• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6
دبیر اجرایی خانه کارگر گلستان خبرداد؛

مشکل کارگران گلستانی افزایش حقوق نیست | کنترل بازار ضرورت دارد

  • کد خبر : 4553
  • 15 فروردین 1401 - 16:56
مشکل کارگران گلستانی افزایش حقوق نیست | کنترل بازار ضرورت دارد
علیرغم اینکه دولت هر ساله حقوق کارگران را با هدف کاهش شکاف طبقاتی افزایش می‌دهد اما دبیر اجرایی خانه کارگر گلستان معتقد است این افزایش حقوق در صورت عدم کنترل قیمت‌ها، بی حاصل خواهد بود.

هنگامه خاندوزی- نویابکارگران اقشار آسیب پذیر جامعه هستند که به رغم خدمات و تلاش‌هایشان، آنگونه که باید در تصمیم گیری های دولت دیده نمی‌شوند و در عین حال بخش خصوصی هم با توجه به شرایط اقتصادی و درآمدی‌اش نمی‌تواند به قدر کافی از این قشر حمایت کند. از سوی دیگر کارگران با مشکلات اقتصادی شدیدی مانند گرانی و کاهش سبد خانوار روبرو هستند مشکلی که باعث شده تا نگرانی و دغدغه های این قشر، افزون شود.

برای اطلاع از وضعیت کارگران استان و تاثیر این افزایش حقوق در زندگی این قشر از جامعه، گفتگویی با «غلامرضا طالبا» دبیر اجرایی خانه کارگر گلستان ترتیب دادیم تا ضمن آشنایی با خدمات و برنامه‌های این مجموعه از نکات مثبت و منفی افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران هم مطلع شویم.

* چه تعداد کارگر عضو این مجموعه هستند؟
در حال حاضر در استان ۱۳ هزار کارگر کارت شناسایی و کد عضویت این مجموعه را دارند، اما با این وجود تنها ۱۰ درصد از بیمه شدگان کارگر استان عضو این خانه هستند به همین خاطر یکی از برنامه‌های اساسی خانه کارگر در سال جدید اطلاع رسانی و تبلیغات برای افزایش ۱۰۰ درصدی اعضای این خانه است، تا بتوانیم برنامه‌های بهتر و خدمات مناسب‌تری را به جامعه کارگری استان ارائه دهیم.

* خانه کارگر چه خدمات برای اعضای خود دارد؟
تلاش ما بر این است که بتوانیم با همکاری دیگر نهادها شرایط بهتری را برای جامعه کارگری استان ایجاد کنیم و به همین دلیل برنامه‌های مختلفی را برای اعضای این مجموعه در نظر گرفته‌ایم که از آن جمله می‌توان به برگزاری کلاس‌های آموزشی رایگان متناسب با نیاز جامعه کارگری در ۳۰۰ رشته به صورت آنلاین، برگزاری کلاس‌های آموزشی حضوری، فراهم آوردن استراحتگاهی در سراسر کشور که کارگران می‌تواند با ۸۰ درصد تخفیف در شهرهای توریستی کشور، اشاره کرد.

در حال حاضر در استان ۱۳ هزار کارگر کارت شناسایی و کد عضویت این مجموعه را دارند، اما با این وجود تنها ۱۰ درصد از بیمه شدگان کارگر استان عضو این خانه هستند

همچنین قراردادهایی با مراکز درمانی داریم که با کارت خانه کارگر می‌توانند از ۱۰ تا ۲۵ درصد تخفیف بهره مند شوند. علاوه بر این در دانشگاه‌های علمی کاربردی خانه کارگر نیز ۱۶ رشته تحصیلی برای اعضای خانه کارگر و خانواده‌های آنها داریم بیمه تکمیلی درمان از دیگر مواردی است که در این مجموعه تلاش کرده‌ایم برای اعضای خانه کارگر فراهم سازیم تا افراد بتوانند به صورت انفرادی یا گروهی از آن استفاده کنند.

مشکل کارگران گلستانی افزایش حقوق نیست | کنترل بازار ضرورت دارد

* برای عضویت در این خانه، کارگران چه شرایطی باید داشته باشند؟
تمامی کارگران بیمه شده استان چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی می‌توانند به خانه کارگر واقع در میدان مازندران ابوذر یکم مراجعه کنند و فرم‌های عضویت را پر کنند یا به صورت مجازی و از طریق سایت می‌توانند این عضویت را انجام دهند و سپس کارت عضویت توسط پست برای آنها ارسال می‌شود. اما اصلی‌ترین شرط برای اعضای خانه کارگر این است که از بیمه تامین اجتماعی برخوردار باشند.

* کارگرهایی که بیمه نیستند نمی‌تواند عضو خانه کارگر شوند؟
کارگرانی که بیمه نیستند می‌توانند به عنوان هوادار عضو خانه کارگر شوند و از خدمات آن به مدت یکسال بهره مند شود، یا از محل کار گواهی بیاورد که شاغل در مجموعه‌ای هستند اما هنوز بیمه نشده‌اند تا بتوانند از خدمات این مجموعه بهره مند شوند.

* آیا تسهیلاتی نیز به اعضای پرداخت می‌شود؟
به کارگران شاغل وام پرداخت نمی‌شود چون بانک‌ها دسترسی به حقوق آنها برای کسر وام ندارند اما برای بازنشستگان تسهیلات ارزان قیمت وجود دارد که این گروه می‌توانند با ثبت نام در سامانه در هر فصلی یک بار تسهیلات دریافت کنند وبدون اینکه مراجعه‌ای به بانک داشته باشند، تسهیلات مورد نظر به حساب آنها واریز خواهد شد.

* بازنشستگان عضو خانه کارگر چند نفر هستند؟
دو هزار نفر بازنشسته در گلستان عضو خانه کارگر هستند، اما در مجموع بازنشستگان گرگان و مستمری بگیران و از کار افتاده ۲۲ هزار نفر هستند و در کل استان ما ۵۳ هزار نفر بازنشسته، مستمری بگیر، از کار افتاده و بازمانده از کار داریم.

* نظر شما در خصوص افزایش قیمت حقوق کارگران در سال جاری چیست؟
افزایش حقوق همه ساله بر اساس ماده ۴۱ قانون کار در شورای عالی کار با توجه به نرخ موجود در جامعه که توسط مراجع رسمی از جمله بانک مرکزی اعلام می‌شود، اتفاق می‌افتد. دولت موظف است که دستمزد کارگران را با توجه به سبد معیشت و هزینه زندگی خانوارهای چهار نفره و سه و سه دهم نفر افزایش دهد.

اگر دولت نتواند در طول ماه‌های فروردین و اردیبهشت که همه ساله افزایش آن‌چنانی قیمت‌ها را داریم تورم را کنترل کنند، این افزایش هیچ تاثیری در سبد زندگی کارگران و بازنشستگان نخواهد داشت و حتی منجر به اثرات منفی خواهد شد

با توجه به نرخ ۴۳ درصدی تورم که بانک مرکزی اعلام کرده است، در یک سال گذشته تورم افسارگسیخته و رکورد اقتصادی که داریم قشر آسیب پذیر جامعه را آزار داده بر این اساس نیاز است که دولت توجه و حمایت بیشتری به جامعه کارگری و اقشار کم درآمد داشته باشد.

مشکل کارگران گلستانی افزایش حقوق نیست | کنترل بازار ضرورت دارد

* آیا افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران به صلاح آنها خواهد بود؟
با توجه به اینکه افزایش چنین رقمی بار مالی برای بخش خصوصی دارد برای همین دستمزد کارگر را زیاد افزایش ندادند و بیشتر بحث‌های مزایایی جانبی حقوق مانند حق اولاد، حق مسکن، خواربار، بن نقدی و اینها را افزایش داده‌اند که در مجموع افزایش حقوق کارگران به ۵۷ درصد رسیده است.

نسبت به سال‌های گذشته رقم خوبی است ولی آنچه که مسلم است اینکه اگر دولت نتواند در طول ماه‌های فروردین و اردیبهشت که همه ساله افزایش آن‌چنانی قیمت‌ها را داریم تورم را کنترل کنند، این افزایش هیچ تاثیری در سبد زندگی کارگران و بازنشستگان نخواهد داشت و حتی منجر به اثرات منفی خواهد شد.

* حذف ارز تدریجی از کالاهای اساسی آیا به معیشت کارگران لطمه می‌زند؟
اگر افزایش حقوق کارگر همراه با حذف ارز تدریجی از سبد کالاهای اساسی نباشد، شرایط جامعه کارگری نه تنها بهتر نخواهد شد بلکه فشار اقتصادی بر روی این قشر از جامعه بیشتر نیز خواهد بود. شاهد هستیم که وزیر بهداشت اعلام کرده است ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی از دارو برداشته شده و با ارز نیمایی وارد کشور خواهد شد و قیمت‌ها چندین برابر افزایش خواهد یافت.

اگر افزایش حقوق کارگر همراه با حذف ارز تدریجی از سبد کالاهای اساسی نباشد، شرایط جامعه کارگری نه تنها بهتر نخواهد شد بلکه فشار اقتصادی بر روی این قشر از جامعه بیشتر نیز خواهد بود

دولت باید در این راستا سیاستی به کار ببرد که تورم مربوط به جامعه را مخصوصاً در مورد کالاهای مصرفی کنترل کند اگر این اتفاق نیافتد قطعاً این افزایش حقوق نه تنها مشکلی از جامعه کارگری حل نخواهد کرد بلکه تاثیر منفی نیز بر جامعه خواهد گذاشت و به بازار شوک خواهد داد.

* آیا کارفرما توان پرداخت این حقوق را دارند؟
در بنگاه‌های بزرگ تولیدی کمتر پیش می‌آید که به دلیل افزایش حقوق کارگر اقدام به تعدیل نیرو داشته باشند، اما برای بنگاه‌های کوچک اقتصادی پرداخت این حقوق شاید زیاد باشد و تصمیم به تعدیل نیرو یا پرداخت حقوق توافقی داشته باشند. اگرچه در اصل قانون هر گونه توافق بین کارگر و کارفرما کمتر از پیش بینی قانون باشد، وجاهت قانونی ندارد اما متاسفانه باز هم شاهد هستیم برخی از کارگاه‌هایی وجود دارد که با توجه به افزایش حقوق اقدام به پرداخت حقوق توافقی می‌کنند.

* شما برای حمایت از کارگر چه پیشنهادی دارید؟
دولت موظف هست برای کارفرماهای کوچک و اصناف بسته‌های تشویقی در نظر بگیرد و از یارانه‌های بیمه‌ای استفاده کند. در این راستا بسته‌های حمایتی که وجود دارد کافی نیست و می‌شود مالیات که بر تولید و اصناف است را کاهش داد و همچنین حق بیمه کارگرها که بر عهده کارفرما است که ۲۳ درصد است به صورت یارانه‌ای کمک کند.

دولت می‌تواند به ازای هر کارگری که جذب بنگاه‌های کوچک می‌شود تسهیلات با بهره‌ای کم پرداخت کند تا بنگاه‌های کوچک نیز بتوانند از این افزایش قیمت‌ها گذر کنند، در غیر این صورت در بخشی از صنوف در سه ماه اول سال شاید تعدیل نیرو داشته باشند آنچه مسلم است، زمانی یک کارگر سرکار می‌رود نباید دغدغه زندگی را داشته باشد تا بهره‌وری نیروی کار افزایش یافته و بهره‌وری لازم برای اقتصاد جامعه فراهم شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4553
  • نویسنده : هنگامه خاندوزی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.