• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5
در گفتگو با نویاب مطرح شد؛

تولید دستگاه ضدعفونی کننده در گلستان| مسیر کسب‌وکارهای نوپا هموار نیست

  • کد خبر : 4691
  • 20 فروردین 1401 - 14:28
تولید دستگاه ضدعفونی کننده در گلستان| مسیر کسب‌وکارهای نوپا هموار نیست
حمایت مالی از کسب‌وکارهای نوپا و تسهیلگری در صدور مجوزها از دغدغه های مدیران شرکت های استارتاپی و خلاقی است که این روزها بخشی از تحقق اشتغال جامعه به تداوم فعالیت های اقتصادی آن ها وابسته است.

گروه اکوسیستم نوآوری- نویاب : شیوع ویروس کرونا در دنیا علی رغم محدودیت های بسیاری که در فعالیت های اقتصادی ایجاد کرد، زمینه رونق بسیاری از کسب و کارها را هم توسعه داد به گونه‌ای که مشاغلی جدید متناسب با شرایط اپیدمی ایجاد شد.

حوزه بهداشت و درمان، یکی از بخش هایی بود که بسیاری دستخوش تغییرات اقتصادی و بروز ایده‌های نو برای کاهش صدمات کووید ۱۹ و ارتقاء سلامت جامعه بود. در ایران هم شرکت‌های خلاق و دانش بنیان مانند بسیاری از کشورها در این رابطه فعالیت خود را آغاز کردند.

شرکت «ویرا زیست پاک کاسپین» که در کارخانه نوآوری گلستان مستقر است از شرکت‌هایی است که توانست متناسب با شرایط ایجاد شده محصولاتی تولید کند که برای ارتقاء سلامت جامعه کاربردی باشد.

«محمدجواد پاک منش» مدیرعامل شرکت ویرا زیست پاک کاسپین درباره فرصت‌های اشتغال و درآمدزایی از شرایط کرونا و راه‌هایی که برای کمک به هم نوع خود خلق کرده در این گفتگو برایمان توضیح می‌دهد.

*فعالیت اصلی شما چیست و از چه زمانی آن را آغاز کردید؟
رشته تحصیلی‌ام کارشناس علوم آزمایشگاهی است. پس از پایان تحصیلاتم دو سال در آزمایشگاه بیمارستان صیاد شیرازی گرگان و یکسال در مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی استان در قالب طرح گذراندم. اما سال‌ها قبل از تحصیل و کسب تجربه در رشته علوم آزمایشگاه، به دلیل علاقه در حوزه رباتیک و الکترونیک هم دوره‌های زیادی را گذراندم.

در زمان شیوع بیماری کرونا با توجه به حجم استرس مردم و تجربیاتی که داشتم تصمیم گرفتم نقش مثبتی ایفا کنم. در ابتدا با ایجاد یک صفحه مجازی در اینستاگرام به معرفی این بیماری و راه‌های سرایت و راهکارهای پیشگیری از آن پرداختم. پس از آن علاقمند بودم تا سازوکاری در حوزه پیشگیری ایجاد کنم به این ترتیب دستگاه ضدعفونی کننده‌ای را تولید کردیم که در ابتدا به صورت پدالی و ایستاده و سپس دستگاه ایستاده هوشمند دارای چشمی ضدعفونی تولید کردیم.

پس از آن برای تنوع محصول به تولید دستگاه ضدعفونی دیواری هوشمند و سپس بر اساس نیاز بیمارستان‌ها و مدارس گیت یا تونل ضدعفونی کننده پرداختیم.

بسیاری از این دستگاه‌ها به سفارش شهرستان‌ها و استان‌های مختلف به اقصی نقاط ایران ارسال شد. شرکت‌ها، ادارات و مدارس عمده مشتریان ما بودند اما در این بین مهمترین قرارداد تولید دستگاه ضدعفونی کننده را با سازمان یونیسف منعقد کردیم. بر اساس سفارش این سازمان ۴۰۰ دستگاه ضدعفونی تولید شد که ۲۰۰ دستگاه به سیستان و بلوچستان و ۲۰۰ دستگاه دیگر به استان هرمزگان ارسال شد.

*در صورت کاهش اپیدمی برنامه شما برای دستگاه جایگزین چیست؟
در برنامه‌های آینده قرار است به سمت تولید دستگاه مایع پاش الکترونیک و هوشمند در سرویس بهداشتی برویم. در این مرحله از تولید تلاش می‌کنیم تا با کوچک‌تر شدن سایز دستگاه و تبدیل بدنه آن از فلز به پلاستیک قیمت محصول کاهش یابد.

