• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
11
نویاب گزارش می دهد؛

قیمت گذاری بدون توجه به کیفیت گندم اجحاف است | بذر کشاورزی گلستان در زمین ضرر

  • کد خبر : 4380
  • 07 فروردین 1401 - 18:08
علیرغم تولید گندم باکیفیت در گلستان، دولت تفاوتی در قیمت خرید تضمینی این محصول با سایر استان‌ها قائل نیست، موضوعی که این روزها به چالش گندم کاران گلستانی و بی انگیزگی آنها منتهی شده است.

هنگامه خاندوزی- نویاب: یکی از بهترین ظرفیت‌های که در استان وجود دارد کشت گندم مرغوب و با کیفیت است، گندمی که به گفته کارشناسان با استانداردهای جهانی برابری دارد و از لحاظ گلوتن و پروتئین از سایر اقلام کشت شده در سطح کشور بسیار مرغوب تر است گلستان از استان‌های پیشرو و ممتاز در خرید تضمینی گندم است؛ هر ساله مازاد گندم استان به سایر نقاط کشور از طرق حمل و نقل ریلی و جاده‌ای ارسال می‌شود. چراکه گندم گلستان از نظر ویژگی‌های کیفی، همچنان رکورددار در کشور است. تا جایی که بخش خصوصی پس از خرید گندم از گلستان، آن را برای افزایش کیفیت آرد با گندم سایر استان‌ها مخلوط می‌کند.

همه این امتیازها باعث نشده تا قیمت خرید این محصول در گلستان با دیگر استان‌ها متفاوت باشد فرایندی که باعث شده تا سرانه درآمد مردم این استان بسیار پایین‌تر از سایر استان‌های کشور باشد بر اساس رقم‌های اعلام شده از سوی دولت، قیمت تضمینی خرید گندم برای سال زراعی جاری ۹ هزار و ۵۰۰ تومان است موضوعی که برخی اعتقاد دارند نشان دهنده اجحاف در حق گندم کاران گلستانی است. چرا که در خرید تضمینی، قیمت انواع گندم یکسان است و کشاورز گلستانی که گندم با کیفیت و با تناژ کمتر را کشت می‌کند، با کشاورز دیگر استان‌هایی که گندم بی کیفیت و با حداقل تناژ دو برابر استان گلستان کشت می‌کند، برابراست.

قیمت گندم براساس کیفیت باشد
نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان در گفتگو با خبرنگار نویاب با بیان اینکه این گندم باید بر اساس کیفیت و درجه بندی خریداری شود، گفت: در همه جای دنیا بر اساس کیفیت گندم بر روی آن نرخ گذاری انجام می‌شود. باید خرید گندم بر اساس پروتئین و گلوتن آن باشد یکی از اعتراضات همیشگی ما این بوده که باید قیمت گندم استان با توجه به کیفیت آن متفاوت باشد همچنین تناژ گندم در گلستان سه و نیم تا چهار تن است اما در استان‌های دیگر با توجه به اقلیم و وضعیت آب و هوای منطقه تناژ محصول در هر هکتار بالای شش تن است.

بخش خصوصی پس از خرید گندم از گلستان، آن را برای افزایش کیفیت آرد با گندم سایر استان‌ها مخلوط می‌کند

امیر یوسفی با بیان اینکه تا زمانی که در خرید تضمینی قیمت خرید گندم در همه جای کشور یکسان است می‌توان به نوعی به این نتیجه رسید که کشاورز گلستانی با کشت گندم به دولت یارانه می‌دهد، ابراز داشت: ما باز هم این مسئله را پیگیری خواهیم کرد و مطالعات خود را در این زمینه ادامه خواهیم داد تا بالاخره دولت تصمیم بگیرد که گندم نیز مانند دیگر محصولات با توجه به کیفیت آن خریداری شود در صورت تحقق این درخواست، کمک زیادی به کشاورزان گلستانی می‌شود و سایر استان‌ها هم به سمت کشت محصولات با کیفیت قدم بر می‌دارند.

وی افزود: کمیسیون کشاورزی در سال‌های گذشته موضوع قیمت گذاری گندم بر اساس کیفیت را پیگیری کرد و حتی گلستان به عنوان پایلوت انتخاب شد ولی متاسفانه شرایط به گونه‌ای رقم خورد که با همه پیگیری‌ها این مسئله محقق نشود.

قیمت گذاری بدون توجه به کیفیت گندم اجحاف است | بذر کشاورزی گلستان در زمین ضرر

امکان قیمت گذاری متفاوت نیست
به رغم تاکید نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان بر کیفیت بالای و مرغوبیت این محصول و تفاوت آن با گندم سایر استان‌ها، اما معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در این رابطه نظر دیگری دارد او معتقد است: گندم استان مانند گذشته کیفیت قبل را ندارد و این امکان وجود ندارد که در خرید تضمینی، گندم گلستان را با قیمت‌های متفاوت خریداری کنند.

محمدرضا عباسی در گفتگو با خبرنگار نویاب، با بیان اینکه در خرید تضمینی نمی‌توانیم برای گندم استان قیمت دیگری داشته باشیم چرا که دیگر استان‌های همسایه نیز کشت گندم دارند، بر همین اساس دولت نمی‌تواند در خرید تضمینی قیمتی متفاوت برای خرید گندم گلستان اعلام کند، افزود: در قیمت آزاد، گندم گلستان بالاتر از دیگر استان‌ها خریداری می‌شود همچنین برخی کارخانجات در خرید آزاد قیمت بالاتر از نرخ تضمینی گندم استان را خریداری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی آینده قیمت خرید تضمینی کیلویی ۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است، تصریح کرد: امیدواریم با افزایش قیمت گندم شاهد بهبود شرایط و رونق اقتصادی کشاورزی در گلستان باشیم از سوی دیگر باید گفت تناژ گندم بستگی به زمان کشت و آبیاری این محصول دارد برای همین میزان برداشت گندم گلستان کمتر از دیگر استان‌هاست.

رکورد ۷ تن در هکتار در دسترس است
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه گندم‌های بهاره محصول دهی شان بیش از چهار و نیم تن نیست اما رکورد آن تا هفت تن نیز می‌رسد، بیان کرد: از آنجایی که گندم پاییزه زمان بیشتری برای کاشت و برداشت دارد و با توجه به آبیاری زیادی که برای آن انجام می‌شود و بهره‌مندی از نور کافی عملکرد بهتری دارند.

در سال زراعی آینده قیمت خرید تضمینی کیلویی ۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است

عباسی با اشاره به اینکه نرخ گذاری گندم بر اساس کیفیت مشکل قانونی دارد و قابلیت اجرایی ندارد، افزود: مسئله دیگری که وجود دارد گندم ما در حال حاضر آن کیفیت قدیم را ندارد همچنین ارقام گندم در گلستان نسبت به سال‌های گذشته عوض شده است امروز ارقامی که در حال حاضر در استان کشت می‌شود تناژ بیشتری دارد برای همین از میزان کیفیت محصول کاسته شده است.

گلستان تولید کننده بذر گندم کشور باشد
یک کارشناس کشاورزی اما بر اظهارات معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان صحه می‌گذارد و در گفتگو با خبرنگار نویاب با بیان اینکه دولت در خرید تضمینی نمی‌تواند قیمت گذاری متفاوت داشته باشد، می گوید: چند نرخی بودن گندم در خرید تضمینی، مشکلاتی را به وجود می‌آورد در حال حاضر برخی از مزارع گندم استان، بذر سایر استان‌ها را کشت می‌کنند؛ با توجه به اینکه کشت گندم زیر نظر مرکز تحقیقات کشاورزی انجام می‌شود از کیفیت بالاتری برخوردار است و هم اینکه آن را با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند.

رمضانعلی جعفری با بیان اینکه برای ارتقا بهره‌وری و کیفیت گندم استان، می‌توان زمینه‌ای ایجاد کرد تا گلستان تولید کننده بذر گندم دیگر استان‌های کشور باشد، افزود: اگر این مسئله اتفاق بیافتد علاوه بر اینکه کیفیت گندم در سطح کشور بالا می‌رود، گندم کاران گلستانی هم می‌توانند محصول با کیفیت خود را بیشتر از قیمت خرید تضمینی به فروش برساند.

با توجه به نقش تاثیرگذار گلستان در کشت دومین محصول استراتژیک کشور و سرانه درآمد پائین مردم این منطقه، انتظار می‌رود که مسئولان برای حل این مشکل راهکاری بیاندیشند تا از بروز بسیاری از انحرافات برای کسب درآمد بیشتر در حوزه کشاورزی استان جلوگیری شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4380
  • نویسنده : هنگامه خاندوزی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.