• امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
6
شیوع تب کریمه کنگو با گرم شدن هوا؛

هشدار؛ تب مرگبار در کمین است

  • کد خبر : 4832
  • 23 فروردین 1401 - 16:50
هشدار؛ تب مرگبار در کمین است
هر ساله با آغاز فصل گرم، تب کریمه کنگو یا تب خونریزی دهنده در کشور شیوع پیدا می‌کند. این بیماری که مشترک بین دام و انسان است، فاقد هرگونه علائم بالینی در دام‌های علف‌خوار است، اما در انسان می تواند مرگ را با خونریزی شدید به دنبال داشته باشد.

به گزارش نویاب به نقل از اقتصاد آنلاین، هفته گذشته سازمان دامپزشکی درباره شیوع بیماری مرگبار تب کریمه کنگو (CCHF) یا تب خونریزی دهند در کشور هشدار داد. این بیماری بین انسان و دام مشترک است و معمولا با آغاز فصل گرم شیوع پیدا می‌کند و از دام‌های اهلی به انسان ها منتقل می‌شود.

بیشتر قربانیان این بیماری در استان های جنوبی کشور هستند و سیستان و بلوچستان در صدر ابتلا و تلفات قرار دارد. هر چند در سال‌های اخیرا با اقدامات پیشگیرانه سازمان دامپزشکی تعداد ابتلایان و تلفات بیماری کاهش داشته است اما، تعداد تلفات نسبت به تعداد ابتلاها در این بیماره همواره رقم بالایی بوده است.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت؛ سالیانه بین ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو به این سازمان گزارش می‌شود که از این تعداد، بین ۵۰ تا ۱۵۰ مورد در سال مربوط به ایران است.

آشنایی بیشتر با تب مرگبار کریمه کنگو 

امین اسدی، مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور، در توضیح بیشتر درباره این بیماری گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری های ویروسی مشترک بین انسان و دام است که اولین بار درسال۱۹۴۴با ابتلای ۲۰۰ نفر در شبه جزیره کریمه در اوکراین (اتحاد جماهیر شوروی سابق) مشاهده شد.

وی ادامه داد: امروزه بیماری تب کریمه کنگو در منطقه علاوه بر ایران در اکثر کشور های همسایه مانند: عراق، پاکستان، افغانستان، ترکیه، کشورهای عربی شایع است.

اسدی با تاکید بر اینکه این بیماری فاقد هرگونه علائم بالینی در دام‌های علف‌خوار است، افزود: عمده راه های انتقال به بیماری تب کریمه کنگو به انسان از طریق گزش کنه آلوده، له کردن کنه ناقل ویروس و ورود آن از بدن کنه به بدن انسان، تماس مستقیم با لاشه، گوشت، خون، ترشحات و بافت‌های دام مبتلا و تماس با ترشحات و خون و تنفس افراد مبتلا است.

علایم بیماری مرگبار تب کریمه کنگو در انسان

مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور از بارزترین علامت های بیماری در انسان را، تب ناگهانی، بدن درد، کوفتگی، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، بی اشتهایی، درد پشت حدقه چشم، ترس از نور، تهوع، استفراغ، گلودرد و دل درد برشمرد.

اسدی همچنین تغییرات خلقی مثل بی‌قراری و افسردگی را از دیگر نشان های ابتلا به این تب مرگبار عنوان کرد و یادآور شد: خونریزی شدید و کنترل نشده در این بیماری از روز۳ تا ۶ شروع می‌شود که دلیل اصلی نامگذاری این بیماری به تب خونریزی دهند است.

چگونه از بیماری پیشگیری کنیم؟

وی در پاسخ به این پرسش پیشگیری از این بیماری را آسان اما نیازمند توجه دانست و اظهار کرد: خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس بدن با ترشحات و خون دام، خودداری از کشتار دام در محل‌های غیرمجاز، استفاده از روش‌های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان (پوشیدت دستکش ، لباس بلند ، چکمه ، ماسک و عینک)، اجتناب از خوردن جگر خام ونیم پخته، سمپاشی بدن دام و جایگاه و مبارزه با کنه های بدن دام از طریق بهبود جایگاه نگهداری دام ها، راهکارهای پیشگیرانه هستند.

مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پایان به مردم توصیه کرد: گوشت مورد نیاز خود را حتما از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و در صورت ذبح دام، لاشه تازه آن را به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4832
  • منبع : اقتصاد آنلاین
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.