• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
9
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد؛

مدل اصلاح الگوی کشت کشور قدیمی است

  • کد خبر : 4337
  • 07 فروردین 1401 - 9:55
مدل اصلاح الگوی کشت کشور قدیمی است
احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: باید کاری کنیم که در سال ۱۴۰۱ صادرات غیرنفتی مان به سمت بخش کشاورزی سوق داده شود.

به گزارش نویاب به نقل از بازار، حجت الاسلام احد آزادیخواه، با اشاره به چالش‌های بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: یکی از ابر چالش‌های بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۱ مسئله آب است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ما در بسیاری از استان‌های کشور با تنش آبی مواجه هستیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه گفته می‌شود ۸۵ تا ۹۰ درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار داشت: از این رو ما باید در بخش کشاورزی مدیریت درستی در منابع آبی داشته باشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مدیریت منابع آبی ما باید کاملاً به روز و برابر با جدیدترین یافته‌های علمی و اجرایی دنیا باشد و متاسفانه این مسئله در حال حاضر در کشور رخ نمی‌دهد.

نماینده مردم ملایر با بیان اینکه بسیاری از بخش‌های کشاورزی باید مدیریت صحیحی داشته باشد، اظهار داشت: ما باید از آبیاری سنتی به آبیاری نوین حرکت کنیم البته ما نمی‌گوییم که باید در این بخش آبیاری بارانی مدنظر قرار گیرد چرا که آبیاری بارانی هم امروز به عنوان آبیاری نوین مطرح نیست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما باید اصلاح الگوی کشت را هم نیز مد نظر قرار دهیم، تاکید کرد: متاسفانه در اصلاح الگوی کشت بسیار عقب مانده ایم لذا ما که ذرت و گندم وارد می‌کنیم، می‌توانیم تولید این محصولات را به راحتی و حداقل ۵ برابر میزانی که وارد می‌کنیم، بالا ببریم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما سالانه یک میلیون تن ذرت تولید می‌کنیم، تاکید کرد: ما با یک برنامه مدون به راحتی می‌توانیم این میزان ذرت را به ۵ میلیون تن برسانیم که حداقل به ۵۰ درصد از نیاز کشور پاسخ بدهیم بنابراین اصلاح الگوی کشت باید در این بخش مد نظر قرار گیرد.

کشت هندوانه و خیار به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارند
وی تصریح کرد: همچنین ما باید به کشت‌هایی که در کشور اعم از کشت هندوانه و خیار و برخی اقلام دیگر که کشت آبری هستند، توجه داشته باشیم چرا که این کشت‌ها به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارند.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به مشکل عدم یکپارچه سازی اراضی کشاورزی تاکید کرد: ما در این بخش اصطلاحاً کار بسیار ضعیفی را به اجرا گذاشته ایم؛ لذا یکی از راه‌های نگهداشت آب و استفاده بهینه از آب بحث یکپارچه سازی اراضی کشاورزی است که متاسفانه ما به این مسئله توجه نداشته ایم و خود این مسئله به یکی از چالش‌های مهم در بخش کشاورزی تبدیل شده است.

در حوزه صادرات محصولات کشاورزی چه به کشورهای جنوب و چه در کشورهای شمال مشتری زیادی داریم لذا به عنوان مثال روسیه یکی از بهترین مشتری‌های ما در خرید برخی از اقلام صیفی جات و سبزیجات است که متاسفانه یا ما داریم این بازار را از دست می‌دهیم یا نتوانستیم این بازار را به خوبی در دست نگه داریم

وی با بیان اینکه ما باید در سال ۱۴۰۱ به صادرات بخش کشاورزی هم توجه جدی داشته باشیم، ادامه داد: ما در حوزه صادرات محصولات کشاورزی چه به کشورهای جنوب و چه در کشورهای شمال مشتری زیادی داریم لذا به عنوان مثال روسیه یکی از بهترین مشتری‌های ما در خرید برخی از اقلام صیفی جات و سبزیجات است که متاسفانه یا ما داریم این بازار را از دست می‌دهیم یا نتوانستیم این بازار را به خوبی در دست نگه داریم لذا ما باید کاری کنیم که در سال ۱۴۰۱ صادرات غیرنفتی مان به سمت بخش کشاورزی سوق داده شود.

رئیس کمیته دامپروری کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تعادل و تراز تجاری دام در کشور اظهار داشت: متاسفانه قاچاق دام امروز به پدیده نگران‌کننده‌ای تبدیل شده است و هیچ راهی برای مبارزه با قاچاق دام در کشور نیست الی آزادسازی صادرات دام لذا ما باید صادرات دام را به کشورهای حوزه خلیج فارس آزاد کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما اگر صادرات دام را آزاد نکنیم حتماً قاچاق دام اتفاق خواهد افتاد.

وی تاکید کرد: البته برخی می‌گویند که ما با صادرات دام با مشکل کمبود گوشت مواجه می‌شویم که باید گفت به هیچ وجه اینطور نیست و ما در تامین نیازهای داخلی خودمان مشکلی نداریم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4337
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.