خبر : 5099
  • 05 اردیبهشت 1401 - 16:40
«مقررات» سد راه شرکت های دانش بنیان| بوروکراسی مجوزات جلوی فعالیت را می گیرد
حمایت از شرکت های دانش بنیان که در توسعه اشتغال کشور تاثیرگذار هستند، هنوز به طور جدی در دستور کار مسئولان قرار نگرفته و آن ها با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.

مریم جعفری آلوستانی- نویابعجین بودن مقوله «دانش بنیان» در شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب بارقه های امید برای حمایت را افزایش داده است. نامگذاری سال با این عنوان نشان از اهمیت اشتغال و تولید مبتنی بر دانش دارد و نهادهای علمی در کنار واحدهای تولیدی نقش بسزایی در تحقق این شعار بر عهده دارند.

یکی از این مراکز، «دانش سرای مغز ریاضی» است که توسط « محمد کلویی »، معلم ریاضی راه اندازی شده است درباره موانع دانش بنیان ها و فعالان حوزه اقتصاد دانش بنیان با وی به گفتگو نشستیم.

* عمده فعالیت های شما در دانشسرای مغز ریاضی چیست؟
دانشسرای مغز ریاضی در حوزه تخصصی ریاضی در حوزه های بازی سازی، نرم افزار و دوره های آموزش مبتنی بر یادگیری فعال است و ۱۵ نیرو در این دانشسرا مشغول به فعالیت هستند.

* مجموعه شما با چه مشکلاتی روبرو است؟
ما در حوزه آموزش با چند مشکل اعظم روبرو هستیم. یکی از آن ها مشکلات مختص به صدور مجوز است. اگرچه ما در دانشسرا از سد این مشکل عبور کرده ایم اما هر کسی که وارد حوزه آموزشی می شود با این معضل روبرو خواهد شد و بخش زیادی از زمان و انرژی وی در این راه هدر می رود.

مسأله دیگر سد راه ما در این حوزه مقابله با روابط و رانت در این مسیر است. اگرچه این مقوله در ظاهر قابل رویت نیست اما افراد باتجربه در حوزه آموزش به خوبی آن را حس می کنند و می دانند که چنین مشکلی در مسیر آن ها وجود دارد. علاوه بر این ها معضلات مالی و اقتصادی هم در این مسیر به طور فراوان وجود دارد که این روزها گریبانگیر همه مردم است.

* انتظار شما از دولت چیست؟
دولت از مدت ها پیش، وعده هایی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان داده بود. یکی از این وعده ها در حوزه دانش و فناور بود که قرار بود با ایجاد شرایطی برای دانشجویان در این مجامع فعالیت کرده و در این صورت هم دانشجویان و هم کارفرما به شرایط مناسبی دست خواهند یافت.

مسأله دیگر سد راه ما در این حوزه مقابله با روابط و رانت در این مسیر است اگرچه این مقوله در ظاهر قابل رویت نیست

قدم دیگری که دولت می تواند برای کمک رسانی به شرکت های دانش بنیان انجام دهد ایجاد تسهیلاتی برای اساتید است تا در این حوزه آماده به خدمت شوند زیرا ما جزو علوم نرم هستیم و مانند دیگر شرکت ها در حوزه صنعتی فعالیت نداریم. در حوزه صنعت افراد می توانند براساس تجربه بازدهی مناسبی داشته باشند اما در حوزه ما باید افراد متخصص وجود داشته باشند و به کارگیری متخصصان امر در این حوزه مشمول هزینه های بسیار بالایی می شود.

* چشم انداز شما برای آینده دانشسرای مغز ریاضی چیست؟
طبق برنامه ریزی های انجام شده ما در سال آتی به حدود ۱۵۰ نیرو به صورت تمام وقت در دانشسرا احتیاج داریم و بیش از ۷۰ هزار مخاطب باید ساماندهی شود. البته که این چشم انداز ما نیست، بلکه هدف ما است و چشم انداز ما این است که مشابه این اتفاقی که در استان گلستان رخ داده، در استان خراسان هم بیفتد زیرا پایگاه اولیه ما در استان خراسان و شهر مشهد بوده گرگان، پایگاه دوم ما است.

* حمایت پارک علم و فناوری از شما چگونه بوده است؟
پذیرش اولیه و ثانویه شرکت ما در پارک علم و فناوری گلستان انجام و در نهایت مجوز فناوری برای ما توسط این مجموعه صادر شد و اکنون به عنوان یک مرکز رشد در حال فعالیت هستیم برای راه اندازی مرکز تسهیلاتی از بانک بدون سود به ما پرداخت شد که برای شروع کار بسیار به ما کمک کرد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=5099
  • نویسنده : مریم جعفری آلوستانی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.