• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9
نویاب گزارش می دهد؛

آب بندان بستری برای توسعه اقتصاد گلستان |محمدآباد روستای الگوی گردشگری می‌شود

  • کد خبر : 4263
  • 04 فروردین 1401 - 9:32
آب بندان بستری برای توسعه اقتصاد گلستان |محمدآباد روستای الگوی گردشگری می‌شود
آب‌بندان روستای محمد آباد علاوه بر تامین آب در چهار حوزه کشاورزی، پرورش ماهی، گردشگری و ورزشی باعث آبادانی و رونق منطقه شده است.

هنگامه خاندوزی- نویاببا توجه به قرارگیری ایران در مناطق خشک و نیمه خشک و توزیع نامتعادل زمانی و مکانی بارش‌های کشور ذخیره سازی آب در فصول پرباران برای زراعت در سایر فصل‌ها همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان به شمار می‌رود. به باور کارشناسان، آب‌بندان ها یکی از ابنیه های سنتی استان‌های شمالی کشور به شمار می‌روند چراکه این راهکار هزینه کمتری در مقایسه با سایر سازه‌های ذخیره آب دارند.

توجه به آبندان ها از اوایل دهه هفتاد با توجه به خشکسالی و کمبود بارش‌ها در استان مورد توجه قرار گرفت. در این سال‌ها آب بندان های زیادی در استان احداث شد که روستای محمد آباد گرگان یکی از روستاهای پیشرو در احداث آب‌بندان و استفاده از این ظرفیت برای توسعه کشاورزی و رونق اقتصادی منطقه است.

کشت ۲۰۰ هکتار شالی در محمد آباد
دهیار روستای محمد آباد درباره احداث آب‌بندان در این روستا به خبرنگار نویاب می گوید: آب بندان اصلی روستا در سال ۶۳ در زمینی که مردم اهدا کردند احداث شده است در سال ۸۹ آب بندان دوم روستا از محل درآمد آب بندان شماره یک به مساحت ۱۰ هکتار احداث کردیم و در سال ۹۵ آب بندان شماره سه را از محل درآمد آب بندان یک و دو احداث شد و این مجموعه گسترش یافت به واسطه وجود این آب بندان ها درگذشته حدود ۶۰ هکتار شالی در این روستا کشت می‌شد که با احداث فاز سوم و چهارم آب بندان این رقم افزایش پیدا کرده است.

آب بندان اصلی روستا در سال ۶۳ در زمینی که مردم اهدا کردند احداث شده است

محمد رمضان پور با بیان اینکه چهار آب بندان در روستای محمد آباد در مساحت ۶۳ هزار هکتار احداث و مساحت کشت شالی نیز در این روستا از ۶۰ هکتار به ۲۰۰ هکتار رسیده است، ابراز کرد: به دلیل آب مناسبی که این آب بندان برای کشاورزی تامین می‌کند کشاورزی روستا رونق خوبی داشته است و شالی که در این روستا کشت می‌شود از مرغوبیت خوبی نسبت به دیگر نقاط استان برخوردار است.

وی با بیان اینکه به واسطه وجود این آب بندان مجموعه گردشگری روستا نیز در زمینی به مساحت یک و نیم هکتار با مبلغ سه میلیارد تومان خریداری کردیم که در فاز اول اجرایی شد، افزود:مردم استقبال خوبی از این پروژه داشتند که امیدواریم با کمک مسئولان بتوانیم فازهای دیگر این مجموعه گردشگری را بهره برداری کنیم و زمینه را برای رونق بیشتر استان فراهم سازیم علاوه بر این در فصل‌هایی از سال که محصولات کشاورزی نیازمند آب نیستند، پرورش ماهی در این آب بندان داریم.

دهیار روستای محمد آباد گرگان ادامه داد: این روستا حدود پنج هزار و ۱۹۲ نفر جمعیت دارد و در پنج کیلومتری شهر گرگان قرار دارد و آب بندان نیز به فاصله یک کیلومتری روستا قرار گرفته است که ظرفیت بسیار خوبی برای کشاورزی، اشتغال و گردشگری منطقه است.

آب بندان بستری برای توسعه اقتصاد گلستان |محمدآباد روستای الگوی گردشگری می‌شود

آب‌بندان چند منظوره محمد آباد
مدیرعامل آب‌بندان محمد آباد گرگان در گفتگو با خبرنگار نویاب با بیان اینکه روستای محمد آباد با همدلی و همکاری شورا و دهیاری با مردم روستا توانسته پروژه آب بندان را در چهار فاز اجرایی کند، گفت: تلاش شده تا از ظرفیت آب‌بندان برای توسعه روستا و منطقه بیشترین بهره را ببریم لذا با استفاده از یک سوم آب این آبادان پرورش ماهی حدود ۱۰۰ تن راه اندازی کردیم.

عیسی اتراچالی با بیان اینکه در مجموع با استفاده از این آبادان چهار حوزه کشاورزی، پرورش ماهی، گردشگری و ورزش را در این روستا دنبال می‌کنیم که خوشبختانه گردشگری روستا با همت دهیار و شورا به نتایج خوبی رسیده است، افزود: آب آبادان از رودخانه‌های بالادستی تامین می‌شود همچنین در مجموع دو میلیون ۶۵۰ هزار متر مکعب با مجوز آب منطقه‌ای حق آبه داریم که می‌توانیم از آن برای توسعه طرح‌های روستا استفاده کنیم.

پروژه گردشگری آب‌بندان
بخشدار مرکزی گرگان احداث آب بندان در روستای محمد آباد گرگان را از پروژه‌های موفق در این زمینه برشمرد و به خبرنگار نویاب گفت: اهالی این روستا نشان دادند که با همدلی و همکاری هم می‌توانند اتفاقات خوبی را برای توسعه منطقه رقم بزنند با توجه به اینکه این روستا در نزدیکی شهر گرگان قرار دارد می‌تواند با بهره‌مندی از این آب بندان و ایجاد جاذبه‌های چشم نواز محل مناسبی برای توسعه گردشگری باشد.

در مجموع دو میلیون ۶۵۰ هزار متر مکعب با مجوز آب منطقه‌ای حق آبه داریم که می‌توانیم از آن برای توسعه طرح‌های روستا استفاده کنیم

محمود آهنگر با اشاره به اینکه آب بندان محمد آباد در حوزه گردشگری و درآمد پایدار احداث شده، افزود: حدود ۱۵ هزار متر مربع عرصه این منطقه برای گردشگری برنامه‌ریزی شده است همچنین در فاز اول حدود دو هزار متر مربع با هزینه‌ای معادل ۶۰۰ میلیون تومان انجام که از این میزان ۱۳۰ میلیون تومان از محل سازمان شهرداری‌ها و همیاری‌های کل کشور و ۳۵۰ میلیون تومان از محل درآمد دهیاری و۱۲۰ میلیون تومان از محل مشارکت مردمی برای احداث این طرح گردشگری هزینه شده است.

وی یادآور شد: برای کل عرصه گردشگری این منطقه نزدیک به سه میلیارد تومان هزینه برآورد شده که امیدواریم مسئولان کمک کنند تا شرایط برای استفاده از این پروژه‌ها هر چه زودتر عملیاتی شود.

روستای موفق
احداث آب بندان و بهره‌گیری از این ظرفیت در حوزه‌های مختلف به نحوی با موفقیت روبه رو شده که در سفر اخیر هیات دولت به استان وزیر کشور محمدآباد را یک روستای موفق در توسعه آب بندان ها برشمرده و گفته بود: در محمدآباد ابتکار خوبی انجام شده و الگویی شکل گرفته است که ان‌شاءالله بتوان آن را تکثیر کرد.

آنچه که مسلم است در شرایط خشکسالی کنونی افزایش آب‌بندان در استان می‌تواند کمک زیادی به حل بحران در منطقه داشته باشد چرا که آب بندان ها با تکیه بر فناوری و دانش بومی، کوچک و زودبازده بودن، قیمت پایین بازسازی و احداث و استفاده چند منظوره از آن در کوتاه مدت تا حدودی می‌تواند مشکلات موجود در منطقه را بهبود ببخشد و رونق و شکوفایی را برای مردم استان گلستان به ارمغان آورد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4263
  • نویسنده : هنگامه خاندوزی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.