یک محصول دیگر دستگاه بخور است که نمونه آن هم در اردیبهشت آماده می‌شود که به آن آروماتراپی یا بخور درمانی گفته می‌شود. به عنوان مثال برای مقابله با استرس و اضطراب می‌توان با بخور گیاه یاس در فضا هم برای ضدعفونی کردن و ایجاد آرامش استفاده کرد. به عبارتی می‌توان با استفاده از گیاهان در دستگاه بخور، به بهبود مشکلات بالینی کمک می‌کنند.

*به غیر از حوزه تولید برنامه دیگری در سایر بخش‌های خدمات پزشکی دارید؟
چندین سال است که در کنار این فعالیت‌ها، خدمات پزشکی در منزل هم انجام می‌دهیم اما امسال به صورت تخصصی یک سامانه راه اندازی کردیم تا علاقمندان با انتخاب نوع خدمات در قیمت خدمات پزشکی موضوع مورد نیاز خود را انتخاب کنند.

در این مجموعه نمونه‌گیری در منزل، خدمات پزشکی و مشاوره پزشکی، تزریقات و … انجام می‌شود و متقاضیان به محض ثبت درخواست می‌توانند از این خدمات بهره مند شوند. خوشبختانه این سامانه از ابتدای سال تاکنون به خوبی مورد توجه قرار گرفته تا جایی که از اول سال تاکنون ۳۰ خدمات در این زمینه ارائه دادیم.

در کنار این نوع خدمات پزشکی، دستگاهی در ابعاد تلفن همراه به بیماران در خانه عرضه می‌کنیم که با وجود آن پزشک به راحتی می‌تواند به صورت آنلاین و IOT به معاینه بیمار بپردازد. با وجود این دستگاه پزشک بدون نیاز به حضور فیزیکی می‌تواند علائم حیاتی نظیر اندازه نبض، ضربان قلب، اکسیژن خون بیمار را به راحتی بررسی کند.

همچنین در سامانه سابقه آزمایش و خدمات پرستاری که برای بیمار انجام شده، ثبت می‌شود تا پزشک به راحتی به تمام اطلاعات بیمار دسترسی داشته و آن را بررسی کند.

تولید دستگاه ضدعفونی کننده در گلستان| مسیر کسب‌وکارهای نوپا هموار نیست

*حمایت دولت از نحوه تولید به چه صورت بوده است؟
در ابتدا تولید را با سرمایه محدود و تعداد شروع کردم که از پول فروش آنها موفق به ساخت دوباره دستگاه شدم. به این ترتیب تولیدات ما افزایش یافت که پس از آن با پارک علم و فناوری گلستان در شهریور ۹۹ صحبت کردیم و از تسهیلات پارک علم و فناوری و صندوق پژوهش و نوآوری برای ساخت دستگاه‌ها استفاده کردیم. هرچند در این راستا تسهیلات ارائه شد اما برای تولید نیاز به ارائه وام‌ها با سود پائین هستیم.

در حال حاضر علاقمند به تولید انبوه هستیم اما به این عدد و رقم‌هایی که تسهیلات ارائه می‌شود امکان آن وجود ندارد. برای دستیابی به اگر استراتژی و بازاریابی قوی باید میزان تولیدات از این اندازه بسیار بیشتر شود بنابراین ارائه تسهیلات کم بهره و با ارقام درشت می‌توانند برای توسعه این بخش مفید واقع شود.

موضوع دیگر سرمایه گذاری خطرپذیر است که باید فرهنگ آن در استان ایجاد شود. به دلیل شرایط تورم بسیاری از افراد تمایل به دلار، خودرو و املاک دارند و از حضور در استارتاپ ها ترس دارند. لذا سرمایه گذاری خطرپذیر باید بیشتر معرفی شود و نقش مسئولان برای جذب این مجموعه ها مهم است.

با ایجاد این شرایط امکان معرفی خودمان را داریم و در این مسیر به کمک رسانه ها هم نیاز داریم.

علاوه بر تسهیلات، صدور مجوزها هم چالش دیگری است که بسیار فرآیند آن طولانی شده است. مسیری که پیش روی کسب مجوزها است بسیار طولانی است.

*به عنوان یک شرکت نوپای فناور امکان برنامه ریزی برای آینده و تشکیل خانواده برای شما وجود دارد؟
فعالیت های استارتاپی خیلی برای مدیران و بنیانگذاران دغدغه های فکری و اجرایی ایجاد می کند. به همین دلیل از مسائلی مثل ازدواج دور می شویم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4691
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.