• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
8

درخواست گندمکاران، قیمت خرید ۱۰ هزار تومان است

  • کد خبر : 4040
  • 18 اسفند 1400 - 16:00
مجلس در مصوبه ای قیمت خرید گندم در سال آینده را ۹ هزار و ۵۰۰ تعیین کرد. هر چند این قیمت نسبت به سال گذشته افزایش ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی داشته است اما، همچنان مقبول کشاورزان نیست.

به گزارش نویاب به نقل از اقتصاد آنلاین، در جلسه علنی نوبت عصر روز گذشته دولت مکلف شد خرید تضمینی گندم را به مبلغ هر کیلو حداقل نود و پنج هزار از کشاورزان انجام دهد. البته پیشتر در ابتدای بهمن ماه سال جاری، رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال۱۴۰۱ مجلس خبر داده بود که، نمایندگان در این کمیسیون با هدف حمایت از تولید داخل و کشاورزان و جلوگیری از قاچاق کالا، با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان به رقم ۹هزار و ۵۰۰تومان موافقت کرده‌اند.

هر چند قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته افزایش ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی پیدا کرده است، اما خواست کشاورزی افزایش قیمت به ۱۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم بوده است.

علی‌قلی ایمانی، نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران، با بیان اینکه بر اساس اعلام شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم ۷۵۰۰ تومان تعیین شده بود، گفت: دولت دستورالعمل خرید تضمینی گندم را در پایان بهمن ماه سال جاری ابلاغ و نرخ خرید هر کیلو گندم را ۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرد.

وی ادامه داد: این در حالی بود که، پیش از آن کمیسیون تلفیق بودجه قیمت ۹ هزار و ۵۰۰ تومان را برای خرید هر کیلو گندم پیشنهاد داده بود که اگر احیانا ارز ترجیحی حذف شود اعتبار خرید آن توسط دولت تامین شده باشد.

به گفته ایمانی حالا در جلسه علنی نوبت عصر روز گذشته دولت مکلف شد خرید تضمینی گندم را به مبلغ هر کیلو حداقل ۹ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورزان انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه خواست گندمکاران هیچ یک از این قیمت‌ها نبود، افزود: درخواست ما قیمت ۱۰ هزار تومان برای خرید هر کیلوگرم گندم از کشاورزان بوده است.

ایمانی این قیمت را برآورد بنیاد ملی گندمکاران با توجه به متوسط هزینه تمام شده تولید گندم در سراسر کشور و تورم حاکم بر کشور عنوان کرد.

به گفته وی در یک سال اخیر فقط در ماشین آلات کشاورزی از جمله تراکتور شاهد افزایش ۳۵ درصد قیمت بوده‌ایم که به معنی، افزایش به همان نسبت و بیشتر هزینه کاشت و داشت و برداشت محصولات است.

ایمانی افزایش قیمت نهاده‌های تولید مانند کود و سم را نیز در یک سال اخیر بسیار قابل توجه دانست.

وی با اشاره به احتمال حذف ارز ترجیحی ( ۴۲۰۰تومانی) از نهاده‌های تولید محصولات کشاورزی، یادآور شد: اگر قیمت خرید تضمینی گندم مقبول کشاورزان نباشد، احتمال خروج گندم از مسیر خرید دولتی و کاهش ذخایره استراتژیک بسیار زیاد است همانگونه که در سال‌های گذشته اتفاق افتاد و بخشی از گندم خوراک دام‌ها شد.

ایمانی در پاسخ به این پرسش که، پیش بینی بنیاد درباره میزان تولید گندم در سال جاری چقدر است، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود میزان تولید گندم در سالجاری به محدوده ۱۰ میلیون تن برسد.

وی تاکید کرد: این پیش بینی در صورتی محقق خواهد شد که، اتفاق غیر منتظره مانند سیل، تغییرات دمایی شدید و … رخ ندهد.

گفتنی است قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال گذشته ۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود که به دلیل نارضایتی کشاورزان از این قیمت بخش زیادی از محصول از مسیر خرید دولتی خارج شد که نتیجه آن کاهش ذخایر استراتژیک کشور و واردات کم سابقه بود.

بر اساس این گزارش افزایش کم سابقه قیمت جهانی گندم و پیش بینی‌ها از ادامه روند افزایشی آن، اهمیت حمایت از تولید داخلی این محصول را برای کشور صد چندان کرده است. نارضایتی گندمکاران از قیمت خرید تضمینی گندم می‌تواند منتج به کاهش فروش این محصول به دولت برای تامین ذخایر استراتژیک و گذاشتن هزینه بیشتر روی دست دولت باشد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4040
  • منبع : اقتصاد آنلاین
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.