• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

چرا قیمت خرما سر به فلک کشید؟

  • کد خبر : 4587
  • 17 فروردین 1401 - 10:05
چرا قیمت خرما سر به فلک کشید؟
دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی معتقد است؛ بازار خرما به دلیل ضعف نظارت دولتی در گرداب گران فروشی افتاده است و برخی این کالای پر مصرف در ماه رمضان را با قیمت های غیر منطقی به دست مردم می دهند.

به گزارش نویاب به نقل از اقتصاد آنلاین، بر اساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی، ایران با تولید یک‌ میلیون و ۴۲۰ هزار تن خرما در ۱۴ استان در سطحی بیش از ۲۶۸ هزار هکتار نخیلات، در رتبه سومین تولیدکننده خرمای جهان قرار گرفته است.

این وزارتخانه، میزان ذخایر خرما برای ماه رمضان سال ۱۴۰۱ را۷۰۰ هزار تن اعلام کرده است که، با توجه  به اینکه طور معمول در ماه رمضان ۴۰۰ هزار تن خرما مصرف می شود، با مازاد این محصول در رمضان سالجاری هم مواجه هستیم.

مسئولان وزارت جهادکشاورزی به تازگی قیمت خرمای مضافتی در بسته‌های ۵۵۰ گرمی و ۷۰۰ تا ۷۳۰ گرمی به ‌ترتیب ۳۲ تا ۳۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین و تاکید کرده اند؛ فروش بالاتر از این قیمت قابل قبول نیست و توسط دستگاه‌های نظارتی این قیمت کنترل می‌شود. به ‌عبارتی دیگر، قیمت هر کیلوگرم از این محصول نباید بیش از ۴۸ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.

اما واقعیت بازار چیز دیگری است و خرمای مضافتی تا دو برابر قیمت تعیین شده، در بازار عرضه می شود. 

قاسم علی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره وضعیت بازار خرما در ماه رمضان ۱۴۰۱، اظهار کرد: تامین و عرضه خرما در بازار شرایط بسیار خوبی دارد و کمبودی وجود نداریم، حتی می توان گفت عرضه بیش از نیاز بازار ماه رمضان است.

وی ادامه داد: بر خلاف بیشتر محصولات کشاورزی تولید خرما در استان های تولیدکننده مناسب بوده و از نظر کمی و کیفی در سطح قابل قبولی قرار دارد.

حسنی در توضیح دلایل گرانی خرما به رغم تولید و عرضه مناسب این محصول، گفت: بخش از افزایش قیمت خرما در ماه رمضان سالجاری نسبت به ماه رمضان سال گذشته مربوط به افزایش هزینه های تولید و همچنین حمل و نقل است که گاها تا ۱۰۰ در صد بیش از سال گذشته رشد داشته است.

وی ادامه داد: اما برخی گران فروشی های غیر منطقی به دلیل سوء استفاده فروشندگانی است که در سایه عدم نظارت دولتی اقدام به گران فروشی می کنند.

حسنی معتقد است؛ عدم نظارت، بازار خرما را در گرداب گران فروشی انداخته است و اعلام قیمت از سوی وزارت جهاد کشاورزی نمی تواند این مشکل را حل کند.

وی قیمت هر کیلوگرم خرمای مضافتی که از ارقام پرمصرف خرما در ماه رمضان است را در عمده فروشی ها ۵۰ هزار تومان اعلام کرد.

حسنی تصریح کرد:  با این قیمت یک بسته خرمای مضافتی ۷۰۰ گرمی نباید بیش از ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان باید به دست مصرف کننده برسد.

این در حالی است که، متوسط قیمت خرمای مضافتی، بسته ۶۰۰ گرمی ۴۲ هزار تومان، ۶۵۰ گرمی در بازار ۴۵ هزار تومان ، ۸۵۰ گرمی ۵۰ هزار تومان و ۹۰۰ گرمی ۶۰ هزار تومان است و در برخی موارد با بهانه های مانند اعلاء یا درجه بسته های ۷۰۰ تا بیش از ۷۲ هزار تومان نیز به فروش می رسد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4587
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.