نویاب؛ محسن میرزایی، نائب رئیس انجمن سنگ ایران: لیست درخواست سهمیه سوخت بهره بردار، توسط سازمان صمت تایید و به شرکت نفت ارسال میشود دراین پروسه زمانیکه به دست کارشناسان وزارت نفت می رسد سهمیه سوخت کاهش پیدا میکند و از این پس سهم سوخت مورد تایید کارشناس وزارت نفت به بهره بردار تعلق میگیرد نه انچه که کارشناسان سازمان صمت تایید کرده اند.
مهمترین گزینه ای که وجود دارد و کارشناسان وزارت نفت به آن توجه نمیکنند عمر ماشین آلات معادن می باشد که بالای ۳۰ درصد ماشین الات معادن سنگ ساختمانی و تزیینی که مشغول به کار هستند مربوط به دهه های ۸۰ و ۹۰ میلادی بوده که سوخت بالایی نیاز دارند و آنچه که بهره بردار را متقاعد به خرید می کند قیمت مناسب این ماشین الات درمعادن می باشد . به عنوان مثال اگر یک معدن معمولی در سال بیست هزار تن سنگ بارگیری کند( جهت بارگیری این تناژ سنگ در یک سال می بایست حدود دویست هزار تن سنگ، از دل کوه بریده شود) قطعا به دو دستگاه لودر، یک بیل مکانیکی، یک دستگاه دام تراک، یک دستگاه بولدوزر و سه دستگاه موتور برق نیاز دارد تا بتواند این تناژ را بارگیری نماید. لازم به ذکراست که این دستگاه ها قطعا به دلیل خرابی و سایر مشکلات همه با هم کار نمیکنند و درماه حدود ۳۵هزار لیتر سوخت نیاز دارند.
در حدود ۵۰ درصد از ماشین الات معدنی که در معادن سنگ ساختمانی و تزیینی در حال کار هستند به سال های ساخت ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ برمیگردند که نسبت به ماشین الات دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی مصرف سوخت کمتری دارند ولی به نسبت همچنان مصرف بالاست که متاسفانه کارشناسان شرکت نفت به این مساله اهمیتی نمی دهند.
باز هم با یک مثال مساله راتشریح میکنیم: یک لودر ۹۸۸ A که سال ساخت آن به سال ۸۰ میلادی و ۹۸۸ B که سال ساخت ان به اوایل سال ۹۰ میلادی برمیگردد در مدت زمان ۸ ساعت کارکرد دستگاه حداقل ۳۵۰ لیتر گازوییل مصرف میکند این در حالی ست که لودر ۹۸۸ K فقط به ۱۰۰ لیتر سوخت احتیاج دارد وباز هم متاسفانه این مطلب مهمترین موردی ست که کارشناسان شرکت نفت به آن توجه نمیکنند . میزان سوخت درخواستی کارشناسان سازمان صمت با حضور میدانی در معادن و مشاهده ماشین الات مورد تایید قرار میگیرد اما این میزان مورد تایید شرکت نفت نبوده و در این میان مساله قاچاق سوخت مطرح میشود.
واقعیت این است که در ۳۶ سال کار تجربی در این زمینه هنوز بهره برداری دیده نشده که سوخت مصرفی اش اضافه آمده باشد یا بخواهد سوخت دریافت کند و قاچاق کند. در حال حاضر عمده سوختی که در بازار به فروش می رسد با احترام مربوط به بخش کشاورزی است که به طور حتم اضافه بوده و مصرف بالایی ندارند که در بازار به فروش می رسد.
لازم به ذکر است در حال حاضر بالای ۹۹ درصد معادن سنگ ساختمانی و تزیینی که SME هستند توجیهی برای خرید سوخت با قیمت آزاد ندارند و اکثریت توان خرید سوخت با قیمت دولتی را هم ندارند.
در رابطه با معادنی که امکان تهیه برق سراسری را ندارند و در حال حاضرمساله کمبود برق نیز وجود دارد همانند معادنی که حتی امکان استفاده از برق سراسری را دارا هستند مجبور به استفاده از موتور برق و ژنراتور می باشند تا با تعطیلی معادن خود مواجه نشوند.
موتور ژنراتورها از دستگاه های حیاتی در معادن هستند که برای تولید برق و راه اندازی دستگاه های سیم برش باید استفاده شود. اگر در نظر بگیریم یک موتور برق کامنز به سال ساخت ۹۰ میلادی ۳۵۰ کاوا در ۱۰ ساعت روشن باشد تا در معدن کار برش را انجام دهد این دستگاه به ۴۰۰ لیتر گازوییل نیاز دارد که این لیتراژ مصرف در دستگاه های با سال ساخت جدید و یا بالای ۲۰۲۰ به زیر ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر می رسد اما متاسفانه بهره بردار قدرت خرید این نوع دستگاه را ندارد و منجر به بالا رفتن مصرف سوخت در معادن سنگ ساختمانی و تزیینی می شود در این میان باید به تاثیر مساله گرمایش و سایر موارد هم توجه کرد.