به گزارش نویاب، سنگهای ساختمانی یکی از مهمترین مواد معدنی مورد استفاده در صنعت ساختمانسازی هستند. این سنگها شامل انواعی مانند گرانیت، مرمر، تراورتن، سنگ آهک و بازالت هستند که به دلیل دوام، زیبایی و ویژگیهای فیزیکی خاص خود، در ساخت و سازهای مختلف از ساختمانهای مسکونی گرفته تا پروژههای بزرگ تجاری و صنعتی کاربرد دارند.
در تجارت بینالمللی سنگهای ساختمانی، چند کشور به عنوان تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ برجسته هستند. چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگهای ساختمانی در جهان است. این کشور با داشتن منابع فراوان از سنگهای مختلف و ظرفیت بالای تولید، محصولات خود را به بازارهای جهانی عرضه میکند. محصولات سنگی چین به دلیل قیمت مناسب و تنوع بالا در رنگ و نوع، در بازارهای بینالمللی تقاضای زیادی دارند.
هند نیز یکی از کشورهایی است که به عنوان تولیدکننده و صادرکننده بزرگ سنگهای ساختمانی شناخته میشود. سنگهای گرانیت و مرمر هند به ویژه به دلیل کیفیت بالا و رنگهای منحصر به فرد معروف هستند. صادرات سنگهای ساختمانی هند به کشورهای مختلف جهان، به ویژه کشورهای خاورمیانه و اروپا، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
ایتالیا با داشتن تاریخی طولانی در تولید سنگهای ساختمانی، به ویژه مرمرهای سفید و رنگی، یکی از بازارهای مهم این صنعت به شمار میرود. سنگهای مرمر کارارا از مشهورترین محصولات این کشور هستند که به دلیل کیفیت و زیبایی، در پروژههای لوکس و مجلل استفاده میشوند.
بازارهای کشورهای مذکور به دلیل ظرفیت بالای تولید، تنوع محصولات و توانایی رقابت قیمتی، در تجارت بینالمللی سنگهای ساختمانی جایگاه ویژهای دارند. در عین حال، تقاضای پایدار در کشورهای در حال توسعه و توسعهیافته برای پروژههای ساختمانی، باعث شده است که این بازارها به طور مستمر رشد کنند و فرصتهای اقتصادی فراوانی را برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان فراهم آورند.
آمارهای ITC (مرکز بین المللی تجارت) نشان می دهد گردش مالی سنگ دنیا ۳۳ میلیادر و ۴۴۴ میلیون دلار است و سهم ایران از این بازار ۱۴۳ میلیون و ۷۶۴ هزار دلار، یعنی معادل ۰٫۴۳ درصد کل بازار است.
این میزان تجارت برای تجارت سنگ با کدهای HS 2515،۲۵۱۶،۶۸۰۱،۶۸۰۲ و ۶۸۰۳ است.
سهم کمتر از نیم درصدی ایران در تجارت خارجی نشان می دهد گرچه معادن بی نظیری در کشور داریم اما ظرفیت های کشور به خوبی استفاده نمی شود و این در حالی است که ایران جزو کشورهای برتر حوزه معادن سنگی است.
لذا در صورت توجه ویژه ایران به تجارت این محصول، می توان ضمن افزایش سهم کشور در بازارهای خارجی به بهبود فضای اقتصادی کشور هم کمک چشمگیری داشت.
این گزارش توسط روابط عمومی انجمن سنگ ایران منتشر شده است.