• امروز : جمعه, ۸ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 28 June - 2024
0

قیمت بلیت هواپیما باز هم افزایش می‌یابد؟| تغییر در سیاست قیمت‌گذاری پروازهای مسافری

  • کد خبر : 38681
  • 03 تیر 1403 - 10:50
قیمت بلیت هواپیما باز هم افزایش می‌یابد؟| تغییر در سیاست قیمت‌گذاری پروازهای مسافری
طبق رأی دیوان عدالت اداری، اختیارات وزارت راه و شهرسازی درباره کنترل قیمت بلیت هواپیما، سلب شده است. این اقدام منجر به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما می‌شود. به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، در روز‌های آینده، شرکت‌های هواپیمایی اقدام به بازنگری در قیمت بلیت هواپیما می‌کنند.

به گزارش نویاب به نقل از تجارت نیوز، اخبار جدید درباره سلب مسئولیت کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه و شهرسازی، واکنش‌ فعالان صنعت حمل‌ونقل هوایی را برانگیخته است. این تغییرات می‌تواند تاثیر چشمگیری بر قیمت بلیت هواپیما طی روزهای آینده داشته باشد.

این اتفاق در حالی رخ داده که سفر به‌ عنوان یک جزء اساسی از زندگی مدرن، نقش مهمی در صنعت گردشگری و تجاری دارد، زیرا امکان تجربیات و فرهنگ‌های جدید را برای افراد به ارمغان می‌آورد. این موضوع تا جایی اهمیت دارد که برخی از نامزدهای انتخابات با وعده سفر رایگان به دنبال جذب آرای مردم هستند.

در این سناریو، دسترسی به اطلاعات دقیق و به‌روز درباره قیمت بلیت هواپیما برای مسافران بسیار مهم است تا بتوانند بهترین تصمیمات را درباره سفر‌های خود بگیرند و در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی کنند.

سلب اختیار قیمت‌گذاری بلیت هواپیما از وزارت راه و شهرسازی

طبق اطلاعات منتشرشده از سوی ایلنا، رئیس دیوان عدالت اداری در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی، بر اجرای رأی هیات عمومی دیوان در خصوص تعیین قیمت بلیت هواپیما تاکید شده است.

بر اساس این حکم، وزارت راه و شهرسازی درباره تعیین قیمت بلیت هواپیما، اختیارات خود را از دست داده است. این تصمیم منجر به ابطال مصوبه‌های قبلی درباره تعیین قیمت بلیت هواپیما می‌شود. با توجه به رأی دیوان عدالت اداری، در حال حاضر ستاد تنظیم بازار و شورای عالی هواپیمایی هم اختیاری در تعیین قیمت بلیت هواپیما ندارند.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، در گفت‌وگو با تسنیم توضیح داد، رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری بر اجرای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه تاکید می‌کند که این ماده به آزاد‌سازی نرخ بلیت هواپیما اشاره دارد.

تاریخچه قانون آزادسازی قیمت بلیت هواپیما

اسعدی سامانی درباره اجرای این قانون در سال‌های گذشته گفت: این قانون از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ اجرا شد که اثر مثبتی بر این صنعت داشت. ابتدای اجرای این قانون در سال ۱۳۹۴، تعداد مسافران به ۱۷ میلیون نفر رسید. تا سال ۱۳۹۶، این مقدار به ۲۴ میلیون مسافر افزایش یافت که نشان‌دهنده‌ رشد ۲۰ درصدی این صنعت است. از سال ۱۳۹۷، دخالت دولت باعث کاهش رشد این روند شد. به‌ گونه‌ای که در سال گذشته فقط ۱۸ میلیون مسافر در مسیر‌های داخلی جابه‌جایی داشتند.

تبعات قیمت‌گذاری دستوری

به گفته اسعدی سامانی، قیمت‌گذاری دستوری تبعاتی نظیر محروم شدن بعضی از قشرهای جامعه از استفاده از حمل‌ونقل هوایی، عدم امکان نو‌سازی و به‌سازی ناوگان توسط ایرلاین‌ها، کاهش نقدینگی ایرلاین‌ها از جمله تبعات قیمت‌گذاری دستوری بوده است.

بازنگری قیمت بلیت هواپیما در روز‌های آینده

با پاسخ دیوان عدالت اداری که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را تایید کرد، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد شرکت‌های هواپیمایی قصد دارند در قیمت‌های خود بازنگری کنند. این تغییرات قیمت قطعاً بعد از بازنگری اعلام خواهد شد.

با این حال، رهاشدگی قیمت اتفاق نخواهد افتاد و تغییرات قیمت به صورت پویا خواهد بود. با توجه به ثابت نبودن قیمت‌ها، مسافران می‌توانند زمان‌هایی را که نرخ بلیت‌ها مناسب است برای سفر انتخاب کنند.

در برخی موارد ممکن است قیمت‌ها از نرخ کنونی هم پایین‌تر باشد. همچنین او اظهار کرد قیمت‌ها هنوز بالا نرفته و قیمت‌های بالا به صندلی‌های بیزینس تعلق دارد.

علت تفاوت نرخ واقعی و دستوری چیست؟

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به دستوری بودن قیمت‌ها طی ۶ سال گذشته توضیح داد: به دلیل دستوری بودن قیمت‌ها در ۶ سال گذشته، بین نرخ دستوری و نرخ واقعی اختلاف قیمت وجود دارد. اگر سفر‌های هوایی را به‌تدریج خود مسافران مدیریت کنند، قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

تعیین قیمت‌ها از این پس به چه صورت خواهد بود؟

این فعال بخش ناوگان هوایی درباره تعیین قیمت بلیت هواپیما از این پس تاکید کرد: از این پس، هیچ سازمان یا حتی انجمن شرکت‌های هواپیمایی قادر به قیمت‌گذاری بلیت هواپیما نیست. سقف قیمت بلیت‌های هواپیما بر اساس ارزیابی هر صندلی و با اعمال یک سود معقول تعیین خواهد شد.

او با اشاره به یک دستورالعمل از گذشته که با اصلاحات جدید به‌روزرسانی می‌شود اعلام کرد این فرایند باید تحت نظارت‌های لازم از سوی سازمان انجام شود.

طبق این گزارش، دولت در سال‌های گذشته تلاش کرد با نرخ‌گذاری دستوری به پیشرفت این صنعت کمک کند که این کار نتیجه نداشت. اما حالا با وجود آزادسازی قیمت‌گذاری بر بلیت هواپیما، این صنعت وارد فاز جدیدی از فعالیت خود می‌شود و یک فضای رقابتی میان ایرلاین‌ها شکل می‌گیرد.

بدین ترتیب مسافران بیشتری می‌توانند از هواپیما برای حمل‌ونقل استفاده کنند و ایرلاینی را انتخاب کنند که با کمترین هزینه بهترین خدمات را ارائه می‌دهد. از طرفی این اقدام می‌تواند در نوسازی ناوگان هوایی کشور و افزایش نقدینگی ایرلاین‌ها تاثیرگذار باشد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=38681
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.