• امروز : چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 3 July - 2024
1
دبیر انجمن سنگ ایران

سهم صادرات سنگ ایران نیم درصد از بازار جهانی است

  • کد خبر : 39025
  • 11 تیر 1403 - 11:21
سهم صادرات سنگ ایران نیم درصد از بازار جهانی است
یزدانی، دبیر انجمن سنگ ایران گفت: قیمت بالای حمل و نقل با افزایش هزینه های جانبی تولید، قدرت رقابت در عرصه بین المللی را از صنعت سنگ کشور گرفته تا جایی که تنها کمتر از نیم درصد از بازار های جهانی سهم داریم.

به گزارش نویاب به نقل از چابک آنلاین، زیبا یزدانی اظهار کرد: اگر نگاه و یا تصمیمات بلند مدتی برای صنعت سنگ صورت نگیرد نمی توان آینده خوبی برای آن تصور کرد، زیرا این صنعت نقش مهمی در اشتغال زایی دارد.

دبیر انجمن سنگ ایران افزود:سنگ کالایی استراتژیک نیست و ذائقه بازار مشخص می کند که چه نوع سنگی در چه محدوده زمانی خاصی در بازار مشتری دارد و برنامه ریزی برای استفاده در بازار سنگ را معمارها و ساختمان سازها تعیین می کنند یعنی در واقع آنها ریتم بازار را تعریف می کنند.

وی بیان کرد: افزایش بی رویه حقوق دولتی در سال های اخیر، معادن سنگ را که بیشتر  معادن کوچک مقیاس هستند،  دچار مشکل کرده  ضمن اینکه این عوارض بدون در نظر گرفتن خصوصیات خاص هر معدن سنگ صورت گرفت.

یزدانی افزود: موارد دست و پاگیر صنعت سنگ را دچار مشکل کرده، درحالیکه کشورهای دیگر در حال تولید با تکنولوژی روز دنیا هستند.

دبیرانجمن سنگ ایران، گفت: قطعی های برق در شهرک های صنعتی، در اوج کار باعث استهلاک برای دستگاه ها شده علاوه بر اینکه خود فرآیند تولید سنگ نیز  دچار مشکل می شود.

وی بیان کرد: باید توجه داشت  سنگی که از معدن قابل حمل به بازار است، کالای خام نیست بلکه حدود  ۵۰ درصد فرآیند تولید را سپری کرده که به آن بلوک، کوپ سنگ و یا قله گفته می شود و  فرآوری در کارخانه ها تنها خصوصیات فیزیکی آن را از لحاظ سایز و ابعاد تغییر می دهد.

یزدانی ادامه داد:همه کوپ هایی که از معدن استحصال می شود قابلیت صادراتی با  قیمت یکسانی ندارند و از هرده بلوک( کوپ)  استخراج شده نهایی شاید تنها یک بلوک، رنگ و ویژگی خاصی داشته باشد که بتوان آن را صادر کرد.

وی اظهار کرد: اگر تنها بر صادرات  محصول فرآوری شده نهایی  تاکید کنیم و سنگ به صورت کوپ در صادرات جایگاهی نداشته باشد در واقع پنجره فرصت را بسته ایم.

دبیر انجمن سنگ ایران گفت: ماشین آلات معادن سنگ مانند دیگر معادن به صورت ۲۴ ساعته کار نمی کنند بنابراین ماشین اورهال شده با عمر بالای ۵ سال  نیز قابل استفاده است.

به گفته وی، وزارت صمت حمایتی در زمینه واردات ماشین آلات نداشته و این صنعت با تجهیزات قدیمی استخراج سنگ را انجام می دهد تا چرخه تولید نخوابد اما از معدن تا انتهای زنجیره یعنی فروش و صادرات چالش هایی وجود دارد.

یزدانی یادآورشد: در زمینه صادرات نیز چون استراتژی همسو و یکسانی چیده نشده و بخشنامه هایی همچون عوارض صادراتی به یکباره وضع می شود بنابراین مشتری بین المللی ترجیح می دهد برای  پروژه های بزرگ از کالای قابل تامین  پایدار، دیگر کالاهای جایگزین سنگ و یا حتی کشورهای مطمئن تر نیاز خود را تامین کند.

وی مدعی شد که قیمت بالای حمل و نقل با افزایش هزینه های جانبی تولید، قدرت رقابت در عرصه بین المللی را از صنعت سنگ کشور گرفته تا جایی که تنها کمتر از نیم درصد از بازار های جهانی سهم داریم.

دبیر انجمن سنگ ایران، گفت: هرچند در زمینه سنگ های آهکی مزیت رقابتی داریم اما کشورهایی همچون ترکیه چون استراتژی تامین بازار درستی طراحی کردند، بازار منطقه را به خود اختصاص داده اند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=39025
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.