• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6
سازمان دامپزشکی کشور؛

طی یک ماه بیش از ۳۱۳ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی معدوم شد

  • کد خبر : 4625
  • 18 فروردین 1401 - 15:20
طی یک ماه بیش از ۳۱۳ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی معدوم شد
سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: براساس اجرای طرح ملی تشدید و کنترل نظارت‌های بهداشتی طی مدت یک ماه اخیر ۱۷۰ هزار بازدید صورت گرفته که ۳۱۳ هزار و ۷۹۳ کیلوگرم فرآورده خام دامی ضبط و معدوم شد.

به گزارش نویاب به نقل از سازمان دامپزشکی کشور، به دنبال اجرای طرح ملی تشدید نظارت‌های بهداشتی نوروزی و ماه مبارک رمضان که از ۱۴ اسفند سال ۱۴۰۰ کلید خورده بود و هم اکنون نیز ادامه دارد، گزارش تجمیع حاصل شده بازرسی از اجرای این طرح حاکی از بازرسی و نظارت بهداشتی بر کشتار ۱۰۴۶۸۲۲ (یک میلیون و چهل و شش هزار و ۸۲۲) رأس گوسفند و بره به وزن ۳۱۲۱۹۲۰۲ کیلوگرم (بیش از ۳۱ هزار تن) است.

این در حالی است که در همین بازه زمانی، به تعداد ۱۳۰۷۹۴ رأس گاو، گوساله و گاومیش به وزن ۳۸۵۲۶۶۱۸ کیلوگرم (نزدیک به ۳۹ هزار تن) نیز در مرحله کشتار از سوی همکاران سازمان دامپزشکی کشور بازرسی و نظارت شده است. و همچنین در بین دام‌های سنگین ذبح شده تعداد ۵۷۹۲۹ نفر شتر به وزن ۷۴۷۰۰۱ کیلوگرم (حدود ۷۴۷ تن) نیز ذبح شرعی شده است.

اما بازرسی و نظارت بهداشتی بر کشتار ۱۰۶۳۰۸۷۲۶ (بیش از یکصد و شش میلیون و سیصد و هشت هزار) قطعه طیور به وزن ۲۴۰۵۸۰۵۴۷ کیلوگرم (بیش از ۲۴۰ هزارتن) از دیگر خدمات همکاران ادارات کل دامپزشکی استان‌ها بوده که در مجموع میزان وزن لاشه‌های ضبطی در بین تمام این بازرسی‌ها نیز بالغ بر ۱۷۷۲۱۰ کیلوگرم دام و ۱۰۱۱۶۳۶ کیلوگرم طیور بوده است.

بنابراین گزارش، در زمینه عملیات نظارت بهداشتی بر «تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های دامی» در همین مدت زمان نیز اقدامات قابل‌توجهی صورت گرفته است که ۱۷۰۰۰۰ بازدید انجام شده از انواع واحدهای عرضه، انبارها، سردخانه‌ها، مراکز قطعه‌بندی و بسته‌بندی و کشتارگاه‌های دام و طیور، حاکی از تعدّد عملیات صورت گرفته بر اساس تکلیفی ملی است که طرح تشدید نظارت بهداشتی بر عهده همکاران سازمان دامپزشکی کشور در اقصی نقاط کشور بر عهده دامپزشکان طی ایام نزدیک به نوروز ۱۴۰۱ و پس از آن قرار داده است.

بر اساس میزان بازدید فوق، ۱۲۹۹۶ مورد غیربهداشتی ملاحظه گردیده که منجر به ضبط ۶۱۸۱۸۸ کیلوگرم (بیش از ۶۰۰ تن) فراورده دامی از بین ۸۵۰ نمونه برداری صورت گرفته انجامیده است. و در این میان بر حسب رسالت حرفه‌ای و اخلاقی دفاع از بهداشت و سلامت عمومی نیز ۱۲۷۴ مورد از بین موارد غیر بهداشتی مشاهده شده جهت رسیدگی به مراجع قضائی معرفی و ۳۱۳۷۹۳ کیلوگرم فراورده خام دامی نیز معدوم شد.

طرح ملی تشدید و کنترل نظارت‌های بهداشتی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان که از ۱۴ اسفندماه سال گذشته آغاز شده تا پایان روز عید سعید فطر تداوم خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4625
  • منبع : سازمان دامپزشکی کشور
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